پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
شهاب جوانمردی مطرح کرد: برای اصلاح مسیر کشور باید روی آموزش نسل آینده سرمایهگذاری کنیم
شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، معتقد است که باید به سوی فراگیری، ارزانسازی و کیفیسازی آموزش حرکت کرد چراکه اگر این اتفاق نیفتد، نسل آینده کشور از منظر آموزشی، نسل ضعیفی خواهد شد. به گفته جوانمردی برای اصلاح مسیر کشور باید روی آموزش نسل آینده سرمایهگذاری انجام شود.
به گزارش روابطعمومی و برندینگ فناپ، شهاب جوانمردی در نشست «هماندیشی آینده آموزش با نوآوریهای دیجیتال» که صبح دوشنبه دوم مهرماه همزمان با روز فناوریهای آموزشی توسط مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و سازمان نظام صنفی رایانهای کشور برگزار شد، یکی از ابر چالشهایی که جامعه و نظام حکمرانی با آن مواجه است را مسئله سرمایه اجتماعی عنوان کرد و گفت: «به دلیل فقدان برخورداری از سرمایه اجتماعی لازم، بسیاری از تغییرات و تحولاتی که امروز باید کموبیش شاهد آن باشیم بهکندی رخ میدهد و نتوانستهایم تغییرات موردنیاز را در جامعه رقم بزنیم.»
او با اشاره به گفتمان مسعود پزشکیان، رئیسجمهور کشور درباره موضوع عدالت و فراگیری، افزود: «ایشان به فراست این موضوع را دریافتهاند که اگر قرار است سرمایه اجتماعی را بالا ببریم، باید نگاهمان به آحاد جامعه باشد و تا زمانی که نتوانیم در مقوله عدالت در کف هرم نیازمندیهای جامعه ازجمله فراگیری مالی، بهداشتی و آموزشی، کاری انجام دهیم نمیتوان انتظار داشت که حرکتی به سمت افزایش سرمایه اجتماعی رخ دهد.»
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران به دو راه مدنظر در موضوع فراگیری اشاره کرد و ادامه داد: «یا باید مانند گذشته به دنبال تقسیم منابع در سطح جامعه باشیم و بهطور مداوم، منابع محدود و کاهندهمان را در آحاد جامعه توزیع کنیم که اینیک گام صفر و عدالت توزیعی است و یا اینکه یک جریان ماندگار در کشور ایجاد کنیم و آن زمانی محقق میشود که ما آحاد جامعه را به حدی توانمند کنیم که جامعه بتواند استمرار فراگیری را در خود مشاهده کند. این امر تحقق نمییابد مگر اینکه بحث عدالت آموزشی و توانمندسازی آموزشی رخ دهد.»
جوانمردی خاطرنشان کرد: «تجربه نشان میدهد که اگر میخواهیم کشورمان مسیر خود را اصلاح کند جایی که باید روی آن سرمایهگذاری کرد حوزه آموزش برای نسل آینده است. چراکه تغییر در نسلهای فعال حاضر بهسختی رقم میخورد، زمانبر است و زیرساخت و امکانات میخواهد و بیش از همهچیز، نیازمند تغییر نگرش است اما آن را میتوان در نسل بعدی جستجو کرد.»
مدیرعامل هلدینگ فناپ بابیان اینکه از هر طرف که مینگریم موضوع عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات و منابع آموزشی، جزو مهمترین اقداماتی است که باید جامعه در سطوح مختلف از حکمرانی تا فعالان اقتصادی و آحاد مردم به آن توجه کنند، ادامه داد: «خوشبختانه در جامعه ما خانوادهها به این موضوع اهتمام دارند و از ضروریات زندگی خود برای افزایش کیفیت آموزشی فرزندانشان هزینه میکنند.»
او گفت: «یکی از جدیترین رویکردها برای تحقق فراگیری در جامعه، استفاده از فناوری و ابزارهای فناورانه برای دسترسپذیری به آموزش باکیفیت است اما در این راه چالشهایی پیش روی ما قرار دارد. اولین چالش این است که ما مثل بسیاری از مقولات دیگر، وقتی میخواهیم از جادوی فناوری استفاده کنیم به همان شیوه گذشته اما بهصورت فناورانه مسائل را حل میکنیم. بهبیاندیگر میخواهیم به همان شکل گذشته، مسائل را بهصورت فناورانه حل کنیم. درحالیکه مسئله در وهله اول بهصورتبندی جدیدی نیاز دارد.»
جوانمردی افزود: «ما ابتدا باید مسئله خود را در فراگیری آموزشی بازتعریف کنیم و آن را با سیاستگذار به اشتراک بگذاریم و بعد ببینیم که فناوری در سطح سیاستگذاری، راهبری، محتواهای متناسب و ارزیابی، چه نقشی را میخواهد ایفا کند و بعدازآن فعالان صنعت متناسب با آن خدمات و محصولات را عرضه کنند.»
او با اشاره به حل مسئله از منظر اقتصادی و فعالان صنعت گفت: «خروجی و اجماع اتاق بازرگانی تهران و نظام صنفی رایانهای کشور بهعنوان دو نهاد بالادستی در این زمینه باید یک سند ساده و خلاصه برای ارائه به سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.»
نایبرئیس اتاق بازرگانی تهران تأکید کرد: «باید در این سند نگاه خود را برای اینکه این تحول آموزشی و فراگیری با طعم فناورانه رخ دهد به اشتراک بگذاریم و مشخص کنیم که هرکدام از این ارکان چه نقشی در این تحول باید داشته باشند.»
جوانمردی گفت: «ما با بیش از یکمیلیون دانشآموز، جزء کشورهایی در دنیا هستیم که پایینترین مبلغ سرانه آموزشی را دارد. اگر تغییر و تحولی در این شرایط رخ ندهد و به سمت فراگیری، ارزانسازی و کیفیسازی آموزش نرویم، نسل آینده این کشور از منظر آموزش نسل مستضعفی خواهد بود.»
او افزود: «باید در سطحفعالان اقتصادی و نهادهای بالادستی کسبوکارها و نیز در سطح سیاستگذار، فهم مشترک ایجاد کرده و با یک تقسیمکار ملی، بتوانیم بهجای آنکه بهطور مداوم در پی توزیع امکانات موجود برای فراگیری باشیم، نسل آینده را بهنوعی توانمند کرده و پرورش دهیم تا یک نسل ثروت آفرین و امیدوار بتواند ایرانی سربلند را رقم بزند.»