راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش میدانی راه پرداخت از اولین روز کاری بانک‌ها پس از جنگ

۲۵ خرداد آخرین روزی بود که بانک‌های کشور با تمام قوا فعال بودند؛ پس از آن فعالیت بانک‌ها به شعب کشیک محدود شد و سپس فعالیت ۳۰ تا ۵۰ درصدی برای بانک‌ها تعیین شد.

 بااین‌حال پس از اعلام سازمان اداری و استخدامی ساعت کاری بانک‌های دولتی و نیمه‌دولتی از امروز شنبه ۷ تیرماه به روال قبلی برگشت. به عبارت دیگر بانک‌ها از ۶:۳۰ تا ۱۲:۳۰ به مشتریان خدمات ارائه می‌دهند؛ البته ساعت کاری بانک‌ها برای کارکنان از ۶ الی ۱۳ درنظر گرفته شده است.

راه پرداخت به همین بهانه نگاهی دارد به روند کارها در اولین روز کاری آنها پس از ۲۵ خرداد ماه. این گزارش پس از بازدید میدانی از شعب برخی بانک‌ها شامل اقتصاد نوین، سامان، صادرات، سپه و پاسارگاد و براساس مشاهدات و اطلاعات به دست آمده از گفت‌وگو با مشتریان و متصدیان بانک‌ها نوشته شده است.


از حملات سایبری تا اولین روز کاری پس از جنگ


طی جنگ ۱۲ روزه چند حمله سایبری به زیرساخت‌های بانکی کشور شد؛ در این حملات اطلاعات بانک سپه هک شد و همچنین حملاتی به زیرساخت‌های بانک پاسارگاد صورت گرفت. به همین دلیل خدمات آنلاین بسیاری از بانک‌ها شامل اپلیکیشن‌های بانکی و وب‌سرویس‌های آنها طی این مدت با اختلالات و حتی قطعی‌هایی همراه بود.

تقریباً تمام شعب مملو از مشتری بودند که باتوجه‌به شرایط جنگی ۱۲ روزه امری عادی به نظر می‌رسد. در ادامه نگاهی داریم به وضعیت شعبی که به صورت میدانی بازدید شدند.

شعبه سمرقند بانک اقتصاد نوین پر از مشتری بود؛ بااین‌حال برخی از آنها به دلیل قطعی سامانه استعلام بانک مرکزی قادر به انجام کار خود نبودند.

سامانه استعلام بانک مرکزی برای صدور کارت، به‌منظور استعلام وضعیت اعتباری و سوابق بانکی افراد جهت صدور کارت‌های بانکی جدید یا تمدید کارت‌های فعلی استفاده می‌شود. این سامانه به بانک‌ها و مؤسسات مالی کمک می‌کند تا قبل از صدور یا تمدید کارت، از وضعیت اعتباری متقاضی اطمینان حاصل کنند و از خطرات احتمالی جلوگیری کنند.

شعب سمرقند بانک سامان نیز پر از مشتریانی بود که با جنب‌وجوش در حال رفت‌وآمد بودند؛ البته صف مشتریان این بانک تنها به شعبه محدود نمی‌شد و خودپردازهای این بانک نیز پر از مشتری بودند. در این بانک نیز به دلیل قطعی سامانه استعلام بانک مرکزی امور مربوط به صدور کارت با مشکل مواجه شده بود.

به گفته یکی از متصدیان بانک سامان، این سامانه از صبح متصل بوده و حوالی ظهر قطع شده است و هر آن امکان دارد که مجدداً وصل شود. باوجود این که اپلیکیشن بانک سامان کار می‌کند؛ اما نت‌بانک این بانک همچنان غیرفعال است.

پس از این بازدید از این دو بانک، به بانک صادرات سری زدیم. در این بانک نیز به دلیل قطعی سیستم برخی کارهای بانکی انجام نمی‌شد. با این حال جو در آن آرام بود و بسیاری از مشتریان صبورانه منتظر بودند تا سامانه متصل شود.

بررسی‌های راه پرداخت نشان می‌دهد که اپلیکیشن بانک صادرت بدون هیچ مشکلی کار می‌کند.

در بازدید از شعبه بانک سپه متوجه شدیم که در حال حاضر تنها یک کار در این بانک انجام می‌شود و آن هم ارجاع مشتریان به بانک دیگری است. در این بانک، مراجعان کارت ملی خود را به متصدیان ارائه می‌دادند تا مشخص شود که حساب آنها به کدام بانک منتقل شده است.

برای مثال، متصدی بانک سپه پس از بررسی کد ملی یکی از مراجعان به او اطلاع داد که برای دسترسی به سپرده خود به بانک صادرات مراجعه کند.

پیش از این بانک سپه اعلام کرده بود که برای رفاه حال مشتریان خود، سپرده‌ها را به یکی از حساب‌های آنها در سایر بانک‌ها واریز کرده است.

بانک پاسارگاد نیز مملو از مشتریانی بود که با حوصله منتظر بودند تا نوبت‌شان برسد و کار خود را انجام دهند. بررسی‌های راه پرداخت حاکی از آن است که امکان انجام عملیات بانکی با خودپردازهای بانک پاسارگاد همچنان با اختلال همراه است؛ به گفته مشتریان امکان کارت به کارت از خودپردازهای این بانک ممکن نیست. همچنین اپلیکیشن این بانک نیز همچنان غیرفعال است و امکان انجام عملیات بانکی در این برنامه نیز غیرممکن است. گفتی است حتی عملیات کارت‌به‌کارت در ویپاد، نئوبانک بانک پاسارگاد نیز با اختلال مواجه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.