پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
راهکار نوپی، نوآوری جدید برای فاصلهگرفتن از روشهای سنتی اعتباردهی بانک
مدیر عملیات، زیرساخت و امنیت شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، در گفتوگویی با راه پرداخت به بررسی دقیق راهکار نوپی، محصولات مختلف و اثرات آن پرداخته است.
در راستای تحولات صنعت پرداخت و تخصیص اعتبار، شرکت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، وابسته به بانک ملی ایران، بهتازگی از سیستم جدیدی به نام نوپی در نمایشگاه بانکداری نوین و راههای پرداخت رونمایی کرد.
نوپی بهعنوان یک ابزار جامع برای تخصیص اعتبار بهتازگی در بازار معرفی شده است، بهویژه در زمینه اتصال مشتریان به فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان که با استفاده از محصولات متنوع و انعطافپذیر، بهعنوان یک راهکار برای مدیریت و گردش اعتبار در کشور تلقی خواهد شد.
این سیستم با تمرکز بر بهبود فرهنگ استفاده از انواع اعتبار، مدیریت نقدینگی کشور و تسهیل فرایندهای اقتصادی، نقشی مهم در بهبود عملکرد سیستم مالی و بانکی ایفا خواهد کرد.
محمدجواد خدابخشی، مدیر عملیات، زیرساخت و امنیت توسعه سرمایه پیشگامان پویا، به تشریح اهداف و ویژگیهای این راهکار نوآورانه پرداخت و بیان کرد که نوپی میتواند به کاهش ناترازیهای بانکی و تسهیل فرایندهای مالی آن کمک کند.
اتصال مشتریان به بازار و ایجاد چرخهای از گردش اعتبار
محمدجواد خدابخشی، درباره راهکار نوپی توضیح داد و تأکیدکرد که این سیستم بهعنوان یک راهکار جامع در حوزه اعتبار و تخصیص آن در جامعه طراحی شده است. او افزود:«هدف اصلی نوپی اتصال مشتریان به بازار و ایجاد چرخهای از گردش اعتبار میان فعالان اقتصادی است. اعتبار تخصیصیافته به نخستین فرد، از طریق این سیستم به طور روان و بهصورت هدفمند به تولیدکنندگان یا واردکنندگان میرسد.»
معرفی محصولات نوپی
او همچنین به ویژگیهای منحصربهفرد نوپی اشاره کرد و گفت:«در حال حاضر، پنج محصول مختلف در پلتفرم نوپی عرضه میشود که آن را از دیگر سیستمهای مشابه متمایز میکند. یکی از این محصولات، سرویس BNPL است که به مشتریان امکان خرید بهصورت اقساطی چهارگانه را میدهد. همچنین، پرداخت در آخر ماه و اعتبار بلندمدت برای کالاهای گرانقیمت از دیگر محصولات آن است.»
خدابخشی به محصولات اختصاصی برای سازمانها اشاره کرد و توضیح داد که این محصولات بر اساس نیازهای خاص سازمانها طراحی شدهاند.
او در ادامه یکی دیگر از محصولاتی که برای نسل زد در نوپی در نظر گرفته شده است را معرفی کرد و گفت:«یکی دیگر از ویژگیهای منحصربهفرد نوپی، ارائه محصول SNBL است که به نسل زد این امکان را میدهد تا با پرداخت مبلغ کالا طی چند قسط، آن را در زمان معین تحویل بگیرند، بدون اینکه افزایش قیمتی در زمان تحویل محصول وجود داشته باشد.»
فرهنگسازی در حوزه اعتباردهی
در ادامه خدابخشی به اهداف کلیدی این سیستم اشاره کرد و افزود:«یکی از مهمترین اهداف ما در نوپی، فرهنگسازی در حوزه آشنایی با انواع اعتبارها در جامعه است. همچنین، سعی داریم تا با مدیریت گردش پول در بازار، از رشد غیرقابلکنترل نقدینگی جلوگیری کنیم و در نهایت، به بهبود فرایندهای اقتصادی کشور کمک کنیم.»
نوآوری جدید در بانک ملی
خدابخشی با اشاره به رسیدن به نوآوری جدید در بانک ملی، گفت:«این همکاری موجب شده است تا بانک ملی از روشهای سنتی اعتباردهی فاصله گرفته و نوآوریهای جدیدی را در محصولات خود ایجاد کند. این سیستم همچنین به کاهش ناترازی بانک و بهبود عملکرد آن کمک میکند.»