پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
ایرانسل ۱۶ساله شد / تاریخچه ایرانسل از تولد تا کسب سهم ۴۳درصدی بازار
امروز، جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱، ایرانسل ۱۶ ساله میشود. همزمان با تولد ۱۶سالگی، یکصد و شصتمین (۱۶۰) سایت 5G ایرانسل به بهرهبرداری رسید.
به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در سالهای پایانی دهه ۷۰ و ابتدای دهه ۸۰ شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن همراه به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساختهای لازم، باعث شد برای ثبتنام سیمکارت تلفن همراه، صفهای طولانی تشکیل شود. متقاضیان خرید سیمکارت، مجبور بودند علاوه بر انتظار طولانی، هزینههای زیادی نیز برای دریافت سیمکارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، باعث شد هزینه لازم برای تهیه یک عدد سیمکارت به چند هزار تومان کاهش یابد و سیمکارت و ارتباطات همراه به وسیلهای در دسترس همگان تبدیل شود و زیرساختی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد.
و ایرانسل متولد شد!
مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیمکارت و موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی به دلیل نبود دسترسی عمومی به ارتباطات همراه باعث شد در مهر سال ۱۳۸۲، با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصیسازی و سرمایهگذاری شرکتهای خارجی، همچنین با هدف حمایت از سرمایهگذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدیگری، نظارت بر تعرفهها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرفکنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.
با برندهشدن کنسرسیوم «امتیان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.
شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راهاندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، از شبکه خود بهصورت آزمایشی بهرهبرداری کند. سرانجام، روز ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شبکه تلفن همراه ایرانسل بهصورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راهاندازی شد. ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خود را در بازه زمانی کوتاهی، با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات باکیفیت در سطح استانداردهای جهانی، از جمله ارائه نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) با ویژگی استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن همراه ایران را به دست آورد.
در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ نیز برای نخستین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائه اینترنت ثابت بیسیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه کند. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانه وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانه سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری «بیسیم ثابت» شد که بهوسیله آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه کرد.
پس از پایان دوران انحصار در ارائه خدمات پهنباند همراه، ایرانسل در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکه تلفن همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام بهصورت رسمی در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ نسل سوم (3G) ایرانسل راهاندازی شد. پس از گذشت مدت کوتاهی، در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل نخستین شبکه نسل چهارم تلفن همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آن را با شتاب چشمگیری در سراسر کشور عرضه کرد.
آخرین نسل فناوری
ایرانسل، در ادامه رویکرد خود مبنی بر ارائه جدیدترین فناوریهای جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکتهای معتبر بینالمللی آغاز کرد و پس از اینکه در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات، نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن همراه در ایران را انجام داد، موفق شد در اول مرداد ۱۳۹۹، خدمات 5G را بهصورت تجاری عرضه کند. این سایت توسط رئیسجمهوری و با حضور وزیر ارتباطات وقت، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات راهاندازی شد.
ایرانسل، ارائهدهنده 5G و رکورددار سرعت (۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه) و تعداد سایتهای نسل پنج (۱۶۰ سایت) در ایران، در ادامه این پیشتازی، با رساندن آمار سایتها به «۹» سایت در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، پروژه توسعه فراگیر نسل پنج در ایران را با هدفگذاری برای نصب ۴۶۰ سایت 5G، از ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ادامه داد و موفق شد همزمان با شانزدهمین سالروز تأسیس شبکه تلفن همراه خود، از یکصد و شصتمین سایت نسل پنج بهرهبرداری کند.
بر این اساس، تاکنون شهرهای تهران، مشهد، ارومیه، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، خرمآباد، رشت، زاهدان، ساری، سنندج، شیراز، قم، کرج، گرگان، آمل، بندرانزلی و کیش، تحت پوشش شبکه نسل پنج ایرانسل قرارگرفتهاند و اقدامات ایرانسل برای راهاندازی سایتهای 5G در شهرهای دیگر ایران نیز با سرعت ادامه دارد.
پیش از این و در جدیدترین رویداد، سهشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱، همزمان با هفته دولت، عیسی زارعپور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکصد و ششمین سایت 5G ایرانسل را که چهارمین سایت ایرانسل در شهر تبریز بود به نمایندگی از ۸۷ سایت جدید نسل پنج ایرانسل افتتاح کرد.
ایرانسل همچنین بهرهبرداری از فناوری «موج میلیمتری» را در توسعه شبکه نسل پنج در برنامه قرار داده که با استفاده از این فناوری، امکان پوشش شبکه در مراکز اداری، تجاری و فضاهای بسته، با سرعت بالاتر از قبل، فراهم خواهد شد.
ایرانسل، ارائهدهنده 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکه نسل پنج، مطالعه روی نسل ششم تلفن همراه یا 6G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومیسازی این فناوری آغاز کرده است.
توسعه زیرساختهای اقتصاد دیجیتال
ایرانسل طی یک سال گذشته موفق به راهاندازی ۹۴۰ سایت ارتباطی جدید و نیز بهروزرسانی و افزایش ظرفیت ۳۲۰۰ سایت ارتباطی شده است. همچنین در پروژه توسعه پوشش ارتباطی و دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی، موفق به راهاندازی ۲۸۰ سایت ارتباطی جدید و ارتقای سایتهای موجود شده که به این ترتیب در مجموع، ۵۱۴ روستا و جمعیتی حدود ۱۳۵هزار و ۴۸ نفر، برای اولین بار تحت پوشش اینترنت پرسرعت ایرانسل قرارگرفتهاند.
ایرانسل، اپراتور دیجیتال ایران و اپراتور پیشتاز در توسعه اینترنت پرسرعت روستایی، طی سالهای اخیر توانسته نقش مهمی در ایجاد دسترسی مردم ساکن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، بهخصوص در استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد ایفا کند. در آخرین گزارش دورهای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که در صفحه اینستاگرام عیسی زارعپور منتشر شد، از ابتدای خرداد تا انتهای مرداد ۱۴۰۱، دسترسی ۱۲۸ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت توسط ایرانسل برقرار شده است.
پیش از این، در روز ۳ بهمن ۱۴۰۰ و در «آیین رونمایی از اتصال ۱۰۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور به شبکه ملی اطلاعات» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، زارعپور با تشکر از بیژن عباسیآرند، مدیرعامل و مجموعه کارکنان ایرانسل که در راهاندازی ارتباطات روستایی سهیم بوده و بسیار فعالانه ایفای نقش کردهاند، گفت: «زحمت اصلی در برقراری دسترسی روستاییان عزیز به اینترنت پرسرعت را این عزیزان میکشند.»
با تخصیص باند فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز به اپراتورهای همراه توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در تیر ۱۴۰۰، ایرانسل موفق شد بهعنوان اپراتور پیشگام در نصب تجهیزات و راهاندازی لایه جدید مبتنی بر این باند فرکانسی، در دهه فجر ۱۴۰۰ از ۵۰ سایت ارتباطی مجهز به لایه جدید ۲۳۰۰ مگاهرتز در شبکه پهنباند همراه خود رونمایی کند و در روز ۸ شهریور ۱۴۰۱ و در مراسم افتتاح پروژههای ارتباطی به مناسبت گرامیداشت هفته دولت نیز فاز نخست این پروژه شامل تجهیز ۷۰۰ سایت، تکمیل و توسط وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رسماً افتتاح شد.
در ادامه این پیشتازی، تاکنون ۸۲۰ سایت ارتباطی ایرانسل به لایه فرکانسی ۲۳۰۰ مگاهرتز تجهیز شدهاند. ایرانسل قصد دارد در فاز دوم این پروژه، تعداد سایتهای ارتباطی مجهز به این لایه فرکانسی را به عدد ۲۵۰۰ سایت پهنباند برساند.
ایرانسل در حوزه احداث خطوط فیبر نوری نیز که یکی از مهمترین زیرساختها برای توسعه شبکه 5G و فناوریهای نوین ارتباطی، از جمله خدمات شهر هوشمند است، در ادامه اقدامات گذشته خود، طی یک سال اخیر توانسته اتصال ۲۵۴ سایت ارتباطی به شبکه فیبر نوری خود و نیز توسعه ۳۲۰ کیلومتر فیبر نوری در استانهای اصفهان، البرز، بوشهر، خوزستان، زنجان، فارس، مازندران و مرکزی را محقق کند.
همچنین با ادامه برنامه ایرانسل برای ساخت و توسعه زیرساختهای تبادل داده در سطح کشور، سه مرکز سوییچینگ جدید به ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای کرج، مشهد و اصفهان به بهرهبرداری رسیده و ایجاد سه مرکز سوییچینگ دیگر با ظرفیت ۲۴۰ رک در شهرهای همدان، بابل و بندرعباس برنامهریزی و آغاز شده است.
در زمینه توسعه خطوط انتقال نیز ایرانسل طی یک سال گذشته موفق به ارتقای سختافزاری و نرمافزاری خطوط مایکروویو و نیز ارتقای این خطوط از طریق تجهیز لینکهای E-Band، در مجموع به تعداد ۳۲۷۰ مورد شده است.
ایرانسل همچنین بهتازگی با انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) در زمینه توسعه خدمت «فیبر به منازل (FTTH)»، انجام مقدمات لازم برای اجرای این پروژه را آغاز کرده است.
سهم بازار ۴۳درصدی
بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) از سهماهه نخست سال جاری، ایرانسل با دارابودن بیش از ۶۰ میلیون مشترک فعال، توانسته سهم بازار ۴۲.۹۳۲درصدی را در رقابت با دیگر اپراتورها از آن خود کند.
هماکنون بیش از ۶۱ میلیون مشترک فعال در شبکه تلفن همراه ایرانسل حضور دارند که از این تعداد، بیش از ۴۳ میلیون مشترک، مصرفکننده دیتا هستند. پوشش جمعیتی شبکه 4G به ۸۲.۵ درصد، پوشش جمعیتی شبکه 3G به ۹۱.۷۶ درصد و پوشش شبکه 2G به ۹۰.۲۷ درصد رسیده است. در شبکه اینترنت ثابت (TD-LTE) ایرانسل نیز نزدیک ۷۵۰هزار مشترک، فعال هستند.
همچنین متوسط سرعت دانلود شبکه برای کاربران ایرانسل به حدود ۱۲ مگابیت بر ثانیه رسیده و با روند رشد مصرف دیتا در شبکه ایرانسل، مصرف روزانه دیتا به نزدیک به ۲۰ پتابایت افزایش یافته است. طی سه سال اخیر، ترافیک روزانه دیتای همراه ایرانسل، ۳۲۰ درصد رشد داشته و میزان کاهش ضریب تأخیر ۷ درصد، میزان رشد ظرفیت شبکه دیتا ۱۵۳ درصد و میزان رشد تعداد مشترکان ۱۹۴ درصد بوده است.
«رشد مصرف دیتا» در ششماهه نخست سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل، به بیش از ۲۵ درصد رسیده و در دوره ۱۲ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۱ نیز نسبت به دوره ۱۲ماهه منتهی به شهریور ۱۴۰۰، بیش از ۳۰ درصد بوده است.
در حال حاضر، نزدیک به سه میلیون گوشی با قابلیت اتصال به 5G، در شبکه ایرانسل فعال هستند که در این میان، حدود یک میلیون دستگاه توسط شرکت سازنده قابلیت استفاده از شبکه 5G در ایران را دارند و اصطلاحاً unlocked هستند ولی این امکان، به دلیل تحریمها علیه ایران، از کاربران سایر دستگاهها سلب شده است.
۶۶۵هزار میلیارد ریال؛ درآمد دولت از ایرانسل
ایرانسل از ابتدای فعالیت خود تا پایان شهریور ۱۴۰۱ و بر اساس نتایج مالی در دست حسابرسی، معادل ۶۶۵هزار میلیارد ریال پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به دولت داشته و میزان سرمایهگذاری انجامشده در ایرانسل، از ابتدای فعالیت تا پایان شهریور ۱۴۰۱، بالغ بر ۹ میلیارد دلار بوده است.
ایرانسل در سال ۱۴۰۱، فرآیندهای مربوط به پذیرش و ورود به بازار بورس را آغاز کرد که این فرایندها، همچنان در حال انجام است.
توسعه اکوسیستم دیجیتال
ایرانسل تلاش دارد با ارائه خدمات و محصولات دیجیتال و حمایت از کسبوکارهای دانشبنیان دیجیتال، به توسعه اکوسیستم فناوری اطلاعات و ارتباطات با هدف رشد اقتصاد دیجیتال کمک کند. در همین رابطه، ایرانسل محصولات و خدمات مختلف و پلتفرمهای دیجیتال گوناگونی عرضه کرده است.
یکی از جدیدترین اقدامات ایرانسل در این زمینه، عرضه کیف پول دیجیتال ایرانسل، با عنوان «جیبجت» است. به تازگی، نسخه جدید جیبجت با قابلیت Open Loopبودن به بهرهبرداری رسیده و پذیرندگان میتوانند بهصورت آنلاین و آفلاین خدمات خود را به کاربران آن عرضه کنند. جیبجت در حال حاضر قابلیتهایی مانند واریز پول، خرید، پرداخت از طریق کد QR، امکان جابهجایی وجوه بین کاربران را فراهم کرده است. با عرضه جیبجت، کاربران غیرایرانسلی هم میتوانند از خدمات متصل به آن بهراحتی استفاده کنند. جیبجت در حال حاضر، بیش از ۹ میلیون کاربر دارد.
با استقبال مشترکان ایرانسل از سوپراپلیکیشن «ایرانسلمن» طی سال گذشته، تعداد کاربران فعال ایرانسلمن به حدود ۱۹ میلیون کاربر افزایش یافته و بستری مناسب و جذاب برای دیدهشدن خدمات کسبوکارهای ایرانی فراهم شده که به موجب آن، بخش بازارگاه این سوپراپلیکیشن، توانسته در لایه ارائه خدمات به کسبوکارها، نقش محوری داشته باشد. سوپراپلیکیشن ایرانسلمن با هدف یکپارچهسازی و ارائه بستری بهمنظور تسهیل دسترسی به خدمات کسبوکارهای نوپا و فعال بازار به کاربران ایرانسلی، توانسته با ایجاد بخش بازارگاه (Marketplace) در سال گذشته، بیش از ۵۰ کسبوکار را به این وسیله به کاربران خود معرفی کند. ظرفیت حقیقی ارجاع کاربران به کسبوکارها بهواسطه قرارگرفتن در بخش بازارگاه، برابر با ۵۰ میلیون بار و تعداد خرید موفق از طریق آن، بیش از ۲.۵ میلیون بار بوده است.
«یلوادوایز»، «یلوهاب» و «یلونام» دیگر پلتفرمهای مرتبط هستند که توسط ایرانسل عرضهشدهاند. یلوادوایز که سامانه تبلیغات دیجیتال ایرانسل است، در زمینه برندینگ محصولات و مشاوره تبلیغات به کسبوکارها فعالیت میکند و در سال گذشته، تعداد مشتریان آن به حدود ۱۵۰ شرکت فعال افزایش یافته است. یلوهاب نیز سامانه مدیریت و تبادل API است که با هدف مدیریت و عرضه APIهای مورد نیاز کسبوکارها و توسعهدهندگان محصولات در اکوسیستم دیجیتال راهاندازی شده است. یلوهاب در سال گذشته منتخبی از APIهای اپراتوری، انواع خدمات شهرداری و خدمات بانکداری باز را عرضه کرد. یلونام نیز سامانه احراز هویت و امضای دیجیتال ایرانسل است که بهتازگی به مرحله بهرهبرداری رسیده و برای کاربران و کسبوکارها، امکان احراز هویت امن و مدیریت حسابهای کاربری خود را فراهم میکند. در حال حاضر احراز هویت در این سامانه، از طریق رمز یکبار مصرف، ارسال لینک از طریق پیامک و کد دستوری (USSD) پیادهسازی شده است. در فازهای بعدی، روشهای پیشرفته احراز هویت (مانند روش بیومتریک) و همچنین امضای دیجیتال نیز به این سامانه اضافه خواهد شد.
لنز، اپلیکیشن و پلتفرم ارائه محتوای تصویری ایرانسل با بیش از ۳.۲ میلیون کاربر، در حال حاضر توانسته جزو برترین سامانههای ارائه محتوای تصویری، بهویژه در حوزه ورزش باشد. این سرویس توانسته بهصورت ماهانه، بیش از ۱۰۰ رویداد زنده را پخش و ترافیک ماهانه بیش از ۱.۷ میلیون گیگابایت را مدیریت کند. در برنامههای آتی لنز، میزبانی از مسابقات جام جهانی فوتبال و ارائه محتواهای اختصاصی و مورد علاقه کاربران جای گرفته و هدف اصلی لنز، تنوعبخشی و عرضه محتوای تصویری مورد نیاز مخاطبان خود است. سامانه و اپلیکیشن آهنگ پیشواز نیز سال گذشته به رشد بسیار چشمگیری از نظر محبوبیت بین کاربران دست یافته و تعداد کاربران فعال آن روی سامانه به ۱۰ میلیون نفر رسیده و توانسته است حمایت خوبی از صنعت تولید محتوای صوتی انجام دهد. همچنین اپلیکیشن پیشواز در سال گذشته توانست بیش از ۴۰۰هزار کاربر ماهانه فعال را تجربه کرده و تعداد نصب آن به بیش از یک میلیون بار برسد. این پیشرفت، موجبات توسعه فنی برای دراختیار قراردادن API به سایر محصولات دیجیتال صوتمحور را فراهم کرده تا کاربران سایر اپلیکیشنها هم بتوانند آهنگ پیشواز هر محصول را تنظیم کنند. این قابلیت در حال حاضر قابل بهرهبرداری است و کسبوکارهایی که به آن نیاز دارند، میتوانند از آن استفاده کنند.
«دانا» و «داناپلاس»، سامانههای آموزش و برگزاری جلسه آنلاین ایرانسل هستند که در سال گذشته، دانا توانست با برگزاری بیش از ۱۵۰هزار جلسه، به میزان ۲۹۰هزار ساعت، کمک قابل توجهی را به کسبوکارها برای برگزاری کلاسهای آموزشی در زمان همهگیری کرونا انجام داده و تعداد کاربران خود را به ۱.۷ میلیون نفر افزایش دهد. این سامانه، امکان تولید طرح درس و ارائه آن را برای مدرسان خود فراهم کرده و نیز با ارائه انواع محتوا و دورههای آموزشی جذاب به کاربران، بهعنوان یک سامانه مفید در اکوسیستم آموزشی کشور نقش داشته است. همچنین «ایران من»، عنوان سامانهای است که با هدف یکپارچهسازی خدمات هوشمند دولتی، برای تقویت زیرساختهای معاونت فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت کشور، از آذرماه ۱۴۰۰ توسعه داده شده است. عرضه این سوپراپلیکیشن، با هدف تجمیع ارائه خدمات دولتی به کاربران برنامهریزی شده و خدمات شهروندی برای زائران اربعین، خدمات عمومی شهرداری، اصناف، سامانه روستای من و صدای من و سلامت را یکپارچهسازی کرده است. این سامانه از طریق وب و اپلیکیشن قابل استفاده است و تاکنون نزدیک به ۴۰۰هزار کاربر از آن استفاده کردهاند و به تعداد ۷۰۰۰ کاربر روزانه دست یافته است.
ایرانسل در حوزه راهکارهای سازمانی و خدمات دستگاه به دستگاه و فناوری اینترنت اشیا نیز با هدف بومیسازی و فراهمکردن زیرساختهای لازم برای توانمندسازی اکوسیستم کسبوکار دیجیتال کشور در حوزههای متنوع، طی سال گذشته اقدامات مختلفی را در دستور کار خود قرار داد که از آن جمله میتوان به رونمایی از راهحل نوآورانه خودرو متصل (Connected Car) اشاره کرد. دستیابی به این مهم، در گام نخست با ایجاد زیرساخت خودرو متصل آغاز شد. در گام بعدی ایرانسل از سرویس خودرو متصل خود در چهارمین نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران رونمایی کرد. بهرهبرداری از خدمت خودرو متصل در دومین رویداد فناورانه خودروهای آینده با رونمایی از خودرو «شاهین متصل»، جدیدترین محصول شرکت خودروسازی سایپا بهطور رسمی آغاز شد. ایرانسل همچنین با امضای تفاهمنامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری و گروه خودروسازی سایپا، ارتقای فناوری اینترنت اشیا و توسعه اکوسیستم مرتبط با خودروهای متصل را در دستور کار آینده خود برای ارتقای این خدمت قرار داد.
ایرانسل همچنین با تأسیس شرکت ویستا و شرکت ویستامدیا تلاش کرده در زمینه سرمایهگذاری در شرکتهای دانشبنیان و نیز سرمایهگذاری در حوزه تولید محتوای چندرسانهای، از رشد و توسعه کسبوکارهای دیجیتال حمایت کند. یکی از نمونههای موفق سرمایهگذاری ایرانسل، شرکت اسنپ است که از طریق سوپراپلیکیشن اسنپ، خدمات مختلفی را در حوزههای گوناگون به مردم ایران ارائه کرده است.
نوآوری و تحقیق و توسعه
مجموعه ایرانسللبز بهعنوان بازوی نوآوری و تحقیق و توسعه ایرانسل، در سال گذشته با راهاندازی آزمایشگاههای تحقیقاتی هوش مصنوعی (AI Lab) و ابری (Cloud lab) در مرکز نوآوری ایرانسل، گامی مهم برای تحقق حرکت از اپراتور ارتباطی (Telco) به سوی یک شرکت فناوری (Techco) برداشته است. این دو آزمایشگاه با بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاه صنعتی شریف و سایر دانشگاههای برتر کشور بهمنظور توسعه خدمات نوین بر پایه هوش مصنوعی و زیرساخت ابری، ایجاد شده و در حال توسعه هستند. همچنین ایرانسللبز، با بهرهگیری از جوانان خلاق کشور در مرکز توسعه نرمافزار (LDC)، موفق به بازطراحی و توسعه برنامههای کاربردی مورد نیاز شده است. از دیگر راهکارهای نرمافزاری توسعه دادهشده توسط مرکز توسعه نرمافزار، میتوان به پیادهسازی پلتفرمهای مورد نیاز در کسبوکار ایرانسل اشاره کرد. آکادمی ایرانسل نیز در سال گذشته، دورههای متنوعی را با موضوعهای مبتنی بر فناوریهای نوین اعم از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، علوم داده، بلاکچین، زبانهای برنامهنویسی و… بهمنظور توسعه دانش دیجیتال برگزار کرد. همچنین در مرکز تحقیق و توسعه سختافزار، تجهیزات پیشرفته مورد نیاز در شبکههای ارتباطی در حال بومیسازی بوده و نمونههای اولیه آن، تستهای آزمایشگاهی را با موفقیت سپری کرده است.
پایداری و کسبوکار مسئولانه
ایرانسل در حوزه پایداری و کسبوکار مسئولانه نیز سال پرفروغی را پشت سر گذاشت. مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) در ایرانسل، ذیل چارچوب پایداری تعریف شده و ایرانسل تلاش دارد در کنار ارائه خدمات ارتباطی و محرومیتزدایی ارتباطی در سطح کشور بهخصوص در مناطق محروم، با انجام فعالیتهای گستردهای از جمله کاهش ردپای کربن، احداث و بازسازی مدارس، اهدای بستههای اینترنت رایگان، توسعه نخستین مرکز ارتباط با مشتریان ویژه ناشنوایان، حمایت از شرکتهای دانشبنیان و کسبوکارهای نوپا و…، در حوزه سرمایهگذاری و مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR-CSI)، به مشترکان خود و آحاد جامعه خدماترسانی کند. ایرانسل برای نخستین بار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، اولین گزارش پایداری کسبوکار خود، مربوط به سال ۱۳۹۹ را منتشر کرد. این گزارش بر بررسی اثرات اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی کسبوکار ایرانسل بر جامعه ایران متمرکز است و مروری کوتاه بر شاخصها، تلاشها، دستاوردها و چالشهای ایرانسل در پایش و مدیریت تأثیرات اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطیِ کسبوکار خود و نیز مبنایی برای طراحی، استخراج، ارزیابی و در نهایت، مقایسه سالانه شاخصهای عملکردی سازمان در موضوع «پایداری» و «کسبوکار مسئولانه» به شمار میرود. ایرانسل، امسال برای دومین سال متوالی، در دومین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی»، موفق به دریافت «نشان عالی ششستاره مسئولیت اجتماعی» و «نشان سفیر و مروج مسئولیت اجتماعی روابط عمومی» شد.
ایرانسل از ۱۴ دی ۱۴۰۰، با انعقاد قرارداد با فدراسیون هندبال، حامی ورزش هندبال کشور شد و این حمایت، آغازگر یک دوره درخشش در ردههای مختلف این رشته ورزشی بود. ایرانسل همچنین در ادامه اقدامات خود در چارچوب مسئولیت و سرمایهگذاری اجتماعی شرکتی، با هدف ایجاد شور و نشاط در جوانان بهعنوان جامعه اصلی مشترکان این اپراتور و کمک به توسعه پایدار و ارتقای جایگاه اقتصادی و فرهنگی باشگاه پرسپولیس و استفاده حداکثری از ظرفیتهای بالقوه موجود برای ارائه خدمات بیشتر به هواداران این باشگاه، در فصل ۱۴۰۱_۱۴۰۰ لیگ برتر فوتبال از باشگاه پرسپولیس حمایت کرد.
فروش و پشتیبانی از مشترکان
ایرانسل همچنین با هدف دسترسی سریع و راحت مشترکان خود به خدمات فروش و پساز فروش، اقداماتی از جمله توسعه مراکز خدمات در شهرهای بزرگ کشور و نقاط استراتژیک، با راهاندازی شش مرکز جدید و افزایش تعداد کل مراکز خدمات در سراسر کشور به ۵۴ مرکز، توسعه فروش انواع سیمکارتهای ایرانسل روی پلتفرمهای پرمخاطب، دستیابی به سهم بیش از ۹۸درصدی فروش الکترونیکی شارژ، راهاندازی و ایجاد امکان فروش اقساطی گوشی تلفن همراه با سود حداقلی و همراه با طرحهای ویژه ایرانسلی، راهاندازی و توسعه سامانه مدیریت موجودی محصولات برای تمامی نمایندگان فروش و توزیع کنندگان، راهاندازی سامانه محاسبه و پرداخت آنی کمیسیون خدمات به نقاط فروش، راهاندازی و توسعه سامانه تحویل سریع محصول به مشترکان در بازه زمانی کمتر از دو ساعت در ۱۴ شهر کشور، توسعه فرایندهای تولید و تأمین مدلهای مختلف مودم توسط تولیدکنندگان داخلی و بومی، اجرای برنامه تأمین سیمکارت از طریق تولیدکنندگان داخلی و بومی و تأمین ۱۰۰ درصدی سفارشهای بلندمدت از این تأمینکنندگان و نیز توسعه دفاتر فروش منطقهای و انبار فعال به ۱۷ مرکز استان در کل کشور را اجرا کرده است.
همچنین مراکز ارتباط با مشتریان ایرانسل با بیش از ۹۵۰ کارشناس در پنج شهر تهران، مشهد، تبریز، شیراز و بابل، بهصورت شبانهروزی آماده پاسخگویی به مشکلات مشترکان ایرانسل هستند. ثبت میانگین ۳۰هزار پاسخگویی روزانه به تماسهای مشترکان و میانگین ۲۰هزار گفتوگوی آنلاین روزانه، پیادهسازی نسل دوم دستیار هوشمند مرکز تماس با استفاده از هوش مصنوعی، توسعه امکان پاسخگویی به زبان اشاره با هدف افزایش رضایت مشترکان ناشنوا، امکان ارتباط با مرکز ارتباط با مشتریان از طریق کانالهای دیجیتال علاوه بر تماس تلفنی و نیز توسعه فرایندهای تخصصی تضمین کیفیت و پایش میزان رضایتمندی مشترکان برای بررسی استانداردهای خدماترسانی، از جمله مهمترین دستاوردهای ایرانسل در حوزه پشتیبانی از مشترکان، طی یک سال گذشته است.
ایرانسل همچنین در حوزه فرایندهای داخلی خود نیز پس از اینکه از اولین روزهای شروع همهگیری کرونا در اسفند ۱۳۹۸، شرایط و زیرساختهای دیجیتال برای اجرای حداکثری دورکاری را فراهم کرد، در سال ۱۴۰۰ نیز بهعنوان یکی از اولین سازمانها در ایران، نسبت به تأمین و اجرای دو نوبت واکسیناسیون کووید ۱۹ برای کارکنان و پیمانکاران خود در تمامی دفاتر اقدام کرد. مجموعه اقدامات مؤثر صورتگرفته در تمامی ابعاد، برای مدیریت، پایداری و رشد کسبوکار در دوران کرونا، منجر به کسب تقدیرنامه «مدیریت کار در دوران کرونا» توسط شرکت ایرانسل از پنجمین ارزیابی ملی تحول دیجیتال در سال ۱۴۰۰ شد. علاوه بر این، ایرانسل هرساله در قالب سه برنامه مدون حمایت از پایاننامههای دانشجویی، جذب نخبگان برتر از طریق «مرکز اشتغال ایرانسل» و حضور منظم و گسترده در نمایشگاههای کار دانشگاههای معتبر، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه و جذب نخبگان در حوزههای مرتبط با کسبوکار شرکت را در دستور کار خود قرار داده است. علاقهمندان میتوانند از طریق وبسایت ایرانسل و صفحه رسمی ایرانسل در پلتفرمهای کاریابی، از آخرین فرصتهای شغلی موجود ایرانسل در تهران و شهرستانها آگاه شوند.