راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس کل بیمه مرکزی: سامانه سنهاب از هدف اصلی خود دور شده است

وضعیت فناوری اطلاعات صنعت بیمه با حضور اعضای شورای‌ سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات بیمه مرکزی بررسی شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و بین االملل بیمه مرکزی، جلسه شورای‌‌ سیاست‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی با محوریت بررسی چالش‌ها و راهکارهای توسعه فناوری اطلاعات در صنعت بیمه با حضور رئیس کل بیمه مرکزی، اعضای هیئت‌عامل، معاون هوشمندسازی سازمان امور استخدامی کشور، رئیس مرکزفناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، دبیرکل سندیکای بیمه‌گران ایران، رئیس کمیسیون تحول دیجیتال سندیکا و مدیر عامل فنحاب برگزار شد.

در این نشست، میثم میرزازاده، رئیس مرکز فناوری، امنیت اطلاعات و توسعه هوشمند بیمه مرکزی، گزارشی از وضعیت موجود فناوری اطلاعات در بیمه مرکزی ارائه کرد و گفت: «در حال حاضر سرویس‌دهی به صنعت بیمه، پیاده‌سازی برخی تکالیف قانونی مانند اجرای بیمه درمان، ماده ۱۱۳ با محوریت قانون مبارزه با قاچاق کالا، و فرایندهای صدور مجوز از جمله فعالیت‌های محوری فناوری اطلاعات بیمه مرکزی است. این خدمات عمدتاً از طریق مجموعه‌ای از شرکت‌های فن آور مانند مرکز فناوری اطلاعات، فنحاب، سوییچ تابان، شرکت آمیتیس و سامانه سنهاب ارائه می‌شود.»

او با اشاره به چالش‌های متعدد این حوزه گفت: «افزایش شدید هزینه‌ها، کمبود بودجه، ریسک تمرکز، بهره‌وری پایین، عدم استانداردسازی، کیفیت پایین خدمات و نبود بهره‌برداری مؤثر داده‌ها از مهم‌ترین چالش های این بخش است. همچنین جمع‌آوری و استفاده مؤثر از دیتاها همچنان با موانع جدی مواجه است.»

میرزازاده در ادامه ساختار جدیدی برای مدیریت بهتر این بخش پیشنهاد داد که شامل سهامداری مشترک شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی و حتی بخش خصوصی، تفکیک مأموریت‌ها، حکمرانی مبتنی بر نقش نظارتی بیمه مرکزی و کاهش تصدی‌گری‌ها و ایجاد مدل‌های جدید درآمدزایی برای شرکت‌های فناوری در صنعت بیمه است.

در ادامه نشست، پرویز خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی، با اشاره به انحراف عملکرد سامانه سنهاب از هدف اصلی خود اظهار کرد: «سنهاب در ابتدا با هدف کمک به اجرای مأموریت‌های بیمه مرکزی طراحی شده بود، اما اکنون عمدتاً در حال ارائه خدمات به غیر از بیمه مرکزی است و این موضوع باعث دور شدن آن از هدف نظارتی اولیه شده است.»

او تأکید کرد: «بیمه مرکزی نهادی نظارتی با برخی وظایف هدایتی و اتکایی است و نه هاب فناوری اطلاعات یا کوراینشورنس صنعت بیمه. جمع‌آوری داده‌ها باید در راستای وظایف نظارتی و سایر مأموریت‌های این نهاد انجام شود. روشن است که اگرنهادی بخواهد از این داده ها استفاده کند و سرویس های مختلف ارایه کند منعی نخواهد بود.»

خسروشاهی در پایان بر لزوم تمرکز بیشتر بیمه مرکزی بر گردآوری داده‌های استاندارد و منسجم مورد نیاز مأموریت‌های خود تأکید کرد.

در بخش دیگری از جلسه، پژمان امید مقدمی، معاون هوشمندسازی سازمان امور استخدامی با اشاره به ضرورت تعریف مدل حکمرانی داده و هوشمندسازی صنعت بیمه گفت: «اکنون زمان آن رسیده که صنعت بیمه به سمت مدل داده‌محور و هوشمند حرکت کند. تدوین مدل بلوغ هوشمندسازی و طراحی نظام حاکمیت داده‌ها یک ضرورت است. تهیه دیتا کاتالوگ و ابلاغ آن به صنعت بیمه از جمله اقدامات مهمی است که می‌تواند از بروز خطاها و ناکارآمدی‌ها جلوگیری کند.»

او با تأکید بر برنامه‌ریزی در شرایط اضطراری گفت: «بیمه مرکزی باید برای شرایط اضطراری برنامه هایی را تدوین کند تا در آن شرایط دچار مشکل نشود و آمادگی هر گونه اختلالی را داشته باشد و برای آن پیش بینی کرده باشد.»

او افزود: «دولت در مسیر داده‌محور شدن گام برمی‌دارد و صنعت بیمه باید هم‌راستا با این هدف، زیرساخت‌های خود را ارتقا دهد و بر دقت، صحت و قابلیت بهره‌برداری داده‌ها تمرکز بیشتری داشته باشد.»

در ادامه اعضای شورا به بیان دیدگاه‌های خود در خصوص دستور جلسه آینده و بررسی خط مشی توسعه دیجیتال صنعت بیمه پرداختند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.