راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی استارت‌آپ Piggybank نیجریه‌ای با ایده پس‌انداز شخصی

سپرده‌گذاری یکی از مشکلات عمدهٔ مردم نیجریه و درواقع مردم آفریقا است و یک استارت‌آپ به کمک سرمایه‌گذاران محلی برای رفع این مشکل تلاش می‌کند.

به گزارش زومیت، یک استارت‌آپ نیجریه‌ای دوساله که در حوزهٔ فین‌تک فعالیت می‌کند، به‌تازگی ۱.۱ میلیون دلار برای توسعهٔ پلتفرم آنلاین خود سرمایه دریافت کرده است. این شرکت توسط سه دوستی راه‌اندازی شده است که اولین بار یکدیگر را در دانشگاه نیجریه و در رویدادی مرتبط با بررسی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نیجریه و آفریقا یعنی مشکل پس‌انداز ملاقات کرده‌اند.

طبق گزارش این شرکت ۸۰ درصد مردم نیجریه و احتمالاً تمام مردم آفریقا باید حداقل ۴۰ درصد درآمد ماهانهٔ خود را برای زنده ماندن و پرداخت هزینه‌های روزانه پس‌انداز کنند. اما در جوامعی مانند نیجریه که سیستم اعتباری تعریف‌نشده است، اکثر پرداخت‌ها نقدی است و پس‌انداز کردن معنایی ندارد و این استارت‌آپ برای رفع همین مشکل تلاش می‌کند.

Piggybank.ng وب‌سایت این استارت‌آپ است که مفهوم بسیار ساده‌ای دارد. سپرده‌گذاران می‌توانند مبلغ یک دلار را به‌صورت روزانه در حساب خود سرمایه‌گذاری کنند و تا تاریخ توافقی برداشت از حساب حق خرج کردن آن را نخواهند داشت. مگر اینکه پنج درصد بابت جریمهٔ برداشت حساب پرداخت کنند.

همچنین حدود ۶ درصد سود سالانه به حساب‌های سپرده‌گذاری شده تعلق خواهد گرفت. این استارت‌آپ توسط نسل هزارهٔ مردم نیجریه یعنی افرادی که بسیاری از تراکنش‌های خود را از طریق موبایل انجام می‌دهند و ۶۰ درصد جمعیت مردم نیجریه را تشکیل می‌دهند مورد استقبال قرارگرفته است.

استارت‌آپ Piggybank.ng میزان پس‌انداز را در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تا رقم سرسام‌آور سه هزار درصد رشد داده و بیش از پنج میلیون دلار پس‌انداز داشته است. درنتیجه توجه گروهی از سرمایه‌گذاران نیجریه‌ای را به خود جلب کرده و ۱.۱ میلیون دلار سرمایه از طرف آن‌ها دریافت کرده است. در ادامه بخشی از مصاحبه با اودونایو اوینیی (Odunayo Ewiniyi) هم‌بنیان‌گذار و مدیر عملیات این استارت‌آپ را در مورد برنامه‌های آیندهٔ این استارت‌آپ می‌خوانیم.

 

کمی بیشتر در مورد استارت‌آپ Piggybank.ng توضیح دهید.

Piggybank.ng یک پلتفرم آنلاین پس‌انداز است که به سپرده‌گذاران اجازه می‌دهد بخشی از سرمایهٔ خود را بدون حق برداشت پس‌انداز کنند. آن‌ها می‌توانند روزانه مبلغ ناچیزی به‌اندازهٔ یک دلار را به‌حساب خود اضافه کنند و بعد از رسیدن به موعد مقرر و انتخاب‌شده از طرف خودشان این پول را برداشت کنند.

برخلاف حساب‌های بانکی معمول که امکان دسترسی به سرمایه را در هرزمانی برای کاربر فراهم می‌کنند، Piggybank.ng  به کاربران اجازه می‌دهد نظارت جدی‌تری روی سپردهٔ خود داشته باشند و با یادگرفتن فرهنگ پس‌انداز، مقدار سرمایهٔ خود را افزایش دهند.

Piggybank.ng میزان ۶ درصد سود سالانه برای سپرده‌های خودکار و ۱۰.۹۵ درصد سود سالانه برای سپرده‌های ثابت در نظر می‌گیرد و هر سه ماه یک‌بار امکان برداشت رایگان سرمایه را فراهم می‌کند.

 

ایدهٔ راه‌اندازی این استارت‌آپ چگونه به فکرتان رسید؟

استارت‌آپ ما توسط سه بنیان‌گذار راه‌اندازی شده است و ما اولین بار یکدیگر را در دانشگاه Covenant نیجریه ملاقات کردیم. ما به مدت هشت سال با کمک یکدیگر روی استارت‌آپ و کسب‌وکارهای گوناگون کارکرده‌ایم تا اینکه در سال ۲۰۱۶ تصمیم گرفتیم یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نیجریه یعنی مشکل سپرده‌گذاری مردم را حل کنیم.

ما خودمان در برنامه‌ریزی سپرده‌گذاری مشکل داشتیم و بعداً متوجه شدیم عدهٔ زیادی از مردم نیز درگیر همین مشکل هستند. اغلب مردم نیجریه و مردم آفریقا باید حداقل ۴۰ درصد درآمد ماهانهٔ خود را در ماه پس‌انداز کنند تا بتوانند هزینه‌های پایهٔ زندگی مانند هزینهٔ مسکن، درمان و تحصیلات خود را پرداخت کنند و استارت‌آپ ما قصد دارد این مشکل بزرگ را از بین ببرد.

 

تفاوت محصول شما با یک حساب سپرده‌گذاری رایج بانکی چیست؟

ما برخلاف حساب‌های سپرده‌گذاری رایج بانکی امکان برداشت سرمایه را تا موعد مقرر و بر اساس سیستم زمان‌بندی سه‌ماهه فراهم نمی‌کنیم. افرادی که قصد داشته باشند سرمایهٔ خود را زودتر از تاریخ تعیین‌شده برداشت کنند باید پنج درصد جریمه پرداخت کنند. بنابراین اگرچه این پلتفرم بسیار ساده و انعطاف‌پذیر است اما مشتری‌های ما ازلحاظ مالی انگیزه می‌گیرند و تا رسیدن به تاریخ توافق شده به سرمایهٔ خود دسترسی ندارند.

 

چه اقداماتی برای افزایش تعداد مشتری‌های خود انجام داده‌اید؟

ما تا امروز هزینهٔ زیادی بابت بازاریابی پرداخت نکرده‌ایم و رشدی که داشته‌ایم از طریق پیشنهاد شدن از طرف مشتری‌های فعلی استارت‌آپ بوده است. همان‌طور که می‌دانید پیشنهاد شدن یک کسب‌وکار از طرف مردم قابل‌اعتماد یکی از قدرتمندترین روش‌های بازاریابی است. مشتری‌های ما، نماینده‌های ما و همان اینفلوئنسرهایی هستند که کسب‌وکار ما را تبلیغ می‌کنند. آن‌ها سادگی روش کار ما را دوست دارند و در مدت‌زمان نه چند زیادی نتیجهٔ سرمایه‌گذاری خود را می‌بینند درنتیجه تشویق می‌شوند تا با دوستان و اعضای خانواده در مورد ما صحبت کنند.

ما همچنین یک برنامهٔ ارجاع منحصربه‌فرد به نام داستان‌های Piggybank داریم و سپرده‌گذاران با اشتراک‌گذاری داستان خود از طرف ما جایزه دریافت می‌کنند. درواقع روش کار این‌گونه است که در صورت تأیید داستان کاربر از طرف ما، لینکی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود تا آن را با دوستان، فامیل، همکاران یا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند. سپس هر شخصی که برای عضویت در سیستم ما از آن لینک استفاده کند، جایزه‌ای برای صاحب لینک در نظر گرفته می‌شود. مردم آفریقا داستان‌سرایان ماهری هستند و ما از این رسم سنتی و استعداد ذاتی به‌عنوان یکی از روش‌های بازاریابی استفاده کرده و توانسته‌ایم تعداد کاربران خود را در بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ حدود سه هزار درصد رشد دهیم.

 

درآمد شرکت از چه راهی تأمین می‌شود؟

Piggybank.ng  از طریق مدیریت دارایی، درآمد کسب می‌کند و در حال حاضر حاشیهٔ سود ما چهارتا هفت درصد است. بنابراین هرماه مشتری‌ها درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند و ما بخشی از آن را سرمایه‌گذاری می‌کنیم و درنهایت بخش اعظم سودی که به دست آورده‌ایم را به مشتری‌ها بازمی‌گردانیم. مشتری‌های حساب‌های سپرده‌گذاری خودکار ما سالانه ۶ درصد و مشتری‌های حساب‌های سپرده‌گذاری ثابت ما سالانه ۱۰.۹۵ درصد سود دریافت می‌کنند که این مقدار از متوسط سود سایر بانک‌ها بیشتر است.

 

از پول‌ها برای سرمایه‌گذاری در چه‌کاری استفاده می‌کنید؟

ما اخیراً مجوز سرمایه‌گذاری میکرو از طرف بانک مرکزی نیجریه را (CBN) دریافت کرده‌ایم که یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای ما بود. ما همچنین مشغول استخدام استعدادهایی درزمینهٔ بازاریابی، توسعهٔ محصول و بخش تکنولوژی هستیم تا بتوانیم محصولات جدیدی معرفی کنیم و تعداد مشتری‌های خود را افزایش دهیم.

 

شما برخلاف سایر استارت‌آپ‌های نیجریه‌ای که دنبال دریافت سرمایه از خارج از نیجریه هستند، مبلغ ۱.۱ میلیون دلار سرمایهٔ داخلی دریافت کرده‌اید، دلیل این کار چه بوده است؟

ما بسیار افتخار می‌کنیم که از طرف سرمایه‌گذاران محلی نیجریه مورد استقبال قرارگرفته‌ایم. اغلب استارت‌آپ‌ها در نیجریه دنبال جذب سرمایهٔ خارجی هستند و امیدوارم همکاری ما با سرمایه‌گذاران محلی فرصت همکاری سایر استارت‌آپ‌های نیجریه‌ای با آن‌ها را نیز فراهم کند.

بسیاری از همنوعان ما برای جذب سرمایه مجبور هستند به کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر کنند. درحالی‌که ما در طول فرآیند جذب سرمایه صحبت‌های زیادی با سهامداران مختلف داشته‌ایم. ما موفق شدیم در طول این دوره در شهر خود بمانیم و زمان، انرژی و هزینه‌های خود را روی توسعهٔ محصول و صحبت با مشتری‌ها بگذاریم.

ثروت زیادی در نیجریه وجود دارد که بخش عمدهٔ آن در زیرساخت‌ها، کشاورزی، املاک و مستغلات، مواد شیمیایی، پتروشیمی و… سرمایه‌گذاری شده است. درحالی‌که بخش کوچکی از آن به سرمایه‌گذاری در اکوسیستم تکنولوژی رسیده و این اشتباه است. بنابراین بسیار خوشحال هستیم که توانسته‌ایم با سرمایه‌گذاران محلی همکاری کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.