پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فنآوا برای همراهی دولت سیزدهم در توسعه اقتصاد دیجیتال اعلام آمادگی کرد
حمیدرضا نائینی، مدیرعامل گروه فنآوا در مجمع عمومی فوقالعاده گروه فنآوا که یکشنبه ۳۱ مردادماه برگزار شد، با اشاره به مستقر شدن دولت سیزدهم اعلام کرد: «با توجه به استقرار دولت سیزدهم و ارائه برنامههای وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، بسیار خوشبین هستیم که با پشت سر گذاشتن چالشهایی که در سالهای گذشته ایجادشده بود، بتوانیم خدمات فنآوا، بهخصوص در حوزه مخابرات روستایی و مناطق دورافتاده را که در قالب اپراتور USO در این سالها در جریان بوده، گسترش دهیم.»
آواپی، اپلیکیشن پرداخت فنآوا
به گزارش روابط عمومی گروه فنآوا، نائینی در ابتدای صحبتهای خود با تبیین راهبردهای هفتگانه گروه فنآوا برای شرکتهای تابعه گفت: «در شرکت فنآواکارت در حال حاضر اپلیکیشن آواپی در قالب تولید آزمایشی در دست اجراست تا پس از پاسشدن آزمایشهای نهایی نرمافزار بتوانیم این اپلیکیشن را بهصورت عمومی وارد بازار کنیم. البته به بازار رقابتی که در این صنعت وجود دارد هم کاملاً واقف و بهدنبال عرضه اپلیکیشنی با کیفیت متفاوت از محصولات موجود در بازار هستیم.»
او با اشاره به پایانههای فروش این شرکت و سپریشدن عمر مفید دستگاههای پوز شرکت فنآواکارت گفت: «نسبت به چالشی که در این فضا وجود دارد، آگاهیم. بر همین اساس بهدنبال تأمین سرمایه جهت نوسازی و ارائه نسلهای جدیدی از این دستگاهها بهصورت اندرویدی در سیستم پذیرندگان جدید هستیم.»
او در رابطه با موضوع افزایش سرمایه که از مسائل مطرحشده از مجمع قبلی گروه فنآوا بود، گفت: «مقدمات موضوع افزایش سرمایه توسط یکی از سهامداران فراهم شده و در حال پیگیری آن هستیم تا با این افزایش سرمایه بتوانیم طرحهای مدنظر را عملیاتی کنیم.»
یکپارچهسازی اولین دیتاسنتر ایرانی با دیتاسنتر جدید فنآوا
نائینی در رابطه با خدمات مرکز داده که توسط دو شرکت داده سامانه و دادهپردازی فنآوا ارائه میشود، گفت: «این موضوع جزء مباحث استراتژیک است و بحثی که ما در این مورد دنبال میکنیم، بحث یکپارچهسازی مرکز داده در کل گروه فنآواست. شرکت داده سامانه فنآوا سالهاست در این حوزه بهعنوان اولین دیتاسنتر ایرانی فعالیت میکند و شرکت دادهپردازی فنآوا هم از سال گذشته در این موضوع ورود آزمایشی خود را با افتتاح دیتاسنتر ۱۰۰ رکی در یک موقعیت خاص در مرکز شهر تهران داشته است. استراتژی ما در سال ۱۴۰۰ یکپارچهسازی در حوزه مراکز داده است که این مهم، چالشها و نکات خاص خود را دارد که به همافزایی خوبی در گروه فنآوا منجر شده که میتواند از موازیکاری و هزینههای اضافه جلوگیری کند.»
راهاندازی خط تولید دستگاه کارتخوان برای تکمیل چرخه خودکفایی
نائینی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به برنامههای فنآوا برای تکمیل چرخه خودکفایی در تولید، تأمین و تعمیر تجهیزات و دستگاههای صنعت پرداخت گفت: «یکی دیگر از برنامههای جدی ما راهاندازی خط تولید دستگاه کارتخوان در شرکت تضمین گستر فنآواست که در این ارتباط مطالعات و بررسیهای اولیه انجام شده و برای یک شروع مناسب در انتظار افزایش سرمایه هستیم. در این شرکت ما قبلاً رونمایی از خط تولید رولهای حرارتی را داشتیم که با توجه به افزایش سهم بازار طی این مدت، ما از مدتی پیش شاهد افزایش شیفت کاری و افزایش ظرفیت تولید در این زمینه بودیم و تلاش ما بر این است که این روند توسعه را ادامه دهیم.»
نائینی با اشاره به ورود این شرکت به حوزه بازرگانی و رسیدن به بخش عمدهای از اهداف تعیینشده در این زمینه گفت: «برنامه امسال ما در این شرکت تقویت حوزه بازرگانی و ورود به بحث واردات چند قلم از محصولات خارجی پرمصرف در کشور خواهد بود.»
او افزود: «در مورد شرکت شبکهگستر نیاز است به پروژه سوخت که یکی از پروژههای بزرگ و ملی این شرکت بوده، اشارهکنیم که قرارداد این پروژه ماه گذشته خاتمه یافت و ما توانستیم یک الحاقیه سهماهه را که احتمالاً افزایش هم پیدا خواهد کرد، اضافه کنیم. این پروژه بهدلیل هزینههایی که در سال گذشته وجود داشت، تعادل درآمد و هزینهاش به هم خورده بود، اما در این مقطع، الحاقیه سهماهه تعادلی ایجاد خواهد کرد که امیدواریم نتیجهبخش باشد.»
نسبت به تغییرات دولت خوشبین هستیم
نائینی در بخش پایانی صحبتهای خود با اشاره به شرکت ارتباطات کوه نور ضمن بیان چالشهای موجود این شرکت در سالهای گذشته گفت: «بهدنبال آن هستیم که در موضوع قراردادی که در این حوزه داریم، بتوانیم به توافقات جدیدی برسیم که البته این موضوع چالشهای خاص خود را دارد، ولی در این زمینه نسبت به تغییراتی که در وزارتخانه اتفاق خواهد افتاد، بسیار خوشبین هستیم.
البته ما در این موضوع منتظر نماندهایم و در موضوع USO با توجه به تجاربی که داریم، توانستیم با شرکت همراه اول به توافقاتی مبنی بر راهاندازی ۱۰۰ سایت همراه اول در مناطق مورد نیاز برسیم که کارهای آن در دست اجراست.»
او با اشاره به سابقه درخشان شرکت کوه نور در پروژه USO در سالهای گذشته بهعنوان نخستین کنسرسیوم کشور در حوزه توسعه ارتباطات روستایی گفت: «همانطور که روزهای اخیر شاهد بودیم، یکی از مباحث جدی در بررسی برنامه عیسی زارعپور بهعنوان وزیر جدید ارتباطات و فناوری اطلاعات بحث شبکه ملی اطلاعات بود که این موضوع بهعنوان بزرگترین پروژه ملی حوزه ICT ابعاد مختلفی را شامل میشود. بنابراین در بخش تأمین زیرساختهای این شبکه، یکی از مسائل باید همین بحث اپراتور USO باشد که بهشدت بر اهدافی که در حوزه دولت الکترونیکی، دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال دنبال میشود، تأثیرگذار است و باید بهعنوان یک رکن زیرساختی مورد توجه قرار بگیرد.»
کنسرسیوم فنآوا نخستین مجری پروژه USO کشور
پروژه خدمات عمومی اجباری ارتباطات و فناوری اطلاعات (USO) بهمنظور توسعه و ترویج ارتباطات و فناوری اطلاعات در نقاط مختلف کشور، بهخصوص تسهیل و تسریع دسترسی به خدمات مخابراتی، پستی و فناوری اطلاعات برای هر یک از آحاد کشور در نقاط روستایی و دورافتاده و محروم، برای اولینبار در سال ۱۳۸۹ مطرح شد.
در اجرای فاز اول این پروژه که باهدف تأمین تلفن ثابت خانگی در ۵۵۰ روستای محروم بالای ۲۰ خانوار و از طریق مناقصه دومرحلهای به بخش خصوصی واگذارشده بود، کنسرسیوم فنآوا بهعنوان نخستین مجری در سطح کشور انتخاب شد.
مدتزمان اجرای پروژه در فاز اول هشت ماه و با دوره پشتیبانی و استمرار سرویسدهی ۱۰ سال بوده و با اجرای پروژه، اشتغالزایی مستقیم در دوره اجرایی و دوره پشتیبانی و سرویسدهی پروژه به میزان ۴۶۰،۰۰۰ نفر-روز خواهد بود. (با توجه به اشتغال ۵۷ گروه پیمانکاری و نیروهای شاغل در بخشهای نظارتی و ستادی و ۱۰ سال دوره پشتیبانی و نگهداری).
پروژه USO واقعا کمک زیادی به روستاهای محروم کرد.