پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیران فناوری اطلاعات بانک صادرات، هلدینگ صاد و شرکت دادهپردازی خوارزمی از سامانه جامع مدیریت منابع انسانی شرکت ناواکو بازدید کردند
مدیران فناوری اطلاعات بانک صادرات، هلدینگ صاد و شرکت دادهپردازی خوارزمی صبح روز چهارشنبه 10 شهریورماه با حضور در سالن همایشهای بانک مسکن از سامانه جامع مدیریت منابع انسانی این بانک بازدید کردند. این سامانه از جمله خدماتی است که شرکت ناواکو در اختیار بانک مسکن قرار داده است. این شرکت قصد دارد سرویسها و خدمات خود را وارد بازار کند و علاوه بر بانک مسکن در اختیار سایر مشتریان خود نیز قرار دهد.
این دومین بازدید شرکتهای فناوری از سامانه جامع امور کارکنان بانک مسکن است که به درخواست شرکت دادهپردازی خوارزمی بهمنظور آشنایی با این سامانه و دموی آن برای بانک صادرات برگزار شده است.
سیامک خاوری، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در رابطه با این بازدید به راه پرداخت گفت: «شرکت ناواکو بهعنوان تنها شرکت حوزه فناوری اطلاعات بانک مسکن و بازوی اجرایی این بانک، وظیفه تولید نرمافزارهای ستادی و استراتژیک را بر عهده دارد و همچنین در حوزههای پرداخت الکترونیکی، فنی و زیرساختی بانک مسکن فعالیت میکند.»
او با اشاره به سبد محصولات و خدمات متنوع ناواکو میگوید: «این شرکت با بهرهگیری از دانش متخصصان اقدام به تولید نرمافزارهای حوزه بانکی برای بانک مسکن کرده است. مهمترین این خدمات شامل سامانه بانکداری متمرکز، سامانههای صف و ستاد و اپلیکیشنهای حوزه پرداخت است.»
فکر ورود به بازار فناوری؛ نتیجه تغییر رویکرد رؤسا
به گفته خاوری، سامانه جامع امور کارکنان بانک مسکن از جمله نرمافزارهای تولیدشده توسط شرکت ناواکو است. چند سالی است که این سامانه در حوزه حقوق و دستمزد، رفاه و سایر حوزههای مربوط به منابع انسانی مورد استفاده بانک مسکن قرار گرفته و در این سالها ناواکو توسعه این سامانه را در دستور کار خود داشته است.
مدیرعامل شرکت فناوری ناواکو با اشاره به اهدافی که این شرکت با برگزاری چنین بازدیدهایی دنبال میکند، میگوید: «شرکت ناواکو در گذشته بیشترین تمرکز خود را برای توسعه خدمات بانک مسکن صرف کرده است، اما امروز با تغییر رویکردی که در مدیران ارشد بانک مسکن و تیم هیئتمدیره و مدیران شرکت ناواکو ایجاد شده، این شرکت قصد دارد تا در کنار ادامه ارائه مطلوب سرویسهای خود در حوزههای مختلف به بانک مسکن، محصولات خود را به بازار ارائه و آنها را در اختیار مشتریان دیگر نیز قرار دهد.»
سامانه جامع امور کارکنان از جمله محصولاتی است که شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در اختیار بانک مسکن قرار داده و اکنون در تلاش است از طریق برگزاری جلساتی برای بازدید سایر شرکتها از این سامانه و آشنا کردن آنها از مزایا و چگونگی کار با آن، این محصول را وارد بازار کند. به گفته خاوری، تاکنون جلسات دموی سامانه جامع امور کارکنان برای دو بانک رفاه و صادرات برگزار شده است. مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو امیدوار است این روند ادامه یابد و سرآغازی برای همکاریهای مشترک با سایر بانکها و مشتریان باشد. او معتقد است از محل همافزایی شرکت ناواکو با سایر شرکتهای فناوری، میتوان ظرفیتهای خوبی را در حوزه فناوری اطلاعات در ایران فعال کرد.
سامانه جامع مدیریت منابع انسانی بانک مسکن چه ویژگیهایی دارد؟
سامانه جامع مدیریت منابع انسانی ، برنامهای در حوزه منابع انسانی و رفاه کارکنان است که شرکتها، بانکها و سازمانها را در حل مسائل و مشکلات خود در حوزه منابع انسانی یاری میرساند؛ مشکلات و موانعی که از طریق مکانیسمهای دستی قابل پیگیری نیست و نیازمند یک سیستم جامع است. خاوری میگوید: «بهعنوان مثال، بانک مسکن حدود 14 هزار نفر پرسنل در سراسر کشور دارد. رسیدگی به امور رفاهی تمامی کارکنان در حوزههای مختلف از جمله درمان، بیمه، وام، تسهیلات و… از طریق مکانیسمهای دستی کار سخت و طاقتفرسایی است که با پیادهسازی یک نرمافزار یا سیستم مدیریت منابع انسانی این کار سهولت یافته است.»
به گفته او، سیستمهای استخدام، پذیرش سوابق، حضور و غیاب کارکنان، واحدهای سازمانی، احکام، آموزش عالیه مستخدمین، کارانه، بازنشستگی، حقوق و دستمزد، پاداش، تخلفات اداری، اماکن رفاهی، اسناد پزشکی و وام و تسهیلات بهصورت مجزا در این سامانه تعبیه شده و هر کدام از آنها امکان ثبت اطلاعات و انجام فرایندهای اداری را برای بانک مسکن مهیا کردهاند.
محاسبه حقوق کارکنان بر مبنای بخشنامههای متغیر سازمانی
سیستم حقوق و دستمزد از مهمترین بخشهای سامانه جامع امور کارکنان بانک مسکن است که وظیفه محاسبه و پرداخت حقوق پرسنل بانک مسکن را بر عهده دارد. این سیستم، حقوق بیش از 11 هزار شاغل، بیش از دو هزار بازنشسته و بیش از 700 وظیفهبگیر را به همراه کلیه معوقات مربوطه محاسبه میکند. مهمترین پارامتر در این سیستم با حجم بالای محاسبات، سرعت عمل آن است که در حال حاضر در ماههای عادی کمی بیش از 30 دقیقه برای بیش از 11 هزار پرسنل شاغل و در ماههای دارای معوقه زیاد کمی بیش از 70 دقیقه به طول میانجامد. عمل مهم بعد از پارامتریکبودن سیستم، یعنی ایجاد و تغییر قوانین و مقررات و پارامترها با حفظ تاریخچه است که از طریق فرمولساز و شرطساز تعبیهشده در سیستم بهراحتی امکانپذیر است. در این سیستم کلیه اطلاعات، حتی مسافت شهرها نیز محاسبه میشود و میتوان دستمزد کارکنان بهمأموریترفته را بر مبنای مسافت پیمودهشده محاسبه کرد. این سیستم بهطور کامل تحت وب و بهصورت متمرکز طراحی و پیادهسازی شده است. فرمهای ورود اطلاعات، انجام محاسبات و گزارشها بهصورت کامل از طریق وبسایت در سراسر ایران قابل انجام است و کلیه پرسنل میتوانند از طریق پرتال منابع انسانی به فیش حقوقی خود دسترسی داشته باشند.
خاوری، مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو بهروزرسانی فرمولهای محاسباتی بر اساس بخشنامههای صادرشده را ویژگی دیگر سامانه جامع امور کارکنان برمیشمارد و میگوید: «با توجه به تغییرات مکرری که در بخشنامههای سازمانی درباره حقوق و دستمزد کارکنان سازمانی و شرکتی صورت میگیرد، مکانیسم سابق سازمانها قادر به پاسخگویی نیست و کارکرد خود را از دست داده است؛ بنابراین سیستم جامع امور کارکنان مشکلات موجود در این حوزه را حل کرده و با بهروزرسانی سیستم بر اساس بخشنامههای صادرشده، حقوق و دستمزد کارکنان محاسبه میشود.»
امکان ثبت هزینههای بیمارستانی برای پرسنل و عائله آنها از طریق سیستم اسناد پزشکی، از دیگر ویژگیهای سامانه جامع امور کارکنان بانک مسکن است. در این بخش تعرفه هر یک از هزینهها با توجه به فرمول تعریفشده برای آن تعرفه بیمارستانی در بازه زمانی مربوطه محاسبه میشود. همچنین جزئیات هزینهها مانند سهم بانک، سهم پرسنل و… نیز بر اساس فرمول مربوطه محاسبه میشوند.
سرآغازی برای ورود به بازار فناوری
اگرچه سیستمهای مشابه برای مدیریت منابع انسانی در بازار وجود دارد و حتی بانک صادرات نیز از نوع دیگری از این سیستم استفاده میکند، اما به اذعان مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، سیستم جامع امور کارکنان بانک مسکن نسبت به سیستمهای دیگر پیشتازتر است. خاوری میگوید: «با توجه به اینکه همه سازمانها بهنوعی از محصولات بازار استفاده میکنند، شاید سامانه جامع امور کارکنان از این حیث جالب باشد که برای تعداد معتنابهتری از نیروی انسانی در کشور طراحی و تولید شده، چالشهای بیشتری را پشت سر گذاشته و به بلوغ بیشتری رسیده است.» به گفته او، افزایش سرعت پردازش و راندمان کار شرکتها، سازمانها و ارگانها، از جمله نتایج کار با سامانه جامع امور کارکنان است. مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو، امیدوار است بتواند با تکیه بر این ویژگی، سامانه مدیریت منابع انسانی را بهعنوان یکی از محصولات خود به مشتریان بفروشد و شاهد سرآغاز جدیدی در فعالیتهای این شرکت و ورود به بازار فناوری باشد.
اما تلاشهای شرکت فناوری ناواکو برای ورود به بازار فناوری تنها به معرفی سامانه جامع امور کارکنان محدود نمیشود. مدیرعامل شرکت فناوری ناواکو از آغاز یک پروژه در حوزه سختافزار و دستگاه کارتخوان در بانک رفاه خبر میدهد و میگوید: «این پروژه در قالب تفاهمنامهای با شرکت دادهپردازی ایران (شرکت خدمات فناوری اطلاعات بانک رفاه) آغاز شده است.»
خاوری میگوید: «شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در حوزه پرداخت هم ورود کرده و خط تولید دستگاه کارتخوان و تجهیزات سرور تا دو، سه ماه آینده آغاز میشود.» او همچنین از آغاز فعالیت این شرکت در تولید فیبر نوری خبر میدهد و میگوید: «در حوزه تولید فیبر نوری نیز مشارکتی را در کرمان آغاز کردهایم که نهایتاً طی شش ماه آینده به ثمر خواهد نشست.»
او همچنین میافزاید: «در حوزه تولید محتواها یا بازارگاههای تخصصی مسکن بهزودی از بازارگاههای صنعت ساختمان در کشور رونمایی خواهیم کرد. تسهیلات و اعتباراتی که برای ساخت انبوه مسکن در نظر گرفته میشود، از طریق بازارگاهی که ناواکو توسعه خواهد داد، ارائه خواهد شد.»
مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات ناواکو از افزودن محصولات جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در سبد محصولات ناواکو خبر میدهد و میگوید: «بهزودی در بحث شعب VIP بانکها سیستم AID در چند شعبه ممتاز تهران راهاندازی خواهد شد. البته هماکنون این کار در چند شعبه آغاز شده و مراحل آزمایشی خود را سپری میکند.»