فین‌تک

نخستین واکنش رئیس بیمه مرکزی به «اینشورتک‌ها»

نوشته شده توسط پری‌ناز قاسمی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین‌بار به گسترش اینشورتک‌ها واکنش نشان داد. این واکنش شاید آن چیزی نبود که استارت‌آپ‌ها و فعالان این حوزه به دنبال آن باشند. در چند سال اخیر، در کنار ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه‌های مختلف اجتماع مانند حمل‌ونقل، غذا، خرید محصولات، پرداخت و مانند آن‌، برخی نیز وارد حوزه بیمه شده‌اند. ماهیت اصلی کار اینشورتک‌ها یا فین‌تک‌های حوزه بیمه، بازاریابی و عرضه محصولات بیمه‌ای به صورت آنلاین است. اما با وجود اینکه از فعالیت آنها چند وقتی است که می‌گذرد، از طرف شبکه فروش بیمه با انتقاد روبه‌رو شده‌اند. شبکه فروش معتقد است این استارت‌آپ‌ها فاقد مجوز نهاد ناظر هستند و در امر عرضه بیمه اختلال ایجاد می‌کنند.

زمانی که از همتی درباره موضع بیمه‌مرکزی در این خصوص پرسیده شد، پاسخ او این بود: «در مورد بازاریابی آنلاین محصولات بیمه‌ای، باید گفت براساس ماده ۶۶ قانون تأسیس بیمه‌مرکزی ایران و بیمه‌گری، عرضه بیمه تنها توسط موسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه مجاز است و انجام می‌شود. در این خصوص هم تغییری در قانون مذکور و سیاست‌های بیمه‌مرکزی انجام نگرفته است.»

همتی در ادامه درباره حیط کاری و مرز‌های فعالیت اینشورتک‌ها گفت: «بازاریابان بیمه، اینترنتی و غیراینترنتی حق فروش محصولات بیمه را ندارند و صرفاً می‌توانند در بخش بازاریابی برای مؤسسات بیمه، کارگزاران و نمایندگان بیمه فعالیت داشته باشند. به همین علت، فروش و عرضه انواع بیمه توسط شرکت‌های فناوری اطلاعات معروف به استارت‌آپ‌ها مورد تأیید بیمه‌مرکزی نیست و مسئولیت تخطی از این ضابطه هم به‌عهده نماینده بیمه همکار و شرکت بیمه متبوع آن خواهد بود. بدیهی است در صورتی که عرضه خدمات بیمه‌ای به صورت الکترونیکی از سوی شرکت بیمه، نماینده یا کارگزار بیمه مجوز داشته باشد، با مقررات مربوط منطبق خواهد بود، اما بیمه مرکزی مسئولیتی در خصوص سایر شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند، ندارد.»

اما همتی ضرورت سرویس دهی و خدمات‌رسانی بیمه‌ای را منکر نشد و گفت: «با توجه به تحولاتی که اخیراً در امر فروش اینترنتی محصولات مختلف، از جمله خدمات بیمه‌ای ایجاد شده، ضروری است شرکت‌های بیمه نسبت به ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش فروش اینترنتی و آنلاین محصولات بیمه‌ای برای نمایندگان خود و کارگزاران بیمه همکار اقدام کنند.»

او در پایان درباره فعالیت استارت‌آپ‌ها گفت: «فعالیت شرکت‌های مذکور می‌تواند از طریق دریافت مجوز کارگزاری یا نمایندگی بیمه انجام شود. آنچه که در این حالت تفاوت دارد، نحوه بازاریابی بیمه است و در صورتی که درخواست از سوی شرکت‌های مذکور واصل شود، بیمه مرکزی در چارچوب مقررات کارگزاری بیمه، نسبت به بررسی و صدور مجوز برای ایجاد کارگزاری اقدام خواهد کرد.»

درباره نویسنده

پری‌ناز قاسمی

پری‌ناز قاسمی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری است. او در زمینه گزارش‌نویسی با راه پرداخت همکاری دارد.

۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید