پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بدون دادههای سالم و پالایش شده تصمیمهای هوشمندانه امکان پذیر نیست
نمایشگاه و رویداد Iran AI 2025 در روزهای ۲۸ و ۲۹ مردادماه در سالن جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، مجتبی اباذری، معاون فروش و توسعه کسبوکار تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ)، به عنوان یکی از سخنرانان این رویداد بیان کرد: «مباحث هوش مصنوعی در سه حوزه اصلی قابل بررسی است: مزایای آن، چالشهای پیادهسازی در سازمان و نتایج حاصل از آن. ورود هوش مصنوعی به زندگی روزمره و حوزه کسبوکار، مزایای بسیاری به همراه داشته است. از جمله راحتی در انجام امور و تسهیل تصمیمگیری برای فعالیتهای تجاری، طبقهبندی مشتریان و تحلیل رفتار آنها در شرکتهای پرداخت و صنوف مختلف. با الگوریتمهای تحلیلی و ماشین لرنینگ، امکان پیشبینی نیازمندیها و رفتار مشتریان در ایام مختلف سال و مدیریت منابع برای کاهش هزینهها فراهم شده است. این ابزارها مشابه رویکرد شرکتهایی مانند آمازون هستند که برای هر مشتری پروفایل اختصاصی طراحی کرده و خدمات خود را متناسب با نیازهای او ارائه میدهند.»
او در ادامه افزود: « هوش مصنوعی در ارزیابی اقتصادی پروژهها و پیشبینی سود و زیان آنها کمک شایانی میکند و باعث میشود پروژهها به شکل بهینه برنامهریزی و اجرا شوند. در بازار رقابتی شرکتهای پرداخت، هوش مصنوعی امکان تحلیل ریسک و ریسکپذیری مشتریان، شناسایی نقاط ضعف و قوت و حفظ مشتریان فعلی را فراهم میآورد و به تصمیمگیری استراتژیک برای توسعه کسبوکار کمک میکند.»
اباذری تأکید کرد که هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای تصمیمگیری کلان در سطوح مختلف مشتری، واحدهای صنفی، شرکتهای پرداخت و رگولاتورهاست. اما یکی از چالشهای اصلی، کیفیت دادهها است؛ بدون دادههای سالم و پالایش شده، تصمیمهای هوشمندانه امکانپذیر نیست. بنابراین مدیریت و پالایش دادهها پیشنیاز اساسی برای استفاده مؤثر از هوش مصنوعی است. او افزود که هدف نهایی، فراهم کردن تجربهای بهینه برای مشتریان است تا چسبندگی آنها افزایش یابد و از حداکثر ظرفیتهای موجود بهرهبرداری شود. در نهایت، هوش مصنوعی به ارائه یک راهکار جامع کمک میکند که تنها به ابزار پذیرش محدود نبوده و امکان تصمیمگیری درست برای مشتریان و پذیرندگان را فراهم میکند.»