راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شاپرک گزارش اقتصادی شهریور ۱۴۰۱ را منتشر کرد / رقابت سخت در میانه جدول

هشتادوهفتمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. براساس این گزارش در شهریورماه 1401، بالغ بر 3.875 میلیون تراکنش با ارزش 7.206 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت به مردادماه رشد 4.29‌درصدی در تعداد و 6.56درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را در شهریور ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد.

جدول زیر حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در شهریور ۱۴۰۱ و مدت مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است؛ تراکنش‌های شهریور 1401 به نسبت مشابه سال ۱۴۰۰ از نظر تعدادی 12.98 درصد و از نظر ریالی 11.35 درصد رشد داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به مردادماه رشد 5.17درصدی را تجربه کرده که دلیل این تغییر، افزایش 4.86‌درصدی تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در شهریور 1401 نسبت به مردادماه 12.15 درصد رشد کرده است. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه، 0.04 درصد کاهش داشته است.


عملکرد ماهانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با سهم 19.54درصدی همچنان در جایگاه اول قرار دارد. در مؤلفه سهم مبلغی هم مانند ماه گذشته به‌پرداخت ملت با اختصاص سهم 19.96درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود 2 درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی، رقمی معادل0.34 درصد گزارش می‌شود.

مقایسه نمودارها در گزارش مردادماه سال 1401 نشان می‌دهد که در مولفه سهم تعدادی بین دو شرکت فراپردازان آروند امید و کارت اعتباری ایران‌کیش جابه‌جایی رخ داده است. در مولفه سهم مبلغی نیز دو شرکت تجارت‌الکترونیک پارسیان و پرداخت‌الکترونیک پاسارگاد جابه‌جا شده‌اند.

شرکت فراپردازان آروند امید با 0.85 درصد رشد نسبت به ماه قبل، در میان سایر شرکت‌های پرداختی بیشترین تغییر در سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی را داشته است. شرکت پرداخت‌الکترونیک سامان با رقم 5.18 درصد کاهش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نشان می‌دهد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با رقم 0.62 درصد کاهش به همین شرکت تعلق دارد.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.

«بانک ملت» با سهم 18.02درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 18.52درصدی همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.