راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه گام به بورس کالا و سپرده‌گذاری مرکزی متصل شد

بانک مرکزی در راستای توسعه ابزارهای تأمین مالی زنجیره تولید و تسهیل تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی، سامانه گام را به سامانه‌های بورس کالا و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار متصل کرده است. این اقدام به منظور استفاده از اوراق گام در تسویه معاملات بورس کالا و همچنین مدیریت دقیق‌تر این اوراق انجام شده است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، این بانک با هدف افزایش سهم اوراق گام به‌عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی زنجیره تولید، اقداماتی مانند اصلاح و ابلاغ دستورالعمل‌های مرتبط و افزایش سقف اوراق گام قابل انتقال به بازار سرمایه به 100 همت را در سال جاری به انجام رسانده است. همچنین، امکان استفاده از اوراق گام توسط دستگاه‌های اجرایی برای تسویه دیون اشخاص فراهم شده است.


اتصال سامانه گام به بورس کالا


از مهرماه سال جاری، سامانه گام به سامانه شرکت بورس کالای ایران متصل شده و امکان استفاده از اوراق گام برای تسویه معاملات در بورس کالا فراهم شده است. با توجه به تجربه موفق بورس کالا در مبادله کالا با استفاده از اعتبار اسنادی داخلی-ریالی و وجود رقابت بین خریداران و فروشندگان متعدد، این اتصال ضمن گسترش استفاده از اوراق گام در زنجیره‌های تأمین، به توسعه ابزارهای تأمین مالی شبکه بانکی نیز کمک خواهد کرد.

بانک‌ها می‌توانند با معرفی این امکان به فعالان اقتصادی، از ظرفیت اوراق گام برای تسویه معاملات بورس کالا بهره‌مند شوند و به گسترش استفاده از این ابزار در تأمین مالی زنجیره‌ها کمک کنند.


اتصال سامانه گام به سامانه سپرده‌گذاری مرکزی


علاوه بر این، اتصال سامانه گام به سامانه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نیز عملیاتی شده است. بر این اساس، بانک‌ها موظفند مشخصات آخرین دارندگان اوراق گام را به صورت سیستمی و از طریق سامانه گام ارسال کنند. این اقدام نه تنها به کاهش خطاها و ریسک‌های مرتبط در انتقال اطلاعات کمک می‌کند، بلکه امکان پایش و گزارش‌گیری برخط از وضعیت اوراق گام را نیز فراهم می‌آورد.

بانک‌ها باید این اقدامات را به تمامی واحدهای ذی‌ربط اطلاع داده و نظارت دقیقی بر حسن اجرای آن‌ها داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.