راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ویژگی‌های وزیر فاوا از نظر دو عضو کارگروه انتخاب وزیر؛ حوزه ICT نیاز به وزیری شجاع دارد

شهاب جوانمردی و نیما قاضی، دو عضو کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردم از ویژگی‌های مورد نیاز وزیر ICT می‌گویند

مسعود پزشکیان پس از پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری نهمین رئیس‌جمهور کشور شد و حال به دنبال تکمیل کابینه دولت چهاردهم است. کارگروه‌هایی برای انتخاب وزرا تشکیل شده تا بهترین نامزد مشخص شود. هفته گذشته اسامی اعضای کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم اعلام شد.

سؤال اینجاست که یک فرد باید چه شایستگی‌هایی داشته باشد تا وزیر  ICT شود و چه فردی می‌تواند مهم‌ترین چالش‌های این حوزه را برطرف کند؟ «راه‌ پرداخت» در گفت‌وگو با نیما قاضی و شهاب جوانمردی، از اعضای کارگروه  انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سعی کرده جوابی برای این سؤالات بیابد.


حوزه ICT به وزیری تکنوکرات و قابل‌ اعتماد نیاز دارد


نیما قاضی، رئیس انجمن تجارت الکترونیک و عضو کارگروه انتخاب وزیر فاوا، در خصوص چالش‌های موجود در حوزه ICT بیان کرد: «چالش‌های زیادی وجود دارد، ولی به اعتقاد من آنچه این دوره را متمایز می‌کند، پیچیدگی تنظیم روابط بین حاکمیت و مردم در حوزه‌های مختلف فضای مجازی، ارتباطات اینترنتی، اقتصاد دیجیتال و داده‌های خصوصی و عمومی است.»

در واقع علاوه‌بر کارهای اجرایی مهم و زیربنایی که مسئولیت هر دولتی است، در این دوره خاص تنظیم روابط، مجوزها، محدودیت‌ها و حمایت‌ها اهمیت خاصی دارد و می‌تواند در سرنوشت کشور در سال‌های پیش‌ رو تأثیر فراوانی بگذارد.

به گفته او، با توجه ‌به این موقعیت، به وزیری نیاز داریم که بتواند با ذینفعان مختلف؛ ازجمله بازیگران بخش خصوصی، مردمی و نهادهای حاکمیتی ارتباط مؤثری برقرار کند و فعالانه نقاط اشتراک و توافق را بیابد. به ‌این ‌ترتیب نیاز به وزیری تکنوکرات و قابل‌ اعتماد داریم تا با اعتمادسازی بتواند توافق‌های مهم و فراگیری ایجاد کند. کار کردن در چنین موقعیت حساسی نیاز به شجاعت و تحمل فشارهای فراوان دارد.»

قاضی با اشاره به این که گزینه‌های متنوعی در کارگروه انتخاب وزیر فاوا مطرح شده‌اند، عنوان کرد: «تا ۳۰ تیرماه امکان معرفی گزینه‌های جدید نیز وجود دارد. در مرحله بعدی کارگروه برای امتیازدهی، غربال ‌کردن و در نهایت تهیه یک لیست کوتاه سه تا پنج‌نفره از بین‌ آنها اقدام خواهد کرد.»


تبدیل وزارت ارتباطات به یک وزارتخانه پیشران


شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ و عضو کارگروه انتخاب وزیر فاوا، مهم‌ترین چالش حوزه ICT را اقتصاد آن دانست و گفت: «تا زمانی که به این حوزه نگاه ابزاری داشته باشند، قادر به رشد نیست، بازارش بزرگ نمی‌شود و سرمایه‌گذاری جدی در آن نخواهیم دید. حتی موانع موجود در حوزه ICT مانند پهنای باند و فیلترینگ نیز رفع نخواهد شد.»

او ادامه داد: «از سوی دیگر به سرمایه انسانی و خروج آنها از کشور نیز توجه جدی نخواهد شد. اگر نگاه پیشران به حوزه ICT داشته باشیم و به اقتصاد دیجیتال در اقتصاد کلان توجه کنیم، وزارتخانه ICT تبدیل به یکی از وزارتخانه‌های کلیدی می‌شود و اقتصاد آن کانون توجه قرار می‌گیرد و توسعه و رفع موانعش نیز مدنظر خواهد بود.»

وزارت یک پست سیاسی است و برای چنین پستی داشتن هوش هیجانی، هوش رفتاری و هوش ارتباطی بسیار مهم‌تر از تخصص‌های جزئی در حوزه ICT است. وزیر ارتباطات باید شناخت دقیقی از بحث‌های زیرساختی، پردازشی و اپلیکیشنی، مسائل سرمایه‌گذاری، سرمایه انسانی و رگولاتوری داشته باشد.

وزیر ICT باید در تیم رئیس‌جمهور نقش‌آفرینی کند، قدرت تیم‌سازی داشته باشد، توانایی رهبری برای اقناع معاونان و بدنه وزارتخانه خود را داشته باشد، مأموریت‌پذیر باشد و نقشش را به‌درستی ایفا کند.

جوانمردی بر این باور است که برای جایگاه وزارت باید به مهارت‌های نرم شخص توجه شود‌. حوزه  ICT به شخصی نیاز دارد که چشم‌انداز داشته باشد و بتواند وزارت ارتباطات را از یک وزارتخانه ابزاری به یک وزارتخانه پیشران تبدیل کند. این فرد باید قدرت همسوسازی و اقناع داشته باشد و بتواند از تمام توان دستگاه‌های اجرایی برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند. همچنین باید قابلیت تعامل با مجلس، قوه قضائیه و سایر ارکان حاکمیتی را داشته باشد، از حقوق صنف و صنعت دفاع کند و بخش خصوصی را تبدیل به ابزاری قدرتمند برای پیشبرد پروژه‌ها کند.

به‌علاوه باید از مداخله‌گری پرهیز کند و حکمرانی دیجیتال را تبدیل به خواسته‌ای دولتی، حاکمیتی و ملی کند. اگر چنین وزیری داشته باشیم، می‌توان انتظار داشت که اقتصاد دیجیتال به‌عنوان یکی از ارکان جدی اقتصاد کشور محل توجه باشد. بدین ترتیب وزارت ارتباطات در نگاه کلان ارائه‌کننده راه‌حل‌های فناوری پایه می‌شود که مسائل ملی را هدف قرار می‌دهند.

او خاطرنشان کرد: «رئیس‌جمهور این امکان را فراهم کرده که صنوف، انجمن‌ها و نهادهای دانشگاهی گزینه‌های خود را معرفی کنند تا شایستگی‌های آنها در کارگروه بررسی شود.»


چه کسانی برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شده‌اند؟


طبق پیگیری‌های راه‌پرداخت از اعضای کارگروه انتخاب وزیر فاوا، فهرست اولیه گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص شدند.

اعضای کارگروه انتخاب وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ۱۶ نفر از گزینه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را انتخاب کردند که ستار هاشمی، رضا فرجی دانا و اکرم فداکار سه گزینه پیشنهادی اول هستند.


گزینه‌های پیشنهادی از مطالبات مردم و فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال اطلاع دارند؟


رضا امیرزاده، دبیر تحریریه هفته‌نامه کارنگ در یادداشتی با اشاره به مطالبات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال از رئیس‌جمهور که بخش عمده‌ای از آن به رفع تحریم‌ها،‌ رفع فیلترینگ و محدودیت‌های اینترنت، ایجاد روابط عادی با جهان و افزایش امید در جامعه بود، عنوان کرد: «مهم‌تر از سازوکارها و افرادی که قرار است در کابینه پزشکیان مسئولیت داشته باشند، نتیجه‌ای است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار خواهد داد. آقای رئيس‌جمهور باید به یاد داشته باشد که بخش مهمی از مطالبات عموم مردم از دولت آینده به حوزه اقتصاد برمی‌گردد که در آن شاخص‌ها و اعداد حرف اول و آخر را خواهند زد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.