راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری ویدئویی؛ روشی کاربردی برای اتصال بانکداری سنتی به بانکداری مدرن

شاید این روزها بیلبوردهای تبلیغاتی بانک ملت درباره سرویس بانکداری ویدئویی را در سطح شهر دیده باشید؛ محصولی دیجیتال که اردیبهشت‌ماه سال جاری با حضور مدیرعامل و مدیران ارشد بانک ملت رونمایی شد. با این ‌حال ممکن است این مفهوم برای بسیاری گنگ باشد و برخی کاربران از خدماتی که در این سرویس ارائه می‌شود، آگاه نباشند. به همین بهانه «راه پرداخت» در این گزارش به معرفی مفهوم بانکداری ویدئویی، مزایا و خدمات آن و بانک‌های داخلی که این سرویس را ارائه می‌دهند، می‌پردازد.


بانکداری ویدئویی چیست؟


در سال‌های اخیر صنعت بانکداری و پرداخت با ظهور فناوری‌های نوین دستخوش تغییرات بسیاری شده‌ است. اکنون بانک‌ها در سراسر دنیا در تلاش‌اند با استفاده از جدیدترین فناوری‌‌های روز، خدمات بانکی و مالی را به ساده‌ترین، سریع‌ترین و امن‌ترین روش در اختیار مشتریان قرار دهند. بانکداری ویدئویی یکی از خدمات نوین در صنعت بانکداری است که نامش به گوشتان خورده است.

بانکداری ویدئویی (Video Banking) یا بانکداری ریموت سرویسی مجازی است که ارتباطات انسانی را میان مشتری و بانک حفظ می‌کند. این خدمت معمولاً با هدف کاهش مراجعه حضوری به شعب فیزیکی بانک‌ها و افزایش رضایتمندی مشتریان طراحی و اجرا می‌شود. روش‌های متنوعی برای ارائه خدمات ریموت یا از راه دور وجود دارد، اما وجه تمایز این روش تعامل مشتری با کارمند بانک از طریق ارتباط ویدئویی زنده است.


مزایای بانکداری ویدئویی چیست؟


همان‌طور که گفته شد بانکداری ویدئویی مبتنی بر ارتباط ویدئویی زنده میان مشتری و کارمند بانک است و بستری امن برای ارائه خدمات بانکی فراهم می‌کند. یکی از اهداف ارائه این سرویس در بانک‌ها، بهبود پاسخگویی به مشتریان است.

اغلب در این سرویس سرویس‌های پرکاربرد مشتریان مانند انواع انتقال وجه ارائه می‌شود تا کاربران بتوانند کاملاً آنلاین، بدون مراجعه فیزیکی به بانک و از هر موقعیت مکانی، کار بانکی خود را انجام دهند و در عین ‌حال از کمک و نظارت کارمند بانک نیز بهره‌مند شوند.

یکی از مزایای این نوع بانکداری کسب اطمینان از هویت واقعی مشتری است که با استفاده از روش‌های مختلف احراز هویت غیرحضوری انجام می‌شود و به کاهش سرقت و کلاهبرداری نیز کمک می‌کند، زیرا هویت مشتری از طریق هوش انسانی و هوش مصنوعی اعتبارسنجی می‌شود.

امکان ارتباط با بانک در هر ساعتی از شبانه‌روز از دیگر مزایای بانکداری ویدئویی به شمار می‌رود. همچنین این روش امکان دسترسی به بانک برای مشتریان خارج از پوشش شبکه بانکی را نیز فراهم می‌کند. البته دسترسی به این گزینه در ساعات غیراداری به سیاست‌های بانک مذکور بستگی دارد.

از سوی دیگر در بسیاری از کشورها تعداد شعب فیزیکی بانک‌ها در حال کاهش است، زیرا افراد بیشتری تمایل دارند کارهای بانکی‌شان را غیرحضوری انجام دهند، بنابراین بانکداری ویدئویی می‌تواند راه‌حل مناسبی برای حفظ ارتباط بانک‌ها و مشتریان به شمار ‌رود.


خدمتی نوین در بانک‌ ملت


بانکداری ویدئویی در برخی بانک‌های ایرانی نیز ارائه می‌شود. بانک ملت اوایل سال جاری از این سرویس رونمایی کرد. این سرویس با هدف تکمیل مجموعه محصولات فناورانه این بانک و کاهش مراجعه غیرضروری مشتریان به شعب برای دریافت خدمات بانکی ارائه شده است.

حفظ ارتباط، افزایش تعامل دوجانبه با وجود حذف مراجعه حضوری، امکان برقراری ارتباط با مشتری در ساعات غیراداری، امکان پاسخ به درخواست‌ها و ارائه مشاوره اختصاصی و کسب اطمینان از هویت واقعی مشتری در انجام عملیات بانکی از مزایای بانکداری ویدئویی در بانک ملت است.

اکنون افتتاح حساب و خدمات انتقال وجه (شامل حواله ملتی، ساتنا و پایا با سقف شعبه) از طریق بانکداری ویدئویی در بانک ملت برای مشتریان فراهم شده است. این بانک برنامه دارد در گام‌های بعدی خدمات قابل ‌ارائه در این بستر را توسعه دهد. شماره ‌تلفن همراه حساب کاربری مشتری در مگابانک باید با شماره ثبت‌شده در سامانه متمرکز بانک مطابقت داشته باشد تا کاربران بتوانند از بانکداری ویدئویی استفاده کنند.

تمامی مشتریان حقیقی ایرانی غیرمحجور این بانک می‌توانند پس از نصب یا به‌روزرسانی آخرین نسخه سامانه مگابانک، گزینه بانکداری ویدئویی را انتخاب کنند و از خدمات این سرویس نوین بهره‌مند شوند. این سرویس از ساعت 7 صبح تا 14:30 در مگابانک در دسترس کاربران قرار دارد.


بانکداری تعاملی در بانک پاسارگاد


یکی دیگر از بانک‌های داخلی که خدمت بانکداری ویدئویی را ارائه می‌دهد، بانک پاسارگاد است. این بانک محصول بانکداری ویدئویی را با عنوان یکی از راهکارهای بانکداری دیجیتال و بانکداری تعاملی ارائه می‌دهد. کاهش مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک، افزایش رضایتمندی و ارتباط مؤثرتر با مشتریان از اهداف بانک پاسارگاد در ارائه این سرویس نوین است.

مشتری به کمک این روش می‌تواند فارغ از موقعیت خود و بدون حضور در شعبه با بانکدار ارتباط تصویری برقرار کند و پس از احراز هویت، خدمت بانکی مدنظرش را انجام دهد. این سرویس بیش از دو سال است که در شعبه دیجیتال بانک پاسارگاد یعنی «پاد» به مشتریان ارائه می‌شود.

احراز هویت مشتری در این سیستم به دو روش هوش مصنوعی و هوش انسانی انجام می‌شود؛ بنابراین احتمال کلاهبرداری کاهش ‌قابل توجهی می‌یابد. کاربران می‌توانند در ساعات کاری که از 7:30 صبح تا 14 است، به منوی خدمات برنامه ویپاد مراجعه و گزینه بانکداری ویدئویی را انتخاب کنند و پس از ثبت درخواست با بانکدار ارتباط تصویری برقرار کرده و کار بانکی‌شان را انجام دهند. قابل ذکر است که کاربران باید در ویپاد حساب کاربری داشته و احراز هویت کرده باشند.


روشی امن و کاربردی در بانکداری


بانکداری ویدئویی مزایای بسیاری برای مشتریان و بانک‌ها دارد. مشتریان با استفاده از این سرویس برای انجام اقدامات بانکی روزمره مانند افتتاح حساب و انتقال وجه در مقادیر بالا نیازی به مراجعه حضوری به بانک ندارند و می‌توانند از هر جایی که هستند کارهای بانکی خود را با کمک کارمند بانک انجام دهند.

از سوی دیگر بانک‌ها نیز با استفاده از بانکداری ویدئویی می‌توانند رضایت مشتریان خود را جلب کنند، از شلوغی شعب خود نیز جلوگیری کنند و به روشی امن احراز هویت انجام دهند. شاید بتوان گفت بانکداری ویدئویی ساده‌ترین روش بانکداری دیجیتال برای بانک‌های سنتی و حتی مشتریان سنتی است، زیرا برای دسترسی به این سرویس، فقط به یک گوشی هوشمند یا یک سیستم مجهز به وب‌کم نیاز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.