پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تجهیزات زیرساخت دیجیتال کشور فرسوده شدهاند
در نشست خبری رویداد زیرساخت دیجیتال از اهمیت پرداختن به مسائل این حوزه و فرسودگی تجهیزات گفته شد
نشست خبری رویداد زیرساخت دیجیتال با حضور رضا قربانی، مدیرعامل راهکار؛ مینا والی، مدیرمسئول رسانههای راهکار؛ رضا جمیلی، مدیر توسعه کسبوکار راهکار؛ رسول قربانی، رئیس هیئتمدیره راهکار؛ میثم سلیمانی، مدیر محتوای راهکار و جمعی از اصحاب رسانه بعدازظهر روز گذشته برابر با ۱۹ آبانماه در دفتر کارخانه نوآوری رسانه راهکار برگزار شد.
کارخانه نوآوری رسانه راهکار در نظر دارد اولین رویداد زیرساخت دیجیتال را روز ۲۱ آبان ۱۴۰۳، از ساعت ۱۳ در محل کتابخانه ملی ایران برگزار کند. در این نشست خبری نیازهایی که باعث برگزاری رویدادی در حوزه زیرساخت دیجیتال شدهاند و همچنین هدف از برگزاری این رویداد مطرح شدند.
پیش از شکلگیری هر کسبوکاری بخش زیرساخت آن باید شکل بگیرد
رضا جمیلی در ابتدای این نشست خبری ضمن بیان اینکه رسانههای راهکار در روزهای گذشته محتوای گستردهای در خصوص سختافزار و زیرساخت دیجیتال تهیه و منتشر کردهاند، درباره هدف از برگزاری این رویداد عنوان کرد: «همانطور که با رویدادهای راهکار آشنایی دارید ما در حوزههای مختلف اقتصاد دیجیتال رویدادهای تخصصی برگزار میکنیم. طی برگزاری این رویدادها متوجه یک حلقه مفقوده شدیم. رویدادهای ما تا کنون بیشتر روی محصول یا خدماتی که سمت مشتریان بوده، تمرکز داشته است؛ محصول و خدماتی که اغلب توسط کسبوکارها برای تکمیل محصول یا زنجیره تأمینشان ارائه میشده است.»
او ضمن اشاره به اینکه یک لایه جلوتر از هر محصول یا خدمتی در اقتصاد دیجیتال، زیرساخت است، توضیح داد: «پیش از شکلگیری هر کسبوکاری بخش زیرساخت باید شکل گرفته و توسعه یابد و به کسبوکارها سرویس بدهد. یکی از زیرساختهای اساسی هر کشوری در حوزه اقتصاد دیجیتال بحث سختافزار و زیرساخت دیجیتال است از جمله مراکز داده، سختافزار و زیرساختهای پردازشی، امنیت و راهکارهای ابری که در چند سال گذشته در اقتصاد دیجیتال دنیا توسعه پیدا کرده است.»
جمیلی بیان کرد: «ما به این نتیجه رسیدیم در اقتصاد ایران که کسبوکارهای اقتصاد دیجیتال هر اندازه موفق باشند و رشد پیدا کنند، یک سقف و مانع خیلی جدی پیش روی خود دارند و آن زیرساختها هستند.»
وجود بخشی از این زیرساختها برای شکلگیری اقتصاد دیجیتال بدیهی است؛ برای مثال اینترنت و نقشی حیاتی آن از این دست زیرساختهاست. مدیر توسعه کسبوکار راهکار ضمن تأکید بر اهمیت زیرساختی مانند اینترنت در اقتصاد دیجیتال به این موضوع اشاره کرد که در ایران کسبوکارها تأثیر چندانی در شرایط زیرساختی مانند اینترنت نمیتوانند داشته باشند.
او توضیح داد: «ما این بخش را فراتر از زیرساخت و بهعنوان یک امر بدیهی میبینیم که دولتها باید آن را توسعه دهند. اما زیرساختهایی مانند مراکز داده، پردازشی و فضای ابری که امروزه پیش نیاز فناوریهایی مانند هوش مصنوعی است، در همکاری و تعامل بین بخشی حاکمیت، دولتها و بخش خصوصی شکل میگیرد، تثبیت میشود و رشد پیدا میکند.»
رضا جمیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به اینکه حوزه زیرساخت دیجیتال بسیار گسترده است، بیان کرد: «رویداد زیرساخت دیجیتال با اذعان و درک این موضوع که مفهوم زیرساخت دیجیتال مفهوم گستردهای است سعی کرده در اولین دوره خود کمی محدودتر روی نیازهای کسبوکارها در حوزههای سختافزاری، سختافزارهای مرتبط با فضای B2B و B2G مانند دیتاسنترها و سختافزارهای فضای B2B2C مانند فضای ابری تمرکز کند.»
او ابراز امیدواری کرد که در دورههای آینده رویداد زیرساخت دیجیتال با توجه به تعریفی که از زیرساخت دیجیتال وجود دارد، گستردهتر به آن پرداخته شود و بخشهای مختلف این اکوسیستم در این رویداد دخیل شوند.
جمیلی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: «همیشه در رویدادهای راهکار نیازی وجود دارد که ما براساس آن یک رویداد تعریف میکنیم. نیازی که در این زمینه وجود دارد و در چند سال گذشته همکاران من در رسانههای مختلف راهکار نیز به آن پرداختهاند، مسائلی بوده که از سمت کسبوکارهای تأمین یا تولید سختافزار در ایران به سمت ما آمده است. سیگنالهایی که در این زمینه داشتیم به شکل کلی بیشتر مرتبط با حوزه تأمین کالا بوده است.»
رضا جمیلی در توضیح صحبتهای خود موضوع محدودیت پیش آمده برای گوشیهای آیفون را مثال زد و گفت: «مورد خیلی دم دستی این مسئله را در ماجرای آیفون در ایران شاهد بودیم؛ گجتی که فهم دولت و حاکمیت از آن یک کالای لاکچری و غیرضرور است اما این گجت بخشی از ابزار امروز فضای اقتصاد در دنیا است؛ بهویژه برای نسل جوان که توجه به این گجتها برایشان بخشی از سبک زندگی آنها است. در این مورد شاهد بودیم که با یک محدودیت چه مشکلاتی ایجاد و با یک گشایش موجی از خوشحالی به راه افتاد. حالا همین شرایط را برای زیرساختهایی که ما از IBM، اوراکل یا سیسکو میتوانیم داشته باشیم در نظر بگیرید.»
او ضمن تأکید بر این موضوع که وقتی یک موضوع تبدیل به نیاز لایه کسبوکاری میشود، آن محدودیت و ممنوعیت و عدم دسترسی خیلی چالشبرانگیزتر خواهد بود، ادامه داد: «برای مثال برای کسبوکاری که روزانه باید ۱۰۰ هزار سفارش اینترنتی را پشتیبانی کند یا یک نهاد حاکمیتی که وظیفه تأمین امنیت فضای اقتصاد دیجیتال را برعهده دارد یا قرار است به بخش زیادی از مردم یک سرویس مانند کارت سوختو… را ارائه دهد، دسترسی به زیرساخت دیجیتال تبدیل به یک مسئله خیلی مهم میشود.»
جمیلی خاطرنشان کرد: «ما وقتی این نیازها را از سمت کسبوکارهایی که در چند دهه گذشته فعالیت کردهاند به ویژه در لایه رسانهای راهکار شاهد بودیم، علاوه بر توجه رسانهای و راهکارهایی از این جنس مانند ایجاد مطالبهگری، پرسشگری و ایجاد گفتوگوی جمعی، به این نتیجه رسیدیم که در لایه رویدادهای راهکار هم میتوانیم در این زمینه فعالیت مؤثری داشته باشیم.»
او ادامه داد: «در همین مدت کوتاه که جریان محتوایی رویداد رقم خورده، چهرههای زیادی از فضای اقتصاد سختافزار دیجیتال ایران موارد و موضوعاتی را مطرح کردند که ما هم فکر نمیکردیم در این حوزه چنین چالشهایی داشته باشیم. بخش محتوایی در این رویداد به شکل گستردهای اتفاق افتاده اما در رویداد به دلیل محدودیتهایی که وجود دارد این تلاش را داشتیم که روی بخشهای مشخصی تمرکز کردهایم. اما شبیه مدلی که برای رویدادهای راهکار داشتهایم، جریان محتوایی این رویداد نیز از چند ماه قبل آغاز شده، با برگزاری رویداد به نقطه اوج میرسد و پس از برگزاری رویداد نیز ادامهدار خواهد بود.»
مشکلات حلنشدنی زیرساخت ایران
میثم سلیمانی، مدیر محتوای راهکار با اشاره به این که تقریباً هر یک ماه یک رویداد به همت راهکار برگزار میشود، بیان کرد: «در رویداد زیرساخت دیجیتال سه رسانه کارنگ، عصر تراکنش و راه پرداخت بهصورت جدی درگیر بودند. در عصر تراکنش گفتوگوهایی با معاونان فناوری اطلاعات بانکها در خصوص چالشها و مشکلات زیرساخت دیجیتال انجام شد. در کارنگ از دید اقتصاد دیجیتال به زیرساخت پرداخته شد و راه پرداخت نیز از منظر بانکها به حوزه زیرساخت پرداخت.»
او افزود: «در رویداد عصر تراکنش 1401 پنلی با حضور 3 معاون فناوری بانک برگزار شد که از چالشهای این حوزه گفتند. با توجه به گفتوگویی که برای رویداد زیرساخت دیجیتال انجام شد، متوجه شدم که هیچ تغییری در مشکلات گفته شده در آن پنل با چالشهای امروز ایجاد نشده است. درواقع هیچ چالش و مشکلی از آن زمان تاکنون حل نشده است.»
سلیمانی با بیان این که زیرساخت کشور در شرایطی قرار دارد که اگر منابع مالی هم تأمین باشد، نمیتوان از دست اول بودن و سالم بودن تجهیزات مطمئن بود، عنوان کرد: «در مرحله تولید محتوای رویداد زیرساخت دیجیتال با بیش از 30 چهره این حوزه گفتوگو کردهایم تا با چالشهای آنها آشنا شویم.»
چرا باید به حوزه زیرساخت دیجیتال پرداخت؟
رضا قربانی، همبنیانگذار کارخانه نوآوری رسانه راهکار در ادامه این نشست خبری به چرایی برگزاری رویداد زیرساخت دیجیتال بیان کرد: «تمام اقدامات و رویدادهای راهکار از دغدغه اقتصاد دیجیتال کشور نشئت میگیرد. صحبتهای بسیاری در خصوص تحول دیجیتال و هوشمندسازی میشود؛ اما در خصوص زیرساختهای موردنیاز برای تحقق این کار، کمتر صحبت میشود. دلیل برگزاری رویداد زیرساخت دیجیتال نیز همین موضوع است. در این رویداد به اهمیت زیرساخت دیجیتال کشور میپردازیم.»
او رویدادهای راهکار را تشریح کرد: «هفت رویداد اصلی طی سال برگزار میشود که لندتک، 9 ژانویه، برند کارفرمایی و عصر تراکنش از جمله آنهاست. از سوی دیگر با سازمانهای مختلفی در رویدادهایی همچون الکامپ، روز فناوری، اینوتکس و… همکاری میکنیم. در رویدادهای راهکار از مدل هفت نقطه تماس استفاده میشود تا دغدغه و حرف آن حوزه بهصورت کامل منتقل شود.»
به گفته همبنیانگذار کارخانه نوآوری رسانه راهکار، در روند تولید محتوا برای رویدادها به مسائل و موضوعاتی برمیخوریم که برای فعالان آن حوزه بدیهی است؛ اما برای حاکمیت تازگی دارد.
قربانی بیان کرد: «سال گذشته 3 میلیارد دلار تجهیزات IT وارد کشور شده که 2 میلیارد و 750 میلیون دلار آن صرف گوشی، تبلت و لپتاپ شده است. به عبارت دیگر تنها 250 میلیون دلار آن صرف زیرساخت دیجیتال شده است. فرسودگی تجهیزات زیرساخت دیجیتال کشور، مهمترین پیامی است که در رویداد زیرساخت دیجیتال باید مخابره شود.»
او افزود: «فرسودگی تجهیزات زیرساخت دیجیتال مانند موریانه به جان کشور افتاده است، نتایج عدم توسعه زیرساختهای صنعت برق را امروز با قطعی برق میبینیم. اگر توسعه زیرساخت دیجیتال کشور در اولویت قرار نگیرد و تمرکز اصلی روی گجتها باقی بماند، وضع از این نیز بدتر میشود.»
همبنیانگذار کارخانه نوآوری رسانه راهکار با بیان این که از بخش دولتی نیز در این رویداد حضور دارند، عنوان کرد: «از بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت مدیرانی دعوت شدهاند بااینحال تضمینی برای حضور آنها در رویداد وجود ندارد.»
قربانی در خصوص بخش تقدیر رویداد زیرساخت دیجیتال توضیح داد: «در رویداد لندتک از یک فعالان این حوزه تقدیر شد و در رویداد زیرساخت دیجیتال نیز اتفاق مشابهی خواهد افتاد. این امر، راهی برای تقدیر از پیشکسوتان یک حوزه است تا یادمان باشد که پیش از ما افرادی در این عرصهها فعالیت کردهاند و زحمت کشیدهاند.»