راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیر عملیات وندار: در حال طراحی و تست ابزارهای نیمه‌آنلاین هستیم که داده‌های تراکنش را به‌صورت آفلاین یا با تأخیر زمانی ثبت می‌کنند

علیرضا هموطن، مدیر عملیات وندار، در گفت‌وگو با راه پرداخت با تأکید بر اینکه پایداری خدمات پرداخت، به‌ویژه در شرایط بحرانی، برای این شرکت اولویت دارد، گفت: «وندار از مدت‌ها پیش با تکیه بر زیرساخت‌های داخلی و عدم وابستگی به سرویس‌دهنده‌های خارجی، تلاش کرده ریسک ناشی از اختلالات اینترنتی را کاهش دهد؛ مسئله‌ای که در مورد پذیرندگان وندار نیز صدق می‌کند و موجب حفظ پایداری خدمات در شرایط بحرانی شده است.»

به گفته هموطن، داده‌های وندار نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، نرخ خطای تراکنش‌ها به‌دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها افزایش یافته است. او توضیح داد: «به طور کلی درگاه‌های پرداخت مدت طولانی است که به صورت دسترسی از ایران قابل استفاده هستند و طبیعتاً استفاده از VPN می‌تواند باعث اختلال در روند پرداخت شود. داده‌های ما نشان می‌دهد که در روزهای اخیر، نرخ خطای تراکنش‌ها به دلیل استفاده از فیلترشکن‌ها مجدداً افزایش یافته و در نتیجه، بخشی از کاربران تجربه نامطلوبی از فرایند پرداخت داشته‌اند. با این حال، سامانه‌های وندار در حال حاضر بدون اختلال و به‌صورت پایدار در حال ارائه خدمات هستند.»

او در ادامه به برنامه‌های وندار برای مواجهه با سناریوهای بحرانی اشاره کرد و گفت: «در چنین شرایطی، بخشی از خدمات وندار که به زیرساخت شبکه شاپرک وابسته نیست و از مسیرهای جایگزین و پایدار بهره می‌برد، در اولویت قرار می‌گیرد. در این حالت، اولویت و رسالت اصلی وندار، کمک به حفظ بقای کسب‌وکارهای اکوسیستم خواهد بود تا فضای استارتاپی کمترین آسیب را ببیند و نیازهای اولیه آن‌ها تا عبور از بحران تأمین شود.»

هموطن همچنین از توسعه ابزارهای نوین برای افزایش تاب‌آوری سیستم پرداخت در شرایط غیرعادی خبر داد و گفت: «در حال طراحی و تست ابزارهای نیمه‌آنلاین هستیم. این ابزارها قادرند داده‌های تراکنش را به‌صورت آفلاین یا با تأخیر زمانی ثبت کرده و در اولین اتصال پایدار، آن‌ها را همگام‌سازی کنند. چنین قابلیتی نقش مهمی در حفظ عملکرد عملیاتی در شرایط بحرانی خواهد داشت.»

او با بیان اینکه اولویت آنها حفظ سلامت روانی و جسمی همکاران در کنار استمرار خدمات است، گفت: «اولویت ما در کنار استمرار خدمات، حفظ سلامت روانی و جسمی همکاران‌مان است. با تکیه بر زیرساخت‌های دورکاری که از دوران همه‌گیری کرونا در وندار ایجاد شده، بیشتر تیم‌ها به‌صورت غیرحضوری و کاملاً هماهنگ در حال فعالیت هستند. از همکاران خواسته شده در کنار خانواده بمانند و از تردد غیرضروری خودداری کنند. تیم‌های پشتیبانی و عملیات نیز به‌صورت چرخشی در حالت آماده‌باش قرار دارند تا پایداری خدمات و پاسخ‌گویی به مشتریان بدون وقفه ادامه یابد.»

مدیر عملیات وندار در پایان بر ضرورت هماهنگی گسترده‌تر میان بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی تأکید کرد و گفت: «در شرایط فعلی، نیاز به یک ساختار هماهنگ و منسجم میان بازیگران بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی بیش از گذشته احساس می‌شود. امیدواریم با افزایش هم‌افزایی و شفاف‌سازی، امکان ارائه راهکارهای سریع، مؤثر و هماهنگ برای حفظ اعتماد عمومی و پایداری خدمات مالی فراهم شود. همچنین ضروری است سیاست‌گذاری‌ها در حوزه ارتباطات دیجیتال با در نظر گرفتن نیازهای حیاتی کسب‌وکارهای آنلاین، مورد بازبینی و به‌روزرسانی قرار گیرد.»

1 دیدگاه
  1. حمید می‌گوید

    آرزوی سلامتی و پیشرفت روز افزون دارم برای جناب آقای مهندس هموطن و همچنین نویسنده مقاله سرکار خانم مینا حاجی.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.