راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

قانون جدید بانک مرکزی اختیارات این نهاد در حوزه نظارت را افزایش داده است

رئیس کل بانک مرکزی در همایش بانکداری اسلامی عنوان کرد

محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در همایش بانکداری اسلامی با موضوع طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، از پیش‌بینی کاهش تورم به کانال ۳۰درصد در سال جاری خبر داد و اظهار داشت که برآوردها نشان می‌دهد با ادامه مسیر فعلی، رشد اقتصادی ۳.۵درصدی در پایان سال خواهیم داشت که البته این میزان رشد نسبت به اهداف تعیین‌شده رضایت‌بخش نیست.

فرزین در این همایش بیان کرد: «در قانون جدید بانکداری، به‌جای اصطلاح قانون بدون ربای بانکی از عبارت قانون بانکداری اسلامی استفاده شده است. این قانون به بانک مرکزی اختیاراتی از جمله مهار تورم و حفظ ارزش پول ملی داده و علاوه بر آن، وظیفه جدیدی تحت عنوان تحقق عدالت اجتماعی نیز به بانک مرکزی واگذار شده است.»


چالش‌های اقتصادی و رشد تولید ناخالص داخلی


او با اشاره به چالش‌های اقتصادی و سیاسی عنوان کرد: «امسال با تکانه‌های سیاسی و پیامدهای اقتصادی بسیاری روبه‌رو بودیم، اما با رهبری مناسب و وفاق ملی، توانستیم ثبات اقتصادی را حفظ کنیم.» به گفته او، تولید ناخالص داخلی در بهار امسال با رشد ۴.۲درصدی همراه بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵.۷درصد) کاهش یافته است. او همچنین اشاره کرد که بخش کشاورزی و نفت رشد مناسبی داشته‌اند، اما چالش اصلی در رشد صنایع، معادن و خدمات است که نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به آمارهای گمرکی، اظهار داشت: «صادرات غیرنفتی در پنج ماهه امسال به ۲۱.۹ میلیارد دلار رسیده که رشد ۱۰درصدی نسبت به سال گذشته داشته است. واردات غیرنفتی نیز با ۲۶.۳ میلیارد دلار، رشد ۵.۵درصدی داشته است.»


نگرانی‌های اصلی در صنعت


فرزین به دو نگرانی اصلی در حوزه صنعت اشاره کرد: «ناترازی بودجه و بانک‌ها، که ناشی از ناترازی در بودجه دولت است و تأمین مالی پایدار برای رشد صنعت. او تأکید کرد که نیاز به راهکارهای اساسی از جمله تأمین سرمایه‌گذاری از منابع غیر داخلی وجود دارد. نرخ رشد پول در پنج ماهه نخست امسال ۲۳درصد بوده که نشان می‌دهد وضعیت تورمی تحت کنترل است. هدف اساسی بانک مرکزی مهار تورم است و برآوردها نشان می‌دهد که تا پایان سال، تورم در کانال ۳۰درصد قرار خواهد گرفت.»


ناترازی شبکه بانکی


رئیس کل بانک مرکزی درباره ناترازی بانک‌ها گفت: «سال گذشته به هشت بانک برنامه اصلاحی ارائه شد، اما برخی از بانک‌ها روند اصلاحی را به کندی پیش می‌برند. برنامه هفتم توسعه تأکید دارد که ناترازی بانک‌ها کاهش یابد و افزایش سرمایه صورت گیرد.»

فرزین در خصوص تسهیلات ازدواج توضیح داد: «در سال جاری ۱۴۴ همت برای تسهیلات ازدواج و فرزندآوری اختصاص یافته که تاکنون ۵۳درصد آن به ۲۲۷ هزار نفر پرداخت شده است. با این حال، ۳۵۵ هزار نفر در صف انتظار هستند و منابع بیشتری برای تأمین نیازهای وام ازدواج لازم است.»


قانون جدید بانکداری و رمزارزها


رئیس کل بانک مرکزی همچنین به اجرایی شدن قانون جدید بانکداری از مردادماه امسال اشاره کرد و گفت: «این قانون اختیارات بانک مرکزی در حوزه نظارت را افزایش داده است. درباره رمزارزها نیز وظایف جدیدی به بانک مرکزی محول شده و در حال تدوین سیاست‌های لازم برای این حوزه هستیم تا به یک سیاست‌گذاری جامع و چندوجهی دست یابیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.