راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ذخیره ارز دیجیتال و کسب سود با استیکینگ سرمایکس

استیکینگ (Staking) به فرایند قفل کردن ارزهای دیجیتال برای کسب درآمدی غیرفعال یا همان سود گفته می‌شود. اگرچه این روش یک فلسفه مهم‌تر یا همان «اعتبار بخشیدن به زنجیره بلاکچین و سهیم‌شدن در تأیید تراکنش‎ ها» دارد، اما بسیاری از دارندگان ارزهای دیجیتال آن را به چشم کسب سود می‎‌بینند. به‌خصوص آنکه اگر افراد در نظر داشته باشند که ارزهای موجود در کیف پولشان را برای مدتی مشخص معامله نکنند تا به تعداد آنها بی‌افزایند و در نهایت درآمد کسب کنند.

به گزارش روابط عمومی سرمایکس، اگرچه استیکینگ روشی خوب برای کسب درآمد از موجودی ارزهای دیجیتال کیف پول افراد است؛ اما میزان سودی که ایجاد می‎کند به عواملی همچون، نوع و تعداد رمزارز، مدت‌زمان استیک کردن آن، تغییر قیمت آن رمزارز و … بستگی دارد.


چگونه می‌توان رمزارزها را استیک کرد؟


استیک کردن ارزهای دیجیتال به فرایندی گفته می‌شود که در آن دارایی‌های کریپتویی برای مدت‌زمان مشخصی از سوی دارنده، قفل می‌شوند تا علاوه بر کمک و پشتیبانی از عملکرد یک بلاکچین، پاداشی نیز به استیک کننده ارزها بدهد.

شروع فرایند استیک کردن رمزارزها سخت نیست؛ بلکه نیاز به مقدار حداقلی از ارزهای دیجیتال، دانش‌پایه‌ای در خصوص بازار همچنین امکاناتی همچون موبایل و یا کامپیوتر شخصی دارد. البته اگر دارندگان ارزهای دیجیتال درصدد باشند که این فرایند را از طریق صرافی‌های آنلاین پیش ببرند، کار کمی آسان‌تر خواهد بود. چرا که با انتخاب سرویس موردنظر از صرافی، رمزارزشان را برای مدتی که در نظر دارند، ذخیره می‎کنند.


نحوه شروع استیکینگ


برای درک بهتر فرایند استیکینگ در ابتدا باید دو الگوریتم مهم بلاکچین که شامل اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) است، مورد بررسی قرار گیرد.

در الگوریتم اثبات کار، زمانی می‌توان رمزارز جدیدی را استخراج کرد و یا تراکنشی را به شبکه بلاکچین افزود که مسئله‌ پیچیده ریاضی را حل کرد؛ بیت‌کوین مهم‌ترین رمزارزی است که استخراج آن بر اساس الگوریتم اثبات کار است.

در سوی دیگر الگوریتم اثبات سهام وجود دارد که در واقع نقطه مقابل الگوریتم اثبات کار و نیازهای سخت‌افزاری آن بود. در این الگوریتم دارندگان ارزهای دیجیتال کافی است بخشی از دارایی‌های خود را در کیف پول و یا صرافی رمزارز، ذخیره کنند تا علاوه بر اینکه به شبکه بلاک‎چین آن ارز ذخیره شده، اعتبار ببخشند، از این عمل خود نیز پاداش کسب ‎کنند.

برای شروع فرایند استیک کردن رمزارزها کافی است ارز رمزنگاری شده موردنظر را انتخاب کرده و آن را در صرافی آنلاین یا کیف پول خود ذخیره یا قفل کنند.


آیا تمام ارزها قابلیت استیک کردن، دارند؟


در قسمت‎‌های پیشین گفته شد که استیکینگ یکی از روش‌های افزایش امنیت و اعتباربخشی به الگوریتم اثبات سهام در شبکه بلاکچین است. بنابراین برای استیکینگ باید از کوین‎‌هایی استفاده شود که صرافی موردنظر آن‌ها را برای استیک کردن به رسمیت شناخته همچنین ارزهایی باشند که بر الگوریتم PoS پایه‎ریزی شده‌اند.

کاردانو (ADA)، نئو (NEO)، آنتولوژی (ONT)، ایاس (EOS)، ترون (TRX) و تزوس (XTZ) از مهم‌ترین ارزهای دیجیتالی هستند که قابلیت استیک کرد، دارند.


استیک کردن در صرافی سرمایکس


صرافی سرمایکس این امکان را برای کاربران خود فراهم آورده تا بتوانند فرایند استیکینگ را برای برخی از ارزهای منتخب، فعال کنند. در ابتدا کاربران باید رمزارز موردنظر و مدت‌زمان را انتخاب کرده و پس از تأیید، این سرویس برایشان فعال می‌شود.

یکی دیگر از مواردی که در سرویس استیکینگ سرمایکس وجود دارد، انتخاب طرح سرمایه‌گذاری با رمزارزهایی است که نمی‌توانند استیک شوند. در این حالت افراد می‌توانند با انتخاب بیت‌کوین به‌عنوان ارز دیجیتال مبتنی بر (PoW) در طرح‌های سرمایه‌گذاری نیز شرکت کرده و سود کسب کنند.

یو اس دی کوین، دای، ترونیکس، دوج‌کوین، بیت‌کوین، اتریوم، بایننس‌کوین، تتر و آدا (ارز بومی کاردانو) از جمله ارزهای دیجیتالی هستند که کاربران می‌توانند آنها را در سرمایکس استیک کرده و یا سرمایه‌گذاری کنند. البته این فهرست طی روزهای آتی به‌روز شده و تعداد بیشتری رمزارز در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

منبع سرمایکس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.