راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه‌اندازی خودبانک جامع پویا به‌عنوان شعبه مکانیزه یکپارچه ملت / گزارش تصویری

خودبانک جامع پویا که محصولی دانش‌بنیان و تولید داخل کشور است، به‌عنوان شعبه مکانیزه یکپارچه ملت طی مراسمی با حضور دکتر هادی اخلاقی مدیرعامل بانک ملت، مسعود مرتضوی مدیرعامل شرکت پویا و جمعی از مدیران و مسئولین بانک ملت و شرکت پویا، روز پنجشنبه 21 بهمن‌ماه 95 در تقاطع سیدخندان افتتاح شد.

این شعبه بدون کارمند، قادر به سرویس‌دهی خودکار کلیه خدمات خرد بانکی ازجمله وصول و واگذاری چک به حساب، دریافت ریالی، پرداخت ریالی، فروش سکه، صدور کارت و پرداخت قبوض و … به مشتریان بانک در تمام ساعات شبانه‌روز است.

120 21 2 3 3a 4

خودبانک جامع پویا شامل درگاه‌های مختلف است که مشتریان بسته به نیاز خود به درگاهی که آن سرویس را ارائه می‌کند مراجعه می‌کنند و به‌صورت خودکار از سرویس‌دهی سریع و مطلوب بهره‌مند می‌شوند. این شعبه ضمن داشتن تنوع بیشتر در سرویس‌های قابل‌ارائه، صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه‌ای در هزینه‌های بانک را به ارمغان خواهد آورد.

این محصول دانش‌بنیان که تماماً به دست متخصصان ایرانی طراحی و ساخته شده، در جهت توسعه بانکداری الکترونیک و شعب بدون کارمند، برای اولین بار در کشور توسط بانک ملت در شعبه سیدخندان به بهره‌برداری رسید.

.

انجام عملیات چک در باجه مجازی ملت

در حاشیه این رونمایی شهروز زندی معاون فروش شرکت پویا در خصوص راه‌اندازی خودبانک جامع پویا در بانک ملت گفت: «شعبه مکانیزه بانک ملت از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. در بخش «خودبانک باجه مجازی» خدمات VTM را ارائه می‌کند که از مهم‌ترین آن، عملیات چک است. عملیات چک در هیچ‌یک از بانک‌های دیگر به‌صورت مجازی انجام نمی‌شود. عملیات دریافت چک در باجه مجازی شعبه مکانیزه بانک ملت به این صورت است که اگر فردی چک بانک ملت داشته باشد می‌تواند از طریق این دستگاه و ارتباطی که با اپراتور مرکز فرابانک بانک ملت برقرار می‌کند، احرار هویت شود و همان لحظه چک را پاس کند و به‌صورت آنلاین به حساب مشتری واریز شود.»

15 16 17 19

او در ادامه گفت: «این دستگاه، اسکنر خاصی دارد که چک را دریافت می‌کند و تصاویرش را برای اپراتور در مرکز می‌فرستد و اپراتور در آنجا چک را احراز اصالت می‌کند و مشتری را با کارت ملی، کارت‌بانکی و نحوه امضا احراز هویت می‌کند و پس از احراز هویت فرد و اصالت چک، چک را پاس می‌کند. علاوه بر این، خدمات دیگری نیز در خودبانک مجازی ارائه می‌شود که خدمت عمدهٔ آن در حال حاضر بحث چک است.»

.

واریز وجه نقد به حساب از طریق خوددریافت ملت

معاون فروش شرکت پویا در ادامه گفت: «در بخش دیگر این شعبه مکانیزه، در «خودبانک خوددریافت» عملیات واریز نقدی به حساب‌ها انجام می‌شود؛ یعنی وجوه نقدی که در دست مردم است، امکان جمع‌آوری و واریز آن به حساب در این باجه فراهم است. به این صورت که مشتری با ارائه کارت بانک ملت، وجوه نقد را به دستگاه می‌دهد و دستگاه هم‌زمان با شمارش آن‌ها، اسکناس‌های جعلی را نیز شناسایی می‌کند و به مشتری بازمی‌گرداند. بعد از این مرحله مبلغ اسکناس‌های دریافت شده را به مشتری اعلام می‌کند و در صورت تأیید مشتری، وجوه در لحظه به حساب او واریز می‌شود.»

اسکناس‌های تقلبی
برخی از این اسکناس‌ها تقلبی است که دستگاه هنگام شمارش، اسکناس‌های تقلبی را شناسایی می‌کند

8 10 11

رسید دریافت وجه نقد
رسید دریافت وجه نقد و واریز آن به حساب مشتری به همراه اسکناس‌های تقلبی که بعد از شمارش، شناسایی شده و به مشتری بازگردادنده شده است
دستگاه خوددریافت
دکتر اخلاقی مدیرعامل بانک ملت در حال چک کردن چشمی اسکناس تقلبی شناسایی شده توسط دستگاه خوددریافت

.

دریافت انواع محصولات با سایز کارت بانکی

زندی گفت: «همچنین در بخش «خودبانک ارائه کارت» مشتری با ارائه کارت بانکی خود می‌تواند کارت‌هایی که از پیش آماده‌شده‌اند و دارای قیمت هستند را خریداری کنید؛ مثل کارت سکه که در اینجا سکه به‌صورت کارت آماده شده است و قیمت آن را بانک تعیین کرده است و مشتری در منوی دستگاه می‌تواند آن را انتخاب کند؛ 4 مدلِ مختلف کارت قابل‌ارائه است مثل کارت سکه، کارت مترو، کارت انواع سکه بهار آزادی یا هر محصول و کالای دیگری که در قالب و اندازهٔ فیزیکی یک کارت قابل شکل‌بندی باشد را می‌توانیم توسط این دستگاه به مشتری بفروشیم.»

5 6

دستگاه خودبانک ارائه کارت
نمونه رسید و کارت سکه بهار آزادی وکیوم شده که از دستگاه «خودبانک ارائه کارت» خریداری شده است

او در ادامه در خصوص این بخش گفت: «در فاز بعدی، خودبانکِ ارائه کارت توسعه پیدا می‌کند و امکان صدور کارت‌بانکی را هم پیدا می‌کند؛ یعنی شما می‌توانید به خودبانک ارائه کارت مراجعه کنید و یک کارت‌بانکی مثلاً کارت هدیه با مبلغ موردنظر خود دریافت کنید. در فاز بعدی در خودبانک باجه مجازی یا همان VTM بحث افتتاح حساب و صدور کارت نقدی بانک هم راه‌اندازی خواهد شد که در همان‌جا می‌توانید حساب باز کنید و کارت‌بانکی‌تان را هم دریافت کنید.»

.

عملیات خودپرداز

او درباره بخش دیگر این شعبه مکانیزه گفت: «در بخش «خودبانک پرداخت»، تمام عملیات یک دستگاه ATM یا همان خودپرداز قابل‌ارائه است. همچنین بخش «خودبانک عملیات قبض» امکان پرداخت قبوض را به شکل خیلی کارآمد و کاربرپسند ارائه می‌کند؛ برای مثال شما می‌توانید یک تعداد قبض را با همدیگر بپردازید و تک‌به‌تک اقدام به پرداخت قبوض نکنید؛ به‌عبارت‌دیگر، سرویس پرداخت قبوضی که اکنون در اغلب بانک‌ها وجود دارد این‌طور است که اگر شما مثلاً 5 عدد قبض داشته باشید باید برای هرکدام فرآیند پرداخت را از ابتدا شروع کنید و هر بار رمز کارتتان را بدهید ولی در اینجا شما ابتدا تمام قبض‌هایتان را ارائه می‌کنید و یکجا و با یک تراکنش آن‌ها را پرداخت می‌کنید که خیلی سریع‌تر از مدل رایج فعلی است.»

.

خودبانک جامع پویا، یک محصول دانش‌بنیان

زندی معاون فروش شرکت پویا در پایان تأکید کرد: «نکتهٔ دیگری که در خصوص این شعب مهم است این است که این شعبه از طرف ریاست جمهوری و به‌عنوان یک محصول دانش‌بنیان شناخته شده است؛ یعنی شرکت پویا با معرفی این طرح که موردبررسی معاونت ریاست جمهوری قرار گرفت، به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان تشخیص داده شد؛ این طرح کاملاً در کشور نوآورانه است و مجموعه‌ای که شما مشاهده می‌کنید همه یکپارچه هستند؛ یعنی توسط یک نرم‌افزار مدیریت می‌شوند و اجزای گسسته از هم نیستند و مجموعه‌ای هستند که به‌نوعی با همدیگر در ارتباط هستند و برای ارتباط یکپارچه آن خیلی تلاش شده است. طراحی و ساخت این مجموعه توسط شرکت پویا انجام شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.