راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به کام اپراتور و به ضرر بانک‌ / گفتگو با فرهاد اینالوئی درباره بستر USSD

قرار بود طبق اعلام بانک مرکزی به‌منظور ارتقای سطح امنیت مبادلات کارتی مردم و پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی از اطلاعات حساس کارت در مبادلات الکترونیکی بدون حضور کارت، از امروز ۱۵ بهمن ۹۶ انجام تمام تراکنش‌های مالی به‌جز پرداخت قبوض عمومی، در تمام‌مسیرهایی که به‌جای فیزیک کارت از اطلاعات آن استفاده می‌شود، منوط به رمزنگاری مبدأ تا مقصد تراکنش شود. این تصمیم بانک مرکزی به معنی این بود که از این پس از کدهای دستوری USSD تنها میتوان برای پرداخت قبوض استفاده کرد. اما از سوی فعالان و صاحبان صنعت بانکداری و مخابراتی اختلاف نظرهایی در موافقت و مخالفت این تصمیم بانک مرکزی وجود داشته و دارد. فرهاد اینالوئی، معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین جزو آن دسته افرادی است که موافق این حرکت است و معتقد است که استفاده از بستر  USSD، از همان ابتدا، کار اشتباه و غلطی بوده. در ادامه متن گفتگویی که با او داشتیم آمده است.

معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین در پاسخ به این سوال که آیا بستر USSD به شیوه‌ای که تاکنون در صنعت پرداخت کشور مورداستفاده قرار گرفته بود، امن بوده است یا خیر، گفت: «قطعاً این بستر امن نبوده و نیست. بستری که روی آن بحث رمزنگاری وجود نداشته باشد و اطلاعات در آن به‌صورت Plain Text منتقل شود، قطعاً بستر امنی نیست و از همان ابتدا استفاده از این بستر برای انجام تراکنش‌های بانکی غلط بوده.»

فرهاد اینالوئی اپلیکیشن‌های پرداخت موبایلی را نسبت به USSD بستر امنی دانست و گفت: «به شخصه برای امن کردن USSD، راه‌حلی به ذهنم نمی‌رسد اما با روش‌های مختلفی می‌توان اپلیکیشن‌ها را امن کرد.»

معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ایران زمین حرکت بانک مرکزی را در ایجاد محدودیت روی USSD حرکت کاملاً درستی دانست و به نظر او، شاید اگر بانک مرکزی این حرکت را زودتر اجرا می‌کرد، مخالفت‌هایی که اکنون وجود دارد، پیش نمی‌آمد.

او به دو دلیل حرکت بانک مرکزی را درست تلقی کرد و دراین‌باره گفت: «حرکت بانک مرکزی، به دو دلیل حرکت درستی است، یکی همان بحث امنیت است که بانک مرکزی آن را مطرح کرده است و دیگری که خیلی کسی نمی‌خواهد درباره آن صحبت کند، بحث این است که این بستر به کام اپراتور و به ضرر بانک‌ها است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.