پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
درآمد روزانه دیجیکالا بیش از 1200 میلیون تومان است / درسهایی از دیجی کالا
سایت فروش اینترنتی کالاهای دیجیتالی دیجیکالا که در سال ۱۳۸۵ یک استارتاپ با ۵ نیرو بوده است، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر پرسنل دارد. در ماههای ابتدایی کار، این سایت، قطعات کامپیوتر و تعداد محدودی پرینتر را عرضه میکرد. در سالهای اخیر با افزایش میزان نفوذ اینترنت در مردم، و جلب تدریجی اعتماد مردم به بانکداری اینترنتی و سپس خرید از اینترنت، فضا برای گسترش فعالیت چنین سایتهایی بازتر شد.
به گفته سعید محمدی یکی از بنیانگذران فروشگاه اینترنتی دیجیکالا تعداد فروش روزانه این شرکت بیش از ۲۰۰۰ سفارش است که به طور متوسط هر سفارش ۶۰۰٬۰۰۰ هزار تومان است. دیجیکالا سهم بیش از ۸۵ درصدی از بازار خورده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد.
.
درآمد روزانه دیجیکالا
سعید محمدی گفته است که در حال حاضر تعداد فروش دیجی کالا روزانه ۲۰۰۰ سفارش است با متوسط ۶۰۰ هزار تومان. با یک ضرب ساده، به عدد فروش (درآمد ناخالص) ۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان در روز می رسیم.
.
رموز موفقیت دیجیکالا
یکی از مهمترین رازهای موفقیت دیجیکالا از لحاظ فنی، ۲ ویژگی مهم «مقایسه» و «نظرات کاربران» است. به اعتقاد من، به عنوان یک کاربر، و هم به عنوان کسی که در این حوزه چندین سال فعالیت حرفهایی میکند، این دو ویژگی، برگهای برندهی دیجیکالا در برابر دیگر رقبانش بوده و هستند.
اگر چه این دو ویژگی تنها مزایای این سایت نیستند و توسط دیجی کالا هم ابداع نشدهاند اما پیادهسازی درست آن، توانسته است، این سایت را به عنوان اولین و موثقترین مرجع خرید اجناس الکترونیکی (بخصوص گوشیهای همراه) برای من و بسیاری دیگر از دوستان، آشنایان و همکارانمان تبدیل کند.
چندی پیش، (به نظر میرسد پس از جذب سرمایهایی کلان) این کسب و کار اینترنتی، پوست انداخت. هم در معنای واقعی کلمه، یعنی ظاهر و رابط کاربریاش مدرنتر و زیباتر شد و هم تعدد و تنوع اجناس و کالاهای ارائه شده را بالا برد. حالا شما میتوانید ریش تراش و یا بیگودی هم از دیجیکالا بخرید.
.
درس مهم: استمرار، پشتکار و تلاش روزانه برای بهتر شدن
به نظر من، استارتاپیها باید دیجیکالا را زیر نظر داشته باشند. مسیری که این کسب و کار (نوپا در سال ۱۳۸۵) تا امروز طی کرده است، راه آسانی نبوده است. مشکلات متعددی فنی به دلیل نبود زیرساختهای مناسب فناوری اطلاعات در کشور، مسائل و معضلات ناشی از عدم وجود قوانین مشخص و روشن درباره اینترنت، و تجارت الکترونیکی، گریبانگیر هر کسبوکاری در این حوزه بوده و هست.
آنچه مهم است، پایداری بنیانگذاران و گردانندگان یک کسبوکار اینترنتی، و ناامید نشدن از اتفاقات و ناملایمات، و ادامه کار است.
به راستی، این موفقیت، یک شبه روی نداده است. به قول بیز استون، از بنیانگذاران تویتر: «گذر زمان، پشتکار و ۱۰ سال تلاش، به تدریج شما را به صورت یک موفقیت یک شبه جلوه میدهد!»
.
اعتماد، اعتماد، اعتماد
شاید یکی از دلایل مهم دیگر در موفقیت دیجیکالا بخصوص در بخش تلفنهای همراه، بازار کاذب و غیرقابل اعتمادی است که به دلیل عدم صداقت، کلاهبرداریهای مختلف، تبلیغات گمراه کننده و عدم دانش کافی فروشندگان خرده فروش در میان مردم بوجود آمده است.
خیلیها، ترجیح میدهند، به جای اینکه چند روز وقتشان را صرف رفتن از این مغازه به آن مغازه، و شنیدن حرفهای ضد و نقیض کنند، در خانه خود پشت کامپیوترشان بنشینند و با آرامش و بدون دغدغه، کالای مورد علاقهشان را بررسی، مقایسه و سپس خریداری کنند.
با وجود تنوع بسیار در انواع کالاهای مصرفی الکترونیکی بخصوص موبایلها، سرعت بالای ورود مدلهای جدید به بازار، رقابت شدید میان تولیدکنندگان، بالا و پایین رفتن قیمتها، بازیهای روانشناختی تولیدکنندگان با قیمتگذاریهای مختلف، انتخاب و خریدن بهترین گوشی ممکن به نسبت بودجه مورد نظر را به کاری پر از استرس تبدیل کرده است.
کاری که دیجی کالا کرده است، کاهش این استرس، از طریق ارائه طیف وسیعی از اطلاعات مختلف درباره کالاها، به شکل متن و تصویر و فیلم، و همچنین نترسیدن از به اشتراکگذاری تجربه خرید کاربرانش است.
.
عدم وجود رقیب خارجی
وقتی این آمار فروش را برای بار اول دیدم، فورا به این فکر افتادم که غولهای فروش اینترنتی مانند آمازون ممکن است چقدر در روز فروش داشته باشند؟!
جالب است بدانید آمازون در سال ۲۰۱۲ هر ثانیه بیش از ۳۰۰ آیتم میفروخته است. درآمد (فروش) سالانه آمازون، در سال ۲۰۱۳ چیزی نزدیک به ۷۵ میلیارد دلار بوده است که پیشبینی میشود در سال ۲۰۱۴ به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.
مساله تحریم بانکی و مالی کشور، تهدیدی است که توسط کسبوکارهایی مانند دیجیکالا به فرصتهای طلایی تبدیل شده است. به دلیل وجود تحریمها، کمپانیهای بزرگ و چند ملیتی مانند Amazon.com و eBay.com نمیتوانند در ایران فعالیتی مانند کشورهای دیگر داشته باشند.
ورود Amazon به هر کشور جدیدی، قلب صاحبان کسبوکارهای محلی آن کشور را پایین میریزد. مناطق قابل دسترسی این غول تجارت الکترونیکی بسیار وسیع شده است. دوستان من در منطقه خودگردان کردستان عراق کوچکترین چیزهایی که در بازار پیدا نمیشود یا گران به نظر میرسد را از آمازون میخرند که اغلب با احتساب هزینههای ارسال هم ارزانتر از بازار محلی به دستشان میرسد.
.
دیجیکالا توانسته است بازارهای سنتی کسبوکارها را بر هم بزند. حالا دیگر هیچ شرکت یا مغازه فروش محصولات الکترونیکی از گزند دیجیکالا در امان نیست و آن چیزی که روزی دست کماش میگرفتند به تهدیدی جدی تبدیل شده است. قطعا به دلیل الکترونیکی بودن، عدم وابستگی به زمان و مکان خاص و دلایل بسیار دیگر، هزینههای اداره و نگه داری دیجیکالا به نسبت شرکتها یا مغازههایی در آن سطحِ از فروش، بسیار پایینتر است.
دیجیکالا به کل کشور دسترسی دارد، درحالی که برای یک کسبوکار محلی، این کار امکانپذیر نیست.
نمونه جهانی این نوع برهم زدن بازارهای سنتی، آمازون است. فروشگاههای زنجیرهای بزرگ کتاب و محصولات فرهنگی در آمریکا این سایت را که در سال ۱۹۹۵ لانچ شد، خیلی جدی نگرفتند اما آمازون در عرض ۲ سال آنقدر پیشرفت کرد که وارد بورس شد.
.
پیام و اثرگذاری انتشار این خبر
یکی از مهمترین نتایج حاصل از انتشار چنین آمار جالبی این است که توجه بسیاری از جوانان به مزایا و فرصتهای بازار فناوری اطلاعات جلب میشود. اما، مهمتر از آن این است که سرمایهها را به سمت این حوزه هدایت خواهد کرد.
به قول وزیر اقتصاد آقای دکتر طیبنیا درهمایش بهبود فضای کسبوکار ایران، یکی از مشکلات اقتصادی کشور این است که سرمایهها در خاک و دیوار اسیر شدهاند. حال، با شنیدن چنین آماری، سرمایهگذاران بخش مسکن و انبوه سازی، به فکر فرو خواهند رفت.
.
کسبوکارهای مشابه در چه حال هستند؟
تعداد فروشگاههای اینترنتی در ایران کم نیستند اما برخی از آنها، توانستهاند اسم و رسم بزرگتری بههم بزنند. از جمله مشهورترین آنها، غیر از دیجیکالا، میتوان به چاره، فینال، ورچین، زنبیل، تهرانکالا و … اشاره کرد.
شاید هیچکدام از این فروشگاهها، که هر کدام سیاستهای متفاوتی در کارشان در پیش گرفتهاند نتوانسته جایگاه دیجی کالا را در ذهن کاربران ایرانی بدست آورند.
در مقایسهی دیجیکالا با فروشگاههای همهچیز فروش مانند چاره و فینال که از نظر تنوع محصولات و پشتیبانی، استانداردهای بالایی را رعایت میکنند، میتوان ۳ تا از مزیتهای رقابتی مهم دیجیکالا را به شرح زیر نام برد:
- تمرکز بر بازار مشخص کالاهای الکترونیکی
- ارائه گارانتی اختصاصی خود
- رابط کاربری جذابتر و تلاش مداوم برای بهتر کردن
تمرکز دیجیکالا از ابتدای شروع به کار، بر این بازار Niche به آن کمک کرد تا هزینههای عملیاتی و همچنین دردسرهای تامین، انبار، نگهداری و ارسال کالاهای حساس را نداشته باشد. دیجیکالا توانسته است کاری کند که در مدت زمان کوتاهی، محصولاتی که در جهان فروششان شروع میشود را با قیمتهای رقابتی عرضه کند.
.
آینده دیجیکالا
دیجیکالا که اکنون در مسیر رشد پرشتاب قرارگرفته است میخواهد تا پایان سال ۱۳۹۳ بیش از ۵۰۰ نفر نیروی جدید را در این شرکت استخدام کند. امیدوارم این سرعتِ پرشتاب، روح صمیمی، چابک و منعطف دیجیکالا را تضعیف نکند و بتواند بیش از پیش اعتماد مشتریان را به خود جلب کند. همچنین امیدواریم اخبار موفقیتهای دیگر کسبوکارهای اینترنتی را بیشتر بشنویم. موفقیت دیجیکالا، و امثال آن، میتواند بر موفقیت و موقعیت فضای کسبوکارهای اینترنتی در کشور تاثیر بسزایی داشته باشد.
منبع: خوشفکری