راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تقابل گوگل با آمازون؛ خریداران کجا به دنبال کالای خود می‌گردند؟

۴۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به تحقیقی که روی دو هزار مصرف‌کننده‌ی آمریکایی صورت گرفته، گفته‌اند هر موقع می‌خواهند چیزی بخرند ابتدا آن را در آمازون جست‌وجو می‌کنند. در مقابل ۳۴ درصد هم اول به سراغ جست‌وجو در گوگل، بینگ و یاهو می‌روند. البته ۲۱ درصد هم گفته‌اند از همان آغاز به وب‌سایت خرده‌فروشی موردنظرشان مراجعه می‌کنند.

Amazon-Google-Index-way2pay-94-09-23

به نظر می‌رسد رقابتی سخت بین موتورهای جست‌و‌جو و آمازون شکل گرفته است. برای این‌که دید بهتری به‌دست آورید بد نیست بدانید تحقیق مشابهی در سال ۲۰۱۳ انجام شده بود. در آن تحقیق آمار به‌صورت ۳۰ درصد به ۱۳ درصد به نفع آمازون بوده. البته در پژوهش آن سال، آمازون تنها با گوگل قیاس شده؛ حال آن‌که مورد اخیر، آمازون را در برابر مجموع جست‌وجوگرها بررسی کرده‌اند. درواقع به نظر می‌رسد حوزه‌ی تحت نفوذ آمازون، با سرعت رشد این شرکت همگام بوده.

گوگل و آمازون در نمودار سمت چپ تنها گوگل با آمازون مورد پرسش قرارگرفته‌اند. در نمودار سمت راست، یاهو و بینگ هم به قسمت موتورهای جست‌وجو اضافه‌شده‌اند.
گوگل و آمازون در نمودار سمت چپ تنها گوگل با آمازون مورد پرسش قرارگرفته‌اند. در نمودار سمت راست، یاهو و بینگ هم به قسمت موتورهای جست‌وجو اضافه‌شده‌اند.

مقایسه‌ی این آمارها و این حقیقت که گوگل به‌تنهایی حدود ۶۵ درصد از جست‌وجوهای اینترنتی در آمریکا را به خود اختصاص داده نشان می‌دهد موتورهای جست‌وجو تلاش بیشتری برای تصاحب سهم آمازون کرده‌اند تا بالعکس.

‌‌.

اپ‌ها در برابر وبِ موبایل

یکی دیگر از مسائل نگران‌کننده برای گوگل، پژوهشی است که مشخص می‌کند آمازون بالغ‌بر ۵۰ درصد از رشد ترافیکش را به اپلیکیشن خود مدیون است. بااین‌حال کماکان مجموع ترافیک مرورگری وب دو برابر اپلیکیشن این شرکت است و هنوز رشدی ۱٫۲ برابر سریع‌تر از آن دارد.

.

مقایسه‌ی شاخص SSS

شاخص Same Store Sales یا همان SSS، یک اصطلاح اقتصادی است که به اختلاف درآمد حاصله از فروش یک زنجیره از یک خرده‌فروشی، در بازه‌ی زمانی مشخص (عموماً سالانه) می‌پردازد. شاخص SSS آمازون در ماه سپتامبر تا ۱۹٫۲ درصد بالا رفت اما در کل این دوازده ماه، در مقایسه با عدد ۲۴٫۷ درصدی ماه قبل (آگوست)، کاهش نشان می‌دهد. این در حالی است که SSS گوگل برای ماه سپتامبر ۴۶٫۱ درصد رشد به خود دیده. این موضوع تا حد زیادی از Conversion Rate بالای گوگل ناشی می‌شود. این معیار بیانگر این است که چه تعداد از کاربران سایت نسبت به خرید اقدام کرده‌اند.

Amazon-Index-way2pay-94-09-23

البته ارقام گوگل تنها حاصل از تبلیغات نمایش داده شده است و همه جست‌وجوهای انجام‌گرفته را شامل نمی‌شود؛ بااین‌حال به‌خوبی معلوم است تلاش‌های گوگل علیه آمازون به‌آرامی تغییر رفتار مصرف‌کنندگان را در پی داشته.

البته هردو سوی این ماجرا، به سعی خود در تصاحب سهم بیشتر ادامه خواهند داد؛ اما حقیقتاً پیش‌بینی این‌که مصرف‌کنندگان در آینده به کدام‌یک گرایش خواهند یافت کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان تنها با تکیه‌بر چند تحقیق و گزارش نتیجه‌ی کلی گرفت.

شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده، کدام شیوه را برای یافتن کالای موردنظرتان ترجیح می‌دهید؟ ابتدا به سراغ وب‌سایتی مثل فروشگاه اینترنتی دیجی‌کالا می‌روید یا موتورهای جست‌وجو را انتخاب می‌کنید؟

علیرضا برادران

منبع: Marketing Land؛ دیجی‌کالا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.