پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بلبشوی فروش خودرو وارداتی
با اینکه طبق اعلام وزارت صمت نتایج قرعهکشی خودروهای وارداتی باید شنبه ۲۵ اسفندماه منتشر میشدتاکنون هیچ نتیجهای اعلام نشده است و متقاضیان در بلاتکلیفی به سر میبرند
روز شنبه هجدهم اسفندماه، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی اطلاعیهای شرایط جدید ثبتنام خودروهای وارداتی را اعلام کرد. طبق این اطلاعیه، متقاضیان میتوانستند تا ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۳ با وکالتی کردن حساب بانکی و بلوکه کردن مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در این طرح شرکت و از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی سه اولویت از میان حداکثر هفت خودرو در سبد محصولات اعلامی برای پیشخرید انتخاب کنند. قیمت این هفت خودرو در اطلاعیه مزبور بر طبق قیمت محاسباتی قطعی خودروهای وارداتی در مبادی ورودی اعلام شده بود.
این در حالی است که فردای آن روز در اطلاعیه دیگری ۵۱ خودروی جدید به مجموع خودروهای این طرح اضافه شد که طبق این اطلاعیه قیمت خودروهای جدید بر اساس برآورد قیمت فروش محاسباتی علیالحساب در مبادی ورودی اعلام شده است. نحوه محاسبه قیمت نهایی این خودروها در اطلاعیه بهاینترتیب آمده است: «قیمت قطعی خودروهای مذکور پس از ارائه کلیه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط قیمتگذاری مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمتها باتوجهبه نرخ تعرفه گمرکی و نرخ ارز محاسباتی ترخیص گمرکی مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۴، توسط سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و متعاقباً در سامانه بارگزاری خواهد شد.»
وزارت صمت در اطلاعیه خود اعلام کرده بود که ثبتنام این خودروها از اسفندماه ۱۴۰۳ با شرایط تازهای آغاز میشود. ازجمله مهمترین شرایط شرکت در این طرح عبارت بودند از ممنوعیت انتقال امتیاز و فروش حواله خودروهای وارداتی، عدم الزام داشتن گواهینامه رانندگی و ممنوعیت ثبتنام اشخاص حقوقی.
درحالیکه قرار بود نتایج قرعهکشی روز شنبه، ۲۵ اسفندماه اعلام شود، تا این لحظه نه در سامانه وضعیت اختصاص یا عدم اختصاص شرکتکنندگان مشخص شده و نه پیامکی برای آنها ارسال شده است. همچنین در این شرایط بلاتکلیفی، هیچ اطلاعیهای از سوی وزارت صمت مبنی بر تاریخ دقیق انتشار نتایج منتشر نشده است. از روز شنبه برخی رسانهها اعلام کردهاند که نتایج اعلام شده، اما بررسیهای انجامشده نشان میدهد که هیچ فهرستی در سامانه یکپارچه منتشر نشده است. با وجود اینکه تا این لحظه نتایج قرعهکشی اعلام نشده است هیچ کدام از رسانههایی که به طور قطع خبر از انتشار نتایج داده بودند خبر خود را بهروزرسانی نکرده و به این موضوع نپرداختهاند.
نکته جالب اینجاست که مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرده که از میان ۹۳ هزار متقاضی این مرحله، برندگان ۱۰ هزار خودرو مشخص شدهاند، اما همچنان هیچ وضعیتی در سامانه درج نشده است. در همین حال، برخی خودروسازان ازجمله سایپا و کرمان موتور اقدام به ارسال پیامک به برخی برندگان کردهاند و از آنها خواستهاند که ظرف ۴۸ ساعت مبلغ خودرو را واریز کنند که البته مشخص نیست با افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفهها و همچنین تغییر نرخ ارز مبنای محاسبه تعرفهها، قیمت نهایی وارداتیها به چه میزان خواهد بود.
این روند موجب سردرگمی گستردهای در میان متقاضیان شده است. بسیاری از کاربران در شبکههای اجتماعی نسبت به این شرایط انتقاد کرده و اعلام کردهاند که مهلت یکروزه برای پرداخت مبلغ خودرو غیرمنطقی است. برخی دیگر نیز مدعیاند که فرایند قرعهکشی شفاف نبوده و اساساً نتایجی اعلام نشده است.
درحالیکه انتظار میرفت وزارت صمت با انتشار فهرست برندگان، روند این طرح را شفافسازی کند، اما همچنان ابهامات زیادی در مورد نحوه قرعهکشی و فرایند انتخاب متقاضیان وجود دارد. آیا قرعهکشی واقعاً انجام شده است و یا چرا برخی شرکتها قبل از اعلام رسمی، اقدام به ارسال پیامک کردهاند.
بعد از گذشت بیش از یک روز و به دنبال اعتراضات متقاضیان، با تماس به شمارهتلفن پشتیبانی سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، پیامی صوتی منتشر میشود که در آن اعلام شده است: «متقاضی گرامی، اعلام نتایج قرعهکشی بهزودی در سامانه خودروهای وارداتی اعلام خواهد شد.»
اما یکی دیگر از چالشهای اساسی در حوزه خودروهای وارداتی، مسئله خدمات پس از فروش است. کارشناسان بارها هشدار دادهاند که این خودروها در سال آینده با مشکلات جدی در این زمینه مواجه خواهند شد.
نبود زیرساختهای مناسب، عدم وجود نمایندگیهای رسمی، کمبود قطعات به دلیل محدودیتهای ارزی و ضعف در شبکه خدمات پس از فروش، از جمله مشکلاتی هستند که میتوانند مالکان خودروهای وارداتی را با چالشهای جدی روبهرو کنند. بااینحال، به گفته کارشناسان، وزارت صمت تاکنون توجه کافی به این مسائل نداشته و تدابیر لازم برای رفع این موانع اندیشیده نشده است.