پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
گفتوگو با محمد شهپری، مدیر واحد مارکتینگ اوکیاکسچنج / در تلاش برای فرهنگسازی حوزه رمزارز در کشور
عصر تراکنش 55 و 56 / حدود پنج سال از فعالیت صرافی رمزارز اوکیاکسچنج میگذرد. این صرافی در ابتدا در حوزه فروش محصولات دیجیتالی مانند کوینهای بازیهای آنلاین فعالیت داشت که بهدلیل تحریمهایی که در آن حوزه وجود داشت، به سمت رمزارزها حرکت کرد. اولین رمزارزهایی که اوکیاکسچنج شروع به فعالیت با آنها کرد نیز تتر، بیتکوین و وبمانی بودند که وبمانی بهمرور حذف شد. در حال حاضر اوکیاکسچنج در مرحله scale up است و از یک استارتاپ و کسبوکار کوچک به یک کسبوکار در حال رشد تبدیل شده است. همچنین صرافی اوکیاکسچنج آذرماه ۱۴۰۰ به مجموعه شرکتهای دانشبنیان کشور پیوست. در گفتوگویی با محمد شهپری، مدیر واحد مارکتینگ اوکیاکسچنج به فعالیتهای این کسبوکار و برنامههایی که برای سال آینده دارد، پرداختیم.
توسعه دانش بلاکچین و رمزارزها
طبق صحبتهای شهپری، اوکیاکسچنج در حال حاضر حدود 70 الی 80 نیروی مستقر در شرکت دارد که دو شیفت پشتیبانی، تیم توسعه، تیم مارکتینگ و تیم آموزش دارد: «همزمان با رشد کسبوکار، نیروها هم در حال افزایش هستند. بهمرور داریم کمبودهایی را احساس میکنیم، اما در حال برطرفکردن آنها هستیم.» او درباره برنامههای آتی اوکیاکسچنج اینطور میگوید: «برنامه ما توسعه دانش بلاکچین و رمزارزها و جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری در این حوزه است. چون همانطور که میدانید کلاهبرداری در این حوزه بسیار زیاد است و مردم دانش کافی در این حوزه ندارند. هدف ما این است که اتفاقات اینچنینی نیفتد. چون وقتی بازار ناامن شود، برای کل اکوسیستم خوب نیست. داریم تلاش میکنیم که با برگزاری کمپینهای مختلف، مردم را با این حوزه آشنا کنیم.»
کمپین تولید محتوای رمزارزی
شهپری درباره کمپین تولید محتوایی که این شرکت در ویرگول راهاندازی میکند نیز میگوید: «داستان این است که با توجه به کمبود محتوا در حوزه رمزارز، ما تصمیم گرفتیم از متخصصان این حوزه دعوت کنیم تا در پلتفرمی مثل ویرگول تولید محتوا کنند. اکثر کسانی که در حوزه رمزارزها فعال هستند، در توییتر فعالیت میکنند. دسترسی به توییتر برای عموم افراد سخت است. به علت اینکه تولید محتوا و آگاهیبخشی در حوزه رمزارزها کم است، کمپین تولید محتوا راهاندازی کردیم. احتمالاً بعد از این کمپین، کمپینی در مورد خواندن این محتوا داشته باشیم؛ یعنی در واقع دو کمپین داریم. در مورد کمپین اول نکات خاصی وجود دارد. برای مثال محتوایی که در این کمپین تولید میشود باید بهصورت دانشی باشد و تجربهمحور نباشد. در واقع این محتوا باید آموزشی برای دیگران باشد. این کمپین شبیه به مسابقه است و با در نظر گرفتن جوایزی برای آن، تلاش کردیم افراد را به تولید محتوا تشویق کنیم. قرار بود تاریخ شروع کمپین سوم بهمن باشد، اما با توجه به ریزش بیتکوین تصمیم گرفتیم کمپین را به تعویق بیندازیم، ولی میخواهیم تا قبل از عید آن را شروع کنیم.»
طبق صحبتهای شهپری، کمپینهای UGC به تشویق نیاز دارند و با توجه به اینکه محتواها توسط مردم تولید میشوند، ممکن است از لحاظ نگارشی بینقص نباشند: «اما وقتی محتوا توسط مردم و با زبان ساده تولید میشود، خواندن آن نیز برای عموم مردم راحتتر است. فکر میکنم موضوعات منتخب ما تمامی حوزههای مبتدی تا متوسط رمزارزها را پوشش میدهد. همانطور که گفتم بسیاری از افراد در این زمینهها تولید محتوا میکنند، اما در فضاهای نامناسبی مانند توییتر. چون توییتر برای خواندن محتواهای طولانی مناسب نیست. هدف ما این بود که افراد را به فضای مناسبتر یعنی پلتفرم ویرگول بیاوریم و کاری کنیم که مخاطبان راحتتر به این محتوا دست پیدا کنند.»
مدیر واحد مارکتینگ اوکیاکسچنج درباره نتایج و پیامدهای این کمپین نیز اینطور میگوید: «همانطور که گفتم کمپین ما با هدف اطلاعرسانی در مورد رمزارزها برگزار میشود؛ اما نتیجه آن طولانیمدت است. شاید الان فقط کسانی که تبلیغ ما یا کمپین را ببینند، از این مسئله مطلع شوند؛ اما در بلندمدت، پلتفرم ویرگول بهصورت خودکار به سؤالات کاربران در این زمینه پاسخ میدهد.»
او با اشاره به اینکه تابهحال در حوزه رمزارز در کشور چنین کمپینی برگزار نشده، میگوید: «اکثراً کمپینها مستقیم و بهنوعی تبلیغاتی هستند که به آنها outbound marketing میگویند؛ اما کمپین ما غیرتبلیغاتی و غیرمستقیم است که بهعنوان inbound marketing هم شناخته میشود؛ یعنی ما در کنار مقالهای که در ویرگول منتشر میشود، دیده میشویم. در واقع در این کمپین سود یکطرفه نیست و هم اوکیاکسچنج و هم مخاطبان منتفع میشوند. این تبلیغات برای کل اکوسیستم است. فکر میکنم در سطح بینالمللی فقط بایننس چنین کمپینی داشته است. آن هم در حد کمپینهای سوشال است. من در مورد رمزارزها کمپینی ندیدهام که برگزار شود و مردم را به تولید محتوا تشویق کند. این کمپین در حوزه تولید محتوا در مورد رمزارزها در ایران و دنیا اولین است. کمپینهای UGC روالی جهانی دارد؛ اما در حوزه رمزارز کمپینی با هدف تولید محتوای خوب برای عموم مردم، برگزار نشده است. در همین راستا، اوکیاکسچنج با هدف افزایش دانش، مسابقهای با همکاری برند ویرگول راهاندازی کرد و در این کمپین، افراد را تشویق به شرکت در این مسابقه خواهیم کرد و بهنوعی یک دانشنامه رمزارزی در ویرگول ایجاد خواهد شد.»
متاورس و انافتی؛ روندهای سال آینده حوزه رمزارز
طبق صحبتهای شهپری، مهمترین روندهای حوزه رمزارز در سال آینده، متاورس و انافتی هستند: «فکر میکنم قانونگذاریهای بیشتری در حوزه انافتی انجام شود. بهخصوص برای مبارزه با پولشویی، پلتفرمهای انافتی قوانین احراز هویت را اعمال میکنند که هر فردی بخواهد خریدوفروش انجام دهد، باید احراز کند. بهعلاوه، فکر میکنم برندهای بزرگ دیگری هم وارد دنیای انافتی و متاورس شوند. برای مثال قرار است مکدونالد منوی خود را بهصورت متاورس در رستوران ایجاد کند. یا سامسونگ مدل جدید گوشی و تبلت جدیدش را در فضای متاورس معرفی کرد. فکر میکنم متاورس خیلی بیشتر از الان پیشرفت کند. میتوانم بگویم در حال حاضر متاورس در مراحل ابتدایی است.»
مهمترین اقدامات اوکیاکسچنج در سال 1400
او درباره مهمترین اقدامات اوکیاکسچنج در سال ۱۴۰۰ میگوید: «در سالی که گذشت، با بررسی نیازهای کاربران و پرسش و پاسخها و نظرسنجیهایی که داشتیم، به جهت اعتمادسازی و افزایش اطمینان خاطر کاربران اوکیاکسچنج، توانستیم صندوق پشتیبان دارایی مشتریان راهاندازی کنیم که بخشی از دارایی کاربران را حفظ میکند تا در صورت به وجود آمدن هرگونه شرایط اضطراری، دارایی کاربران، محفوظ بماند. اوکیاکسچنج با توجه به زیرساختها و فناوری پیادهسازیشده در پلتفرم معاملات توانست در سال 1400 با کسب عنوان دانشبنیان، به فهرست شرکتهای دانشبنیان رمزارزها بپیوندد و فعالیت قانونمند و در راستای قوانین کشوری داشته باشد.»
طبق صحبتهای شهپری، امنیت کاربران صرافی همواره یکی از موارد مهم و ارزشمند برای مدیران اوکیاکسچنج بوده و به همین جهت، پس از کسب عنوان دانشبنیان، با اجرای زیرساخت امنیتی پیشرفته توانستند مجوز امنیتی افتای ریاستجمهوری را دریافت کنند؛ «این مجوز اطمینان حاصل میکند تا تمامی بخشهای اوکیاکسچنج از لحاظ امنیتی، کاملاً ایمن و مطمئن باشد تا دارایی کاربران نزد خودشان محفوظ بماند. در همین راستا اجرای قانون ورود دومرحلهای برای کاربران، به کمک اپلیکیشن یا پیامک پویای ورود، پیادهسازی شد.»
او صحبتهایش را ادامه میدهد: «همچنین در یکی از بهروزرسانیهای بزرگ اوکیاکسچنج، توانستیم تمامی مراحل خریدوفروش بیش از 400 ارز دیجیتال را بهطور آنی انجام دهیم و کاربران پس از پرداخت، میتوانند سریعاً کوین یا توکن خود را در کیف پول اکانت خود مشاهده کنند و در صورت نیاز رمزارزهای خریداریشده را بهآسانی به کیف پولهای دیگر و در تمامی شبکهها ارسال کنند. علاوه بر این، پشتیبانی همواره یکی از نقاط کلیدی ارتباط با مشتری بوده و میتوانیم پشتیبانی اوکیاکسچنج را بهعنوان پلی بین مشتریان و صرافی معرفی کنیم. با افزایش تعداد مشتریان اوکیاکسچنج همواره تعداد پشتیبانان حرفهای مجموعه بیشتر شد و افتخار خدمترسانی و ارائه خدمات پشتیبانی حرفهای به بیش از نیم میلیون کاربر را داشتهایم.»
به گفته شهپری، بخش تریدر اوکیاکسچنج که تحت عنوان بازار شناخته میشود، بیش از 20 کوین و توکن دارد و کاربران امکان معامله لحظهای و سریع این رمزارزها را دارند: «اوکیاکسچنج توانست با فهرستکردن رمزارزهای محبوب، نظیر رمزارز شیبا اینو، امکان معامله و خریدوفروش این رمزارزها را برای کاربران خود ایجاد کند.»
مدیر واحد مارکتینگ اوکیاکسچنج میگوید: «شبکه کوین یا توکن، یکی از اصلیترین مباحثی است که برای رضایت کاربران اهمیت بسیار بالایی داشت و به همین جهت در سال 1400، تمامی شبکههای موجود در بازار رمزارز، به پلتفرم کیف پولهای اوکیاکسچنج افزوده شد تا کاربران بتوانند با رضایت بیشتری، به خریدوفروش و معامله بپردازند.»
او درباره چشمانداز اوکیاکسچنج نیز صحبت میکند: «در تلاشیم فرهنگسازی مثبتی در مورد بلاکچین انجام دهیم تا مردم و علاقهمندان بتوانند با دنیای رمزارزها و فرصتهای پیش رو بیشتر آشنا شوند و اوکیاکسچنج نیز در این مسیر قابل اعتمادتر واقع شود.»
شهپری درباره چالش رگولاتوری حوزه تبادل رمزارزها در کشور میگوید: «امیدوارم قانونگذاری در این زمینه بهخوبی انجام شود تا بتوانیم از فرصتهای پیش رو در این راه استفاده کنیم. البته ما بهصورت دقیق عملیات سلف رگولاتوری را اجرا میکنیم و تاکنون مشکلی درباره چالشهای نگرانکننده قانونگذاران نداشتیم و حداکثر همکاری را با نهادهای قانونی داشتهایم. امیدواریم قانونگذاری باعث از بین رفتن فرصتهای این حوزه نشود.»