پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
چهار سامانه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، در راستای ارائه خدمات دولتی بهصورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم راهاندازی شده که در مسیر آمادهسازی و بهرهبرداری قرار دارد و تاکنون چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده است.
به گزارش ایسنا، دولت الکترونیکی به معنای مکانیزاسیون اقدامات داخلی سازمانها، اتوماسیون اداری، ایجاد وبسایت اطلاعرسانی، احداث مرکز داده یا خرید تجهیزات گرانقیمت سختافزاری بدون توجیه اقتصادی نیست، بلکه تعاملپذیری دستگاهها شامل اتصال و تبادل را معنا میدهد. این روند اتصال فرایندهای بیندستگاهی و امکان نظارت دستگاهها بر یکدیگر را فراهم میسازد.
همراهداشتن انبوهی از اصل و کپیهای مدارک شناسایی و هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، اساسنامه، آگهی تغییرات شرکتها و وکالتنامههای اداری همواره یکی از معضلات اصلی انجام کارهای اداری بهشمار میرود. به همین دلیل در سالهای گذشته، استقرار پنجره واحد در حوزههای مختلف از جمله موضوعاتی است که مورد توجه دولتمردان قرار گرفته است.
در اقدامی راهبردی، ۲۳ پروژه اولویتدار دولت الکترونیکی شامل ۱۱۱ خدمت و ۱۶۵ زیرخدمت احصا شدند. از جمله این پروژهها میتوان به استقرار سامانه آدرس منحصربهفرد مکانمحور اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار هویت هوشمند اشخاص حقیقی و حقوقی، استقرار و کاربردیشدن امضای الکترونیکی در کلیه تبادلات و اسناد، ساماندهی دفاتر پیشخوان، بهرهبرداری کامل از سامانه ستاد، توسعه و استقرار نظام جامع سلامت الکترونیکی، بهرهبرداری از سیستم مالیات الکترونیکی، ایجاد نظام بیمه الکترونیکی و بهرهبرداری از سامانه اعتبارسنجی مدارک آموزش رسمی کشور اشاره کرد.
مجید فولادیان، مدیرکل دفتر پایش و پیادهسازی دولت الکترونیکی، در خصوص آخرین وضعیت پیشرفت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بیان کرد: «چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند. این سامانهها عبارتاند از: پنجره واحد مدیریت زمین، میز خدمات الکترونیکی، ایمیل ملی احراز هویتشده بومی و سامانه کارپوشه پیام ایران و بهزودی سامانههای ملی و دستگاههای بیشتری به این پنجره متصل میشوند. با راهاندازی این سامانه، یک بار احراز هویت جهت دریافت خدمات الکترونیکی بدون نیاز به ورود و احراز هویت مجدد توسط متقاضی دریافت خدمات کافی است.
او ارائه خدمات الکترونیکی دولتی به شهروندان بهصورت یکپارچه و متمرکز بر بستر شبکه ملی اطلاعات را یکی از ویژگیهای اصلی این پنجره دانست و افزود: «تسهیل در دریافت خدمات دولتی و افزایش سرعت دسترسی از دیگر ویژگیهای پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است که مانند یک سامانه ملی SSO مورد پیادهسازی قرار گرفته است.»
فولادیان در تبیین بیشتر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: «سطح خدمت این پنجره، ملی و از نوع خدمت به شهروندان است. ماهیت خدمت این پنجره حاکمیتی است و کلیه افراد کشور را مخاطب قرار میدهد و بهصورت رایگان ارائه میشود.»
تاکنون چهار سامانه سازمان فناوری اطلاعات ایران به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدهاند. سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویتدار دولت الکترونیک است که بهمنظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمینمحور و مدیریت و پایش بهینه اراضی با همکاری ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی ایجاد و راهاندازی شده است.
سامانه بعدی، میز خدمات الکترونیکی است که بهصورت یکپارچه به ارائه خدماتی مانند تأییدیه فنی نرمافزار، احراز اصالت فنی نرمافزار، ارائه سرویس بر بستر GSB و PGSB و سایر خدمات میپردازد.
سامانه کارپوشه پیام ایران نیز کارتابلی است که جهت ارسال الکترونیکی بدون واسطه اعلانهای رسمی دستگاههای اجرایی و نهادهای عمومی کشور به مردم و مؤسسات حقوقی که متقاضی دریافت خدمات دولتی و عمومی هستند، ایجاد و راهاندازی شده است.