پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
خرید اعتباری، حفظ نقدینگی یا سهولت پرداخت؟
این روزها خرید اعتباری به یکی از روشهای پرداخت بهویژه در خریدهای آنلاین تبدیل شده و حتی در خریدهای خرد نیز کاربران ترجیح میدهند پرداختهایشان را به صورت اعتباری انجام دهند. یکی از دلایل افزایش خریدهای اعتباری، آسانی پرداخت یکجا، به جای چندین پرداخت در طول ماه است.
به گزارش روابط عمومی دیجیپی، برخی، دلیل افزایش تمایل به خریدهای اعتباری یا قسطی را وضعیت اقتصادی کشور میدانند که البته بیربط هم نیست، اما خریدهای اعتباری در ایران در مقایسه با کشورهای توسعهیافته، همچنان بسیار ناچیز است. حدود ۲۵ درصد کاربران در آمریکا در سال ۲۰۲۴ برای خریدهای سوپرمارکتی و خوار و بار از شیوه پرداخت اعتباری استفاده کردهاند. این رقم احتمالا در سال بعد افزایش داشته است. این در حالیست که پرداخت اعتباری در خریدهای سوپرمارکتی در ایران، هنوز زیر نیم درصد است.
مدیر یکی از فروشگاههای آنلاین مواد غذایی در تهران گفت: «خرید اعتباری سوپرمارکتی برخلاف تصور اولیهای که داشتیم، در مناطق یک تا سه یعنی شمال شهر، بیشتر از نقاط دیگر بوده است، به طوریکه کاربر برای سبد خرید پانصد هزار تومانی ترجیح داده از اعتبار خود در پلتفرمهایی مثل دیجیپی استفاده کند. دلیل استفاده از شیوه پرداخت اعتباری در این مناطق، کمتر مربوط به شرایط اقتصادی است و بیشتر به دلیل سهولت در پرداخت است.»
یک پرداخت به جای چندین پرداخت
بهعنوان مثال، در شیوه پرداخت اعتباری یکقسطه، کاربر در طول ماه خریدهای خود را انجام میدهد و به جای اینکه برای هر پرداخت رمز دوم و اطلاعات کارت را وارد کند و پرداختش را انجام بدهد، با یک کلیک، پرداخت را به ابتدای ماه بعد موکول میکند و در زمان سررسید، هزینه همه خریدهای طول ماهش را یکجا پرداخت میکند.
حتی بسیاری از کاربران از شیوه خرید ۴ قسطه هم به دلیل سهولت در پرداخت استفاده میکنند؛ چراکه در ابتدای هر ماه یک پرداخت انجام میدهند و علاوه بر مدیریت دارایی و حفظ نقدینگی، تعداد تراکنشهایشان را کاهش میدهند و مدیریت میکنند.
سادهسازی پرداختها با کیف پول
ازسوی دیگر، در صورت انتقال مقدار مشخصی از دارایی به کیف پول در پلتفرمهای اعتباردهی، کاربران تعداد تراکنشهای طول ماهشان را تا ۹۰ درصد کاهش میدهند و حتی برای پرداخت نقدی در خریدهای آنلاین نیز میتوانند بدون ورود به درگاه پرداخت و طی فرآیند، پرداختهای نقدیشان را با موجودی کیف پولشان انجام دهند و پرداختهای اقساطشان را نیز به صورت یکجا و یک بار در ماه انجام میدهند.
تمایل فروشگاهها به فروش اعتباری
فروش اعتباری و همچنین استفاده از کیف پول برای فروشگاهها نیز گزینههای جذابی هستند. چراکه وجود گزینه خرید اعتباری یا قسطی، مشتریان بیشتری را به سمت فروشگاهها جذب میکند و از طرفی، با استفاده از کیف پول پلتفرمهای ارائهدهنده سرویسهای اعتباری، فروشگاهها میتوانند پاداش خرید از فروشگاه یا جوایز خرید را به کیف پول کاربر با خرجپذیری در همان فروشگاه واریز کنند و به افزایش وفاداری مشتریانشان کمک کنند.