راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرویس‌های آماده هوش مصنوعی پارت، پاسخی جامع به نیازهای هسته نوین اقتصاد

هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای کسب‌وکارهای مختلف تبدیل شده و در فرایند کاری آنها ریشه دوانده است. اگرچه امروزه این فناوری در حوزه‌های بی‌شماری مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما نقش آن در صنایع حساس و پرمخاطبی همچون بیمه، بورس و بانکداری از سایر عرصه‌ها پررنگ‌تر است.

به گزارش روابط عمومی پارت، ارتقای بسیاری از شاخصه‌های مهم صنایع مالی مانند کاهش هزینه‌ها، بهبود دقت، جلوگیری از تقلب و سوءاستفاده، افزایش سرعت خدمت‌رسانی و… در گرو استفاده از این فناوری انقلابی است و این موضوع به‌خوبی موردتوجه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی قرار گرفته است.

برای مثال، بانک HSBC، با بهره‌گیری از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در فرایندهای افتتاح حساب، توانسته است زمان موردنیاز برای این عملیات را به نصف کاهش دهد. این بانک تا سال ۲۰۲۰ به میزان ۱۹ درصد از کل هزینه‌های عملیاتی مجموعه خود را به مبلغ 6 میلیارد دلار صرف اتوماسیون و هوشمندسازی فرایندهای کاری خود کرد و موفق شد تنها در سال 2021، بیش از 2.2 میلیارد دلار در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کند. این بانک برای خلق ابزارهای خود با Amazon Web Services که بازارچه وب‌سرویس‌های ابری آمازون است، همکاری کرد و بخش تحقیق و توسعه سرویس‌های هوشمند را به این مجموعه متخصص سپرد.

اما در ایران بهره‌برداری از هوش مصنوعی، فاصله زیادی با میانگین جهانی دارد و صنایع مالی کشور علی‌رغم آگاهی از مزایای این فناوری، گام‌های محکمی در مسیر هوشمندسازی برنداشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل این تعلل را می‌توان در هزینه بالای توسعه و اجرای پروژه‌های هوش مصنوعی جستجو کرد. در حال حاضر، راه‌اندازی یک دپارتمان هوش مصنوعی، استخدام نیروهای مجرب و تهیه زیرساخت‌های پردازشی قدرتمند، نیازمند میلیاردها تومان هزینه است که از توان بسیاری از مجموعه‌های فعال در حوزه مالی خارج است. علاوه بر این، ساخت سرویس‌های هوشمند نیازمند زمان طولانی توسعه است که همین امر باعث می‌شود تا فاصله‌ای 1 الی 2 ساله میان این سازمان‌ها با رقیبانی که از سرویس‌های هوشمند آماده استفاده می‌کنند، پدید بیاید.

این چالشی نیست که تنها پیش روی کسب‌وکارهای ایرانی باشد و در سراسر دنیا، مجموعه‌های خوش‌فکر تلاش می‌کنند تا در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین هزینه ممکن به نتایج دلخواه خود دست پیدا کنند. از همین رو، شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، مایکروسافت و OpenAI با ارائه سرویس‌های هوش مصنوعی در قالب APIهای آماده و قابل شخصی‌سازی، این فرصت را برای سازمان‌ها ایجاد کرده‌اند تا بدون مواجهه با پیچیدگی‌های زمان‌بر و سرمایه‌گذاری‌های سنگین، از مزایای فناوری هوش مصنوعی بهره‌مند شوند.

در ایران هم با راهکاری مشابه اما بومی و متناسب با نیاز کسب‌وکارهای داخلی، مسئله استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی برای صنایع مالی و بانکی مرتفع شده است. مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت با توسعه بازارچه سرویس‌های هوشمند ابری، این امکان را برای کسب‌وکارهای داخلی و توسعه‌دهندگان فارسی‌زبان فراهم کرده تا به بیش از ۱۰۰ سرویس هوش مصنوعی دسترسی داشته باشند. با این بازارچه، کسب‌وکارها تنها چند کلیک با هوشمندسازی فاصله دارند و می‌تواند بدون نیاز به دانش تخصصی برنامه‌نویسی، وب‌سایت، اپلیکیشن و دیگر پلتفرم‌های خود را APIهای موردنیاز خود متصل کنند.

بازارچه سرویس‌های هوشمند ابری، چهار حوزه بینایی ماشین، پردازش گفتار، پردازش زبان طبیعی و داده‌کاوی را تحت پوشش قرار داده تا اطمینان پیدا کند که گشت‌وگذار در این بازارچه، چندین و چند راهکار کاربردی را در اختیار کسب‌وکارها قرار می‌دهد. برای مثال، می‌توان به API احراز هویت بایومتریک اشاره کرد که اتصال بی‌دغدغه آن به سیستم ثبت‌نام بانک‌ها، نئوبانک‌ها، پلتفرم‌های لندتک و… راهگشای بسیاری از موانع پیرامون جعل هویت و ریسک تقلب در زمان افتتاح حساب کاربری به‌صورت غیرحضوری است. این سرویس با مقایسه تصویر ارسالی فرد با تصاویر موجود در پایگاه داده (سامانه ثبت‌احوال یا پایگاه داده محلی) و همچنین استفاده از سایر تکنیک‌های احراز هویت، امکان هرگونه جعل و سوءاستفاده را به حداقل می‌رساند و تاکنون توانسته با احراز هویت میلیون‌ها کاربر در سیستم بانکداری و فین‌تک کشور، امکان ثبت‌نام و دریافت خدمات غیرحضوری امن را برای مشتریان فراهم کند.

در نمونه‌ای دیگر به سراغ یکی از پراستفاده‌ترین APIهای هوش مصنوعی در صنایع مالی می‌رویم. سرویس تبدیل تصویر به متن هوشمند (OCR) به مؤسسات مالی که روزانه با مراجعین و ثبت‌نام‌کنندگان پرشماری سروکار دارند، کمک می‌کند تا بخش زیادی از فرایند ورود دستی اطلاعات را به اتوماسیون هوش مصنوعی بسپارند و در هزینه‌های خود و زمان کارکنان و مشتریان صرفه‌جویی کنند. این سرویس قادر است تنها با دریافت تصویر اسناد و مدارک مانند کارت ملی، شناسنامه، کارت خودرو، گواهی‌نامه، کارت‌بانکی و… داده‌های موردنظر را از درون آن استخراج و در فرم‌های دیجیتال جایگذاری کند.

این‌ها تنها بخشی از سرویس‌های متنوعی است که کسب‌وکارها با بازدید از وب‌سایت بازارچه سرویس‌های هوشمند ابری پارت، می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند. به کمک توسعه‌دهندگان مجرب و خلاق ایرانی که سرویس‌های هوشمند خود را در این بازارچه عرضه می‌کنند، این APIمارکت هوش مصنوعی همواره میزبان ابزارهای جدیدی است که آزمون خود را با ارائه خدمات به میلیون‌ها کاربر فارسی‌زبان پشت سر گذاشته‌اند. این بازارچه سرشار از ایده‌هایی است که با پیاده‌سازی، به برگ برنده کسب‌وکارها می‌تواند تبدیل شود. کارشناسان بازارچه هوشمند نیز در این مسیر همراه کسب‌وکارها هستند تا با ارائه مشاوره رایگان، به اجرایی‌شدن ایده‌هایشان کمک کنند.

منبع پارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.