پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بازار ابری؛ زیرساخت راهبردی برای آینده دیجیتال ایران
بررسی مزیتهای راهبردی زیرساخت ابری برای کسبوکارهای ایرانی در مسیر تحول دیجیتال
در این سالها رشد بازار خدمات ابری از یک روایت عددی فراتر رفته است؛ یعنی افزایش مهاجرت بازار ابری براساس مطالعات، معادل ۶۳۷ بیلیون دلار پیشبینی میشود که درنهایت این روند در کنار دیگر روندهای تحول دیجیتال، منجر به افزایش ارزش بازار ابری به ۲۶۹.۲۳ دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی آروانکلاد، اگر افراد بخواهند فارغ از عددها به اهمیت زیرساخت ابری نگاه کنند، باید به بخش ملموسی از تأثیر آن بر کسبوکارها و زندگی آنلاین مردم بپردازند؛ دقیقاً آنجایی که هر کشور به اندازه ظرفیت بهرهمندیاش از روندهای نوین فناوری، با استفاده از زیرساخت ابری بستر بهبود زندگی دیجیتال شهروندانش را فراهم میآورد. در واقع زیرساخت ابری با پاسخ به نیازهایی مانند صرفهجویی در هزینه و بهرهوری عملیاتی، مقیاسپذیری و انعطافپذیری برای کسبوکارها اهمیت دارد. از سویی هم با بهبود تجربه کاربری، امنیت دادهها و… زیست دیجیتال کاربران نهایی این سرویسها را بهبود میبخشد؛ و به این شکل به دو سر طیف ارائهدهنده و دریافتکننده خدمات آنلاین کمک میکند. دقیقاً اینجاست که این پازل در یک اکوسیستم بزرگتر میتواند معنا پیدا کند و در نهایت عددهای چند ده برابری رشد این بازار در سالهای آینده را باورپذیر میسازد.
ماجرا همراهی در یک بازار ۶۴۰ بیلیون دلاری است
همانطور که از تصویر زیر مشخص است، پیشبینیها درباره رشد ۲۴ درصدی بازار ابری بینالمللی روایت میکند؛ یعنی تا سال ۲۰۲۹ مهاجرت سازمانها و صنایع از زیرساختهای سنتی به زیرساخت ابری به چیزی معادل ۶۳۷.۱۳ بیلیون دلار خواهد رسید.
نمونههای شبیه این نمودار در دادههای بینالمللی بسیار فراوانی است و آمارهای فراوانی از استقبال و احساس ضرورت صنایع و سازمانها از مهاجرت به زیرساخت ابری میگویند؛ گزارشها و مصاحبههای ارائهکنندگان جهانی زیرساخت ابری نشان میدهد که این فناوری از راه بهرهوری و مدیریت منابع، به صرفهجویی و سودآوری کمک میکند یا دادههای مطالعهای دیگر نشان میدهد که استفاده از زیرساخت ابری توانسته تا ۶۹ درصد کاهش در زمان توقف برنامهریزی نشده، ۴۳ درصد زمان کمتر برای بازاریابی ویژگیهای جدید محصولات، افزایش ۲۹ درصدی تمرکز کارکنان بر نوآوری و ۲۰ درصد صرفهجویی در هزینه در زیرساختهای فناوری را برای سازمانها و صنایع پدید آورد.
بهعلاوه در یک بررسی از مکنزی مشخص شد که استفاده از زیرساخت ابری میتواند ۱۰۱ مورد از ۲۰۷ اقدام مرتبط با کاهش کربن تا سال ۲۰۵۰ را عملی سازد (کاهش ۳۲ گیگاتن دیاکسید کربن). به همین دلیل بسیاری از صنایع با دلایل مرتبط با مسئولیت اجتماعی و زیستمحیطیشان به سمت استفاده از زیرساخت ابری رفتهاند.
«صرفه اقتصادی» و «بهرهوری عمومی» از دیگر دلایلی است که آمارها نشان میدهد بخشهای مختلف انواع کسبوکارهای آموزشی، درمان، مالی و بانکی و صنایع بزرگی مانند پتروشیمیها به سمت این زیرساخت مهاجرت میکنند؛ اما پرسش مهم این است که صنایع ایرانی بیشتر به کدام بخش از زیرساختهای ابری علاقه نشان دادهاند؟ و چه ویژگیای از این زیرساخت با توجه به بازار ایران برایشان جذاب است؟
مهمترین نیازمندیهای ابری صنایع و کسبوکارهای ایرانی
آروانکلاد در سال گذشته چند تحقیق بازار درباره چند محصول ابری در ایران منتشر کرده است که با مرور هر کدام، رفتارشناسی متفاوتی نسبت به کاربر و کسبوکار ایرانی در انتخاب زیرساخت ابری میدهد؛ به این معنا با بررسی دوباره و درکنارهم این تحقیقها میتوان به این پرسش پاسخ داد که کسبوکارهای ایرانی به کدام محصول از زیرساختهای ابری بیشتر علاقه دارند؟ و چه ویژگی مشخصی از هر محصول را برای کسبوکارشان مفیدتر ارزیابی میکنند؟ و از این راه بینشی نسبت به سازوکار بازار ایران داشت:
● کسبوکارهای ابری ایرانی در حوزه آموزش؛ همگام و طبق الگوهای جهانی: در یک گزارش تحقیقی درباره پلتفرم ویدئویی آروانکلاد درباره بازار ایران مشخص شد که صنایع حوزه آموزش ایران دور از کلیشههایی که احتمالاً افراد در ذهنشان نسبت به این صنایع دارند، عمل میکنند. جامعه آماری این بررسی از گروه مشتریان پلتفرم ویدیوی آروانکلاد بود و از آنجایی که آروان سهم بازاری حدود ۶۰ درصدی در صنعت کلاد کشور دارد، میتوان از مجموع این دادهها به برآوردی کلی نسبت به این محصول در کشور داشت. برای دقیق شدن این بررسی، آروانکلاد حدود ۱۵۰۰ کسبوکار ایرانی با بیشترین بازدید در پلتفرم ویدیوی آروانکلاد را معیار قرار داد. نتیجه آن شد که «آموزش»، چهارمین حوزه مهم پلتفرم ویدیوی آروانکلاد را تشکیل میدهد.
در این بررسی آروانکلاد بیشترین استفاده را براساس نوع فعالیت در گروههای مختلف تقسیم کرد؛ پلتفرم حوزههای پخش زنده ویدیویی، پلتفرمهایی با امکان بارگذاری محتوا از سوی کاربر (UGC)، ورزش، اخبار، آموزش و… تقسیم کرد. کسبوکارهای حوزه Stream با بیشترین سهم (۴۵ درصد)، بعد از آن کسبوکارهای ورزشی با سهم ۲۱ درصد، اخبار با ۱۹ درصد و آموزش با سهم ۹ درصدی بعد از این تقسیمبندیها قرار گرفتند. سهم آموزش در میان حوزههای مختلف مشتریان آروان، میتواند نشان از همراستایی تقاضای بازار ایران در نسبت با روندها و ترندهای جهانی باشد؛ یعنی انواع کسبوکارهای استفادهکننده از پلتفرم ویدیوی آروانکلاد دقیقاً همان تناسبی از مصرف حوزه آموزش را نشان میدهند که در شرکتهای بزرگ تجاری جهان وجود دارد.
● برای کسبوکارهای ایرانی بهبود زمان بارگذاری مهمتر است: در یک گزارش تحقیقی دیگر شاخصی به نام TTFB بررسی شد. این شاخص مدت زمان اولین درخواست HTTP از کاربر به سرور سایت و بازگشت آن را میسنجد (Time To First Byte). استفاده از CDN برای بهبود وضعیت وبسایتها در این شاخص بسیار مؤثر است.
در سادهترین تعریف به فاصله زمانی از لحظهای که مرورگر کاربر، درخواست HTTP ای را به یک وبسرور ارسال میکند تا زمانیکه اولین بایت (Byte) پاسخ از سرور دریافت شود، TTFB میگویند. این شاخص شامل زمان صرف شده برای برقراری اتصال، ارسال درخواست HTTP و شروع دریافت پاسخ است. در واقع این معیار نشان میدهد که پاسخگویی و سرعت یک وبسرور یا شبکه چه اندازه است.
آخرین بررسیهای آروانکلاد در شاخص TTFB از مجموع نزدیک ۵۶۹۲ دامنه که در میان دادههای GoogleCrux بودند و از CDN استفاده میکردند، نشان داد که ۸۶ درصد از دامنههایی که در وضعیت خوب (Good) هستند از CDN آروان استفاده میکنند.
● ۲۹ درصد از دامنههایی که از Arvancloud استفاده میکردند در وضعیت خوب (Good) است.
● ۴ درصد از دامنههایی که از Cloudflare استفاده میکردند در وضعیت خوب (Good) است.
● میانگین وضعیت پنج پروایدر دیگر هم در این شاخص در مجموع ۵ درصد در وضعیت خوب (Good) است.
● سایتهای پرترافیک ایرانی حتماً از یک CDN استفاده میکنند: در یک تحقیق بازار دیگر تمام دامنههای ایرانی دارای اینمادی بررسی شد. در این تحقیق ارتباط میان رتبه و وزن دامنهها (براساس میزان بازدیدکنندهها) و استفادهشان از CDN موردبررسی قرار گرفت. نتیجه بررسی نشان داد که هرچه رتبه سایتها در ردهبندی بالاتری باشند، از یک CDN استفاده میکنند. همانطور که از نمودار زیر مشخص است، وزن دامنههایی که از CDN استفاده نمیکنند در بازه ۱۰,۰۰۰ تا ۵۰۰,۰۰۰ بسیار بالاست و این نشاندهنده وجود تعداد درخورتوجهی از دامنههایی است که با افزایش میزان وزن دامنه، کمتر احساس نیاز به CDN پیدا میکنند. بههمین دلیل میتوان ادعا کرد که میان رتبه بالای دامنهها و استفادهشان از سرویس CDN ارتباطی معنادار (افزایشی) وجود دارد.
بهعلاوه، بررسی دامنههای دارای اینماد نشان میدهد که ۵۹ درصد از ۳۳ هزار دامنه ایرانی دارای CDN، ترجیح میدهند که از CDN آروانکلاد استفاده کنند. کلادفلر با سهم ۳۲ درصدی بازار در جایگاه دوم و دیگر ارائهدهندگان CDN با سهم ۹ درصدی، در رتبهبندیهای بعدی قرار دارند.
● صرفهجویی و بهرهوری، مهمترین انگیزه برای استفاده از دیتابیس مدیریتشده ابری: در یک بررسی دیگر با محصولی متفاوت رفتار صاحبان کسبوکارهای ایرانی سنجیده شد. در این تحقیق سه کسبوکار ایرانی در اندازههای بزرگ، متوسط و کوچک در وضعیت استفاده از محصول DBaaS (دیتابیس مدیریتشده ابری) و در وضعیت بدون استفاده از این محصول بررسی شدند. نتیجه این شد که کسبوکارها و صنایع در وضعیت استفاده از این محصول بهطور میانگین کاهش ۴۰ درصدی هزینهها نسبت به راهاندازی در نمونههای سنتی آن را تجربه خواهند کرد. در واقع اگر یک کسبوکار بهجای استفاده از یک دیتابیس غیرمدیریتشده، این سرویس را از یک ارائهدهنده خدمات ابری تهیه کند تا ۱۰ درصد برای کسبوکارهای بزرگ، ۵۹ درصد در کسبوکارهای متوسط و ۵۳ درصد در کسبوکارهای کوچک باعث صرفهجویی در کل هزینههای استفاده (راهاندازی، نگهداری و مدیریت) این سرویس میشود. دیتابیس مدیریتشده ابری یا Managed Database سرویسی است که در آن دیتابیس روی یک زیرساخت ابری میزبانی و از سوی پروایدر (شرکت ارائهدهنده خدمات ابری) راهاندازی، نگهداری و مدیریت میشود. اهمیت این سرویس در آن است که سازمانها بهجای راهاندازی و مدیریت دیتابیسها میتوانند از یک دیتابیس مدیریتشده ابری استفاده کنند تا با سرعت بیشتر و با هزینه کمتری تمام موارد مرتبط با راهاندازی، نگهداری و مدیریت دیتابیسشان را به شرکتهای ابری ارائهدهنده این خدمات بسپارند.
بهاینترتیب میتوان گفت سرعت، بهرهوری و کاهش هزینههای پیرامونی میتواند برای کسبوکارهای ایرانی جزو مهمترین انگیزههای استفاده از زیرساخت ابری باشد.
زیرساخت ابری یک نفع جمعی است
اگر افراد کسبوکارهای آنلاین یک کشور را بخشی از یک زنجیره درهمتنیده تصور کنند زیرساخت ابری با ایجاد بستری بههمپیوسته میان آنها میتواند به سرعت، خدمات باکیفیت و امنیت نهایی دادهها در این زنجیره کمک کند. زیرساخت ابری با نقش واسط میان کاربر نهایی خدمات آنلاین و کسبوکارها عنصر مهمی از یک زنجیره درهم تنیده است که میتواند گام مهمی از توسعه یک کشور و شاخص مهم تحول دیجیتال باشد.