پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ایجاد زمینه حضور شرکتها و استارتآپها در بورس
معاون فرابورس گفت: «شرکتها برای ورود به بورس، میتوانند از ابتدا حداقل الزامات را در نظر بگیرند و صورتهای مالی شفافی داشته باشند.»
به گزارش خبرگزاری فارس، معاون پذیرش فرابورس در میزگرد چالشهای ورود استارتآپها به بورس با بیان اینکه شرکتهای استارتآپ از ورود به بورس وحشت دارند و این به علت عدم اطلاعرسانی مناسب است، گفت: «در حال حاضر شرایط برای حضور در بورس و فرابورس شرکتهای استارتآپ فراهم شده و صورتهای مالی شفاف یک شرکت میتواند به این تحول کمک کند.»
علم الهدی گفت: «شرکتها برای ورود به بورس در آینده، میتوانند از ابتدا حداقل الزامات را در نظر بگیرند و صورتهای مالی شفافی داشته باشند.»
او افزود: «شفافیت صورتهای مالی در آینده میتواند روند ورود به بورس را برای شرکتها تسریع کند، به طور مثال شرکت افرانت ظرف کمتر از سه ماه از زمان اعلام آمادگی تا نهایی شدن فرآیند پذیرش آن وارد فرابورس شد.»
او با بیان اینکه بورس و حضور شرکتها در آن، بقاء و بهروز ماندن و اعتبار شرکتها را به همراه دارد، گفت: «برای شرکتهایی که از مرحله استارتآپ فاصله گرفتهاند، بازاری در نظر گرفتهایم، تا شرکتها در اندازههای مالی متفاوت بتوانند وارد فرابورس شوند.»
او در ادامه افزود: «در این بازار امکان سرمایهگذاری توسط عامه مردم برایشان فراهم نشده است و تنها سرمایهگذاران و آگاهان میتوانند سهام خریداری کنند و در این مقطع شفافیت مالی مهمترین عامل برای بورس است.»
قاسم زاده، مدیرعامل افرانت نیز در میزگرد چالشهای ورود استارتآپها به بورس با بیان اینکه به دنبال 6 سال حضور در فرابورس در حال برنامهریزی برای ورود به بورس هستیم، گفت: «ورود به بازار سرمایه با دشواریهایی همراه است، اما محاسن آن از جمله ایجاد امکان مشارکت عموم مردم در شرکت، تسهیل تأمین منابع برای توسعه شرکت، ارزشگذاری واقعی سهام شرکت بر اساس عرضه و تقاضای بازار، افزایش نقدشوندگی سهام شرکت، ارتقای برند و اعتباری که حضور در بورس برای شرکتها به همراه میآورد، این سختیها را برای کارآفرینان شیرین میکند.»
او با بیان اینکه علیرغم مشکلات موجود در طول این شش سال حتی یک لحظه از ورود به فرابورس پشیمان نشدهایم، با اشاره به برنامههای توسعه شرکت افرانت، گفت: «برنامهریزی جهت سرمایهگذاری کلان برای توسعه ظرفیت دیتاسنترهای موجود و خدمات ابری و افزایش تعداد دیتاسنترهای شرکت را در دستور کار خود قرار داده و همزمان برروی ارتقای ظرفیت و پایداری سرویسهای موجود اینترنت و دیتاسنتر تمرکز نمودهایم، تا ضمن پاسخگویی به نیاز بازار، از استاندارهای داخلی بالاتر برویم و به استانداردهای جهانی نزدیک شویم.»
او با اشاره به اینکه عمده استارتآپهای بزرگ و مطرح کشور در دیتاسنتر افرانت میزبانی میشوند، گفت: «در راستای مسئولیت اجتماعی خود و در جهت حمایت از شرکتهای استارتآپ و توسعه کسبوکارهای دیجیتال داخلی در حال تهیه طرحی برای ارائه سرویس و خدمات به شرکتهای نوپا با شرایط ویژه هستیم.»
قاسم زاده گفت: «بسیاری از شرکتهای بزرگ بورسی در دنیا سودده نیستند و خیلی از شرکتهای سودده در بورس بهویژه در حوزههای تکنولوژی مانند گوگل، آمازون، فیسبوک، مایکروسافت و اپل که نیاز به سرمایهگذاری جهت رشد سریع دارند اصولاً سود توزیع نمیکنند و یا سود اندکی را میان سهامداران توزیع میکنند و در عوض سود سالانه خود را صرف توسعه شرکت میکنند و منفعت سهامداران در این قبیل شرکتها عمدتاً از طریق افزایش ارزش سهام تأمین میشود.»
او با اشاره به اینکه شرکتها در دوران حیات خود سه مرحله کلیدی را طی میکنند، گفت: «مرحله اول، مرحله ایجاد است و کارآفرینان به دنبال ارائه محصول خوب و پیدا کردن بازار مناسب هستند؛ به همین علت تمرکز اصلیشان بر روی خلاقیت و نوآوری و جذب مشتری است.»
به گفته او، در این مرحله شرکت نیاز زیادی به چالاکی در تصمیمگیری و انعطاف بالا در اجرا دارد و لذا ورود به بورس در این مرحله که بین سه تا پنج سال ممکن است، طول بکشد میتواند مشکل ساز باشد و توصیه نمیشود. مرحله دوم مرحله رشد سریع و مرحله سوم مرحله تثبیت شرکتهاست که به تدریج به دلیل بالارفتن درآمدها و تعداد پرسنل توجه و تمرکز اصلی مدیران از روی محصول به ایجاد قوام سازمانی و انضباط مالی و افزایش سودآوری میل میکند.
قاسم زاده گفت: «ورود شرکتهای نوپا به بورس در این مراحل میتواند کمک بزرگی به شرکتها و رشد مدیران آنها که از این پس بجای اتکا به افراد باید در چارچوب ضوابط، رویهها و آییننامههای مدون عمل کنند، فراهم کند.»
او گفت: «کارآفرینان در مرحله اولیه برای ورود به بورس دغدغههای زیادی دارند، ولی به تدریج با رشد شرکتهایشان و ورود به مراحل بعدی احساس نیاز به ورود به بازار سرمایه در ایشان ایجاد و تقویت میشود.»
مدیرعامل این شرکت فناوری با بیان اینکه پذیرش و ورود شرکتهای ایرانی به بورسهای بینالمللی هدفی ملی و آرمانی و افتخاری برای کشور است، گفت: «امیدواریم با تلاش مسئولان و بهویژه مدیران بورس کشور در آینده نه چندان دور شاهد حضور شرکتهای موفق ایرانی و درخشش آنها در بورسهای بینالمللی باشیم.»