راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نخستین واکنش رئیس بیمه مرکزی به «اینشورتک‌ها»

عبدالناصر همتی، رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای نخستین‌بار به گسترش اینشورتک‌ها واکنش نشان داد. این واکنش شاید آن چیزی نبود که استارت‌آپ‌ها و فعالان این حوزه به دنبال آن باشند. در چند سال اخیر، در کنار ورود استارت‌آپ‌ها به حوزه‌های مختلف اجتماع مانند حمل‌ونقل، غذا، خرید محصولات، پرداخت و مانند آن‌، برخی نیز وارد حوزه بیمه شده‌اند. ماهیت اصلی کار اینشورتک‌ها یا فین‌تک‌های حوزه بیمه، بازاريابي و عرضه محصولات بيمه‌اي به صورت آنلاين است. اما با وجود اینکه از فعالیت آنها چند وقتی است که می‌گذرد، از طرف شبکه فروش بیمه با انتقاد روبه‌رو شده‌اند. شبکه فروش معتقد است این استارت‌آپ‌ها فاقد مجوز نهاد ناظر هستند و در امر عرضه بيمه اختلال ایجاد می‌کنند.

زمانی که از همتی درباره موضع بيمه‌مركزي در اين خصوص پرسیده شد، پاسخ او این بود: «در مورد بازاريابي آنلاين محصولات بيمه‌اي، باید گفت براساس ماده ۶۶ قانون تأسيس بيمه‌مركزي ايران و بيمه‌گري، عرضه بيمه تنها توسط موسسات بيمه، كارگزاران و نمايندگان بيمه مجاز است و انجام می‌شود. در اين خصوص هم تغييري در قانون مذكور و سياست‌هاي بيمه‌مركزي انجام نگرفته است.»

همتی در ادامه درباره حیط کاری و مرز‌های فعالیت اینشورتک‌ها گفت: «بازاريابان بیمه، اينترنتي و غيراينترنتي حق فروش محصولات بيمه را ندارند و صرفاً مي‌توانند در بخش بازاريابي براي مؤسسات بيمه، كارگزاران و نمايندگان بيمه فعاليت داشته باشند. به همین علت، فروش و عرضه انواع بيمه توسط شركت‌هاي فناوری اطلاعات معروف به استارت‌آپ‌ها مورد تأييد بيمه‌مركزي نيست و مسئوليت تخطي از اين ضابطه هم به‌عهده نماينده بيمه همكار و شركت بيمه متبوع آن خواهد بود. بديهي است در صورتی که عرضه خدمات بيمه‌اي به صورت الكترونيكي از سوي شركت بيمه، نماينده يا كارگزار بيمه مجوز داشته باشد، با مقررات مربوط منطبق خواهد بود، اما بيمه مركزي مسئوليتي در خصوص ساير شركت‌هايي كه در اين زمينه فعاليت دارند، ندارد.»

اما همتی ضرورت سرویس دهی و خدمات‌رسانی بیمه‌ای را منکر نشد و گفت: «با توجه به تحولاتي كه اخيراً در امر فروش اينترنتي محصولات مختلف، از جمله خدمات بيمه‌اي ايجاد شده، ضروري است شركت‌هاي بيمه نسبت به ايجاد زيرساخت لازم براي گسترش فروش اينترنتي و آنلاين محصولات بيمه‌اي براي نمايندگان خود و كارگزاران بيمه همكار اقدام کنند.»

او در پایان درباره فعاليت استارت‌آپ‌ها گفت: «فعالیت شركت‌هاي مذكور مي‌تواند از طريق دريافت مجوز كارگزاري يا نمايندگي بيمه انجام شود. آنچه كه در اين حالت تفاوت دارد، نحوه بازاريابي بيمه است و در صورتي كه درخواست از سوي شركت‌هاي مذكور واصل شود، بيمه مركزي در چارچوب مقررات كارگزاري بيمه، نسبت به بررسي و صدور مجوز براي ايجاد كارگزاري اقدام خواهد کرد.»

1 دیدگاه
  1. رزمجو می‌گوید

    سلام
    لطفا اصلاح فرمایید رئیس بیمه مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.