پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
هدف پلتفرم سرمایه گذاری صراف حفاظت از ارزش دارایی کاربران عادی در برابر تورم است
گفتوگو با علیرضا آقاسی، رئیس هیئتمدیره پلتفورم سرمایه گذاری صراف که باور دارد صراف اساساً یک صرافی نیست
به بهانه چهارمین رویداد ۹ ژانویه به سراغ علیرضا آقاسی، رئیس هیئتمدیره صراف رفتیم تا با او در مورد این پلتفرم و مزایای آن گفتوگو کنیم. پلتفرم سرمایه گذاری صراف که یکی از حامیان چهارمین دوره این رویداد است، با ارائه خدماتی نوآورانه در بازارهای مالی و رمزارز، به کاربران امکان میدهد تا بهسادگی و در بستری امن، داراییهای دیجیتال خود را مدیریت کنند. علیرضا آقاسی، رئیس هیئتمدیره صراف، در این گفتوگو از دستاوردهای این پلتفرم، چالشهای صنعت و برنامههای آینده برای توسعه خدمات مالی دیجیتال صراف سخن گفت. به گفته وی صراف اساساً یک صرافی نیست، بلکه یک اپلیکیشن برای اتصال سرمایهگذاران خرد به بازارهای مالی است.
لطفاً صراف را معرفی کنید. این پلتفرم چه خدماتی ارائه میدهد؟
اپلیکیشن صراف پس از تعطیلات نوروز ۹۸ با هدف متصل کردن کاربران غیرحرفهای به بازارهای مالی شروع به فعالیت کرد. گام اول در اتصال مردم به بازارهای مالی، ارائه دادههای این بازارها در قالبی ساده و موبایلی بود. در گام بعدی، صراف فعالیت خود را در بازار رمزارزها آغاز کرد و تلاش کرد امکان معامله در بازارهای مالی را در قالبی ساده و موبایلی برای کاربران خود فراهم کند. در حال حاضر اپلیکیشن صراف روی بیش از یک میلیون گوشی هوشمند نصب شده و چند صدهزار کاربر فعال ماهانه دارد. اصل اساسی طراحی محصول در تیم ما «ساده و موبایلی بودن» است.
تفاوت اصلی مجموعه صراف با رقبای خود چیست؟
صراف اساساً یک صرافی نیست. بر خلاف اکثر استارتآپهای فعال در حوزه رمزارزها در ایران، صراف یک اپلیکیشن برای اتصال سرمایهگذاران خرد به بازارهای مالی است. در اپلیکیشن صراف، ورود و خروج پول در بستر ریال و حسابهای بانکی کاربر انجام میشود و به همین دلیل بر خلاف سایر بازیگران حوزه رمزارز که به طور روزمره با مسئله پولشویی درگیر هستند، صراف درگیر این مسئله نمیشود.
هدف پلتفرم سرمایه گذاری صراف حفاظت از ارزش دارایی کاربران عادی در برابر تورم و افت قدرت خرید با برقراری اتصال ساده و امن به داراییهایی مانند بیتکوین، اتریوم، دلار دیجیتال، طلای دیجیتال و غیره با کاربست تکنولوژی بلاکچین است. معماری صراف بهگونهای است که کاربران در هر لحظه به دارایی خود دسترسی دارند و میتوانند آن را بهصورت ریال دریافت کنند. همچنین با همکاری یکی از ارائهکنندگان خدمات پرداخت، یک کارت شتابی خرید برای کاربران صراف صادر میشود که کاربران از طریق آن میتوانند در هر زمانی از طریق درگاههای پرداخت آنلاین و آفلاین خرید کنند.
در گام بعدی، صراف قصد دارد تا با دسترسپذیرکردن ابزارهای مالی پیشرفتهتر، به کاربران خود کمک کند تا ثروت خود را با سرمایهگذاری در بازارهای مالی رشد دهند.
چه برنامهای برای توسعه کسبوکار خود دارید؟
هدف ما در صراف دسترسپذیر کردن انواع داراییهای مالی در بستری ساده و امن برای کاربران است. برای توسعه کسبوکار نیز، اصلیترین چشمانداز صراف توکنایز کردن انواع داراییها و ارائه آنها در بستری ساده و موبایلی است. همچنین در حال آمادهسازی کارت اعتباری خرید صراف هستیم که با کمک آن کاربران میتوانند در هر لحظه با اعتباری که نزد صراف دارند از تمامی پذیرندگان شبکه شتاب خرید کنند.
برای توسعه کسبوکارتان از چه روشهای مارکتینگی استفاده میکنید؟ بازخورد این رویکردها چگونه بوده است؟
علاوه بر روشهای رایج در بازاریابی عملکردی، صراف تمرکز ویژهای بر تبلیغات در شبکه نمایش خانگی فیلمنت داشته که بازخورد بسیار خوبی نیز از آن گرفته است. تخمین میزنیم که به واسطه این تبلیغات، بیش از ۱۰ میلیون نفر با برند صراف برخورد داشتهاند. کانالهای تلگرامی و شبکههای ماهوارهای که سریالها و برنامههای روز ایران را پخش میکنند نیز در این مسیر بدون دخالت و خواست ما همراه شدهاند.
در حال حاضر چالشهای کسبوکار شما و صنعت شما در چه حوزههایی است؟
اصلیترین چالش صنف ما تعامل با حاکمیت است. به دلیل چندپاره بودن نهادهای تصمیمگیر و قانونگذار و تنظیمگر و تعدد شوراهای عالی و غیره شرکتهای فعال در صنف ما با دشواری مضاعفی مواجه هستند. در بسیاری از موارد این نهادها و شوراها و … خود با یکدیگر تضاد منافع و اختلافنظر دارند و مواجهه با شبکه پیچیده نهادهای حاکمیتی برای استارتآپها کاری دشوار است.
به نظر شما رویداد ۹ ژانویه چه تأثیری بر حوزه رمزارز و بلاکچین دارد؟
این رویداد میتواند در سطح مشتریان، قانونگذاران و تنظیمگران و بازیگران فعال این حوزه آگاهی ایجاد کند و تشکیل یک فهم مشترک را بین ذینفعان مختلف تسهیل کند. رویداد ۹ ژانویه و رسانهها و رویدادهای دیگر با شکل دادن یک ذهنیت مشترک و درک متقابل میان اهالی این بازار به رشد و توسعه این صنعت در ایران کمک خواهند کرد. صراف بهعنوان یک عضو کوچک از صنعت فینتک ایران حتماً همراه شما در این مسیر خواهد بود.