راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عزم بانک تجارت برای دستیابی به رتبه اول در حوزه امنیت

موضوع امنیت داده و اطلاعات این روزها چالشی بزرگ برای کاربران، کسب‌وکارها و حتی نهادهای امنیتی و حاکمیتی است و اغلب کسب‌وکارها و نهادها در تلاش برای بالابردن سطح امنیتی داده‌ها و اطلاعاتشان هستند. در همین راستا میلاد سجادی، رئیس اداره امنیت اطلاعات بانک تجارت در بیست و هفتمین نمایشگاه الکامپ در گفت‌وگویی به تشریح اقدامات این بانک در حوزه امنیت پرداخت و اظهار کرد که پروژه‌های امنیتی جزو پروژه‌های اولویت‌دار این بانک هستند و همچنین این بانک طبق آمار غیررسمی بیشترین میزان رشد و پیشرفت را در این حوزه داشته است.

به گزارش روابط عمومی تفتا، میلاد سجادی، رئیس اداره امنیت اطلاعات بانک تجارت، در غرفه تفتا واقع در سالن ۸ و ۹ نمایشگاه الکامپ طی گفت‌وگویی، به تشریح اقدامات و پروژه‌های اخیر بانک تجارت برای بهبود امنیت اطلاعات پرداخت. او در این باره اظهار کرد: «طی سه سال گذشته در حوزه امنیت اقدامات زیادی انجام شد که اولین آن ساختارسازی بود. ساختارسازی انجام شده در داخل بانک و از بابت اداره امنیت، معاونت‌ها و گروه‌های مرتبط تشکیل شد. بخش دیگر ساختارسازی از بابت شرکت‌هایمان در هلدینگ تفتاست که بتوانیم شرکت زفتا را توانمند کنیم تا بتواند پروژه‌های امنیتی را انجام دهد. حمایت هیئت‌مدیره بانک از اداره امنیت سبب شد تا هر دو سمت موفق باشند. در این مدت حدود ۴۰ نفر در اداره امنیت بانک تجارت و حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر در حوزه امنیت شرکت زفتا جذب شده‌اند.»

او در ادامه اضافه کرد: «گام دوم برنامه‌ریزی برای انجام پروژه‌های امنیتی بود که تحت عنوان «طرح جامع امنیت» پروژه شروع به کار کرد و حاصل آن ۵۳ پروژه امنیتی است که از این تعداد ۲۰ پروژه انجام شده و باقی در دست انجام و برنامه‌ریزی است تا طی دو سال آینده انجام شود و سطح امنیت بانک تجارت به سطح مقبولی برسد.»

سجادی درباره جایگاه امنیت در حوزه بانکی گفت: «به شکل عمومی در حوزه بانکی، هم مرکز افتا ریاست‌جمهوری و هم بانک مرکزی به‌طورجدی به حوزه امنیت وارد می‌شوند، دستورالعمل صادر می‌کنند، به بانک‌ها برنامه می‌دهند و از آنها برنامه‌هایشان را می‌گیرند. از طرف دیگر برای ممیزی نیز سرکشی می‌کنند. تمام این موارد را باید به موضوع حراست و پدافند که از گذشته وجود داشته است، اضافه کرد. تعداد نهادهای بالادستی که در حوزه امنیت از بانک واخواهی می‌کنند، بسیار زیاد است. در نتیجه جایگاه امنیت اخیراً به‌خصوص در حوزه بانکی به‌شدت موردتوجه واقع شده است.»

رئیس اداره امنیت اطلاعات بانک تجارت در ادامه به همکاری و تعامل تمامی ارکان‌های بانک تجارت در پروژه‌های امنیتی اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهم در مورد بانک تجارت به شکل خاص بگویم، باتوجه‌به این که رئیس هیئت‌مدیره بانک تجارت، خودش در این حوزه دغدغه‌مند است و حمایت می‌کند، پروژه‌های امنیتی در بانک تجارت جزو پروژه‌های اولویت‌دار در حوزه فناوری هستند. همچنین اخیراً موضوع امنیت را همه ارکان بانک مخصوصاً بخش فناوری اطلاعات و همچنین سایر حوزه‌های کسب‌وکاری بانک‌ به جدیت می‌شمارند و برای رشد و پیشرفت آن در همکاری و تعامل هستند. با این که بانک تجارت هنوز در ابتدای راه قرار گرفته، اما امید بر آن است که تا دو الی سه سال آینده با پیاده‌سازی پروژه‌ها، ساختارسازی امنیتی در کل بانک انجام شود.»


وجه تمایز بانک تجارت در حوزه امنیت با سایر بانک‌ها


او در ادامه در پاسخ به این سؤال که وجه تمایز بانک تجارت در حوزه امنیت نسبت به سایر بانک‌ها چیست، گفت: «بر اساس آمار غیررسمی، بانک تجارت بیشترین رشد و پیشرفت را در حوزه امنیت بین بانک‌ها داشته است. طرح جامع امنیت و چارچوب کنترلی بانک مرکزی یک مدل بلوغ دارد که در آن مدل، بانک‌ها از اعداد فعلی که در شاخص‌های مختلف، باید به اعداد قابل‌قبول مقرر شده برسند. در این مدل بانک‌ها باید دائماً خودشان را ارزیابی کنند و به نهادهای بالادستی گزارش دهند. برای مثل بانک ملت که از نظر تعداد شعب، مدل و موارد دیگر شباهت زیادی به بانک تجارت دارد. بانک ملت از ده سال پیش پروژ‌ه‌های امنیتی را شروع کرده و حالا بعد از گذشت ده سال بلوغ خوبی در حوزه‌های امنیتی رسیده است. بااین‌همه بانک تجارت، باتوجه‌به این که در سه سال گذشته این پروژه‌ها را شروع کرده است توانسته به اکثر آن دستاوردهایی که بانک ملت به‌تازگی به آنها رسیده است، برسد.»

سجادی در ادامه اضافه کرد: «بانک تجارت در حوزه رصد و پایش در حوزه اخبار آسیب‌پذیری‌ها، رصد آسیب‌پذیری‌ها یا در حوزه تعامل با نهادهای بالادستی تقریباً پابه‌پای بانک‌ها تراز اول روبه‌جلو در حرکت است و در رتبه‌بندی دیگری نیز که حراست کل کشور و بانک مرکزی از طریق شرکت کاشف اعلام می‌کنند، تقریباً جزو بانک‌های برتر است. برای مثال در ارزیابی اخیر سامانه رادار بانک مرکزی، بانک تجارت رتبه سوم را از آن خودکرده، این در حالی است که شاید دو سال پیش ساختار لازم برای ارزیابی‌شدن را نداشت. این موضوع نشان‌دهنده رشد خوب این بانک در حوزه امنیت در طی سه سال اخیر است و اگر با همین روند حرکت کند می‌تواند در حوزه امنیت بین بانک‌های هم‌تراز رتبه اول را به خودش اختصاص دهد.»

رئیس اداره امنیت اطلاعات بانک تجارت در پایان اظهار داشت که برنامه‌ریزی این بانک از زمانی که پروژه‌های امنیتی تعریف شد، بازه‌ای سه سال و نیم داشته که تقریباً یک‌ سال ازآن‌گذشته است و امید بر آن است که تا دو سال و نیم آینده بانک تجارت بتواند به دستاوردهای مشخص شده برسد.

منبع تفتا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.