راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وقتی بانک‌های مرکزی تغییر را می‌پذیرند / سوئد ارز دیجیتال خود را آزمایش می‌کند

محمدحسن هاشم‌خانلو / ورود رمزارزها به اقتصاد جهان، جریان اصلی اقتصاد در کشورهای مختلف را شوکه کرد و آن‌ها را به واکنش واداشت. یکی از این واکنش‌ها تقلید از این شیوه پرداخت اما با اعتباردهی و مقررات‌گذاری توسط بانک‌های مرکزی است. در شرایطی که بیشتر کشورهای دنیا به فکر این اقدام افتاده‌اند، سوئد جزو سه کشور پیشرو در راه‌اندازی ارز دیجیتال خود با نام کرون دیجیتال است.

به گزارش رویترز، ریسک‌بنک (Riskbank)، بانک مرکزی سوئد اعلام کرد که با همکاری بانک خصوصی هندلسبانکن (Handelsbanken) در حال آزمایش ارز دیجیتال دولتی این کشور است که ای‌کرون (e-krona) نام دارد.

با توجه به پیشرفت‌های سریع در فناوری و زیرساخت‌های مالی مانند رشد ارزهای دیجیتال، کاهش استفاده از پول نقد و نیاز به پرداخت‌های بین‌المللی، بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف دنیا به دنبال راه‌اندازی ارزهای دیجیتال خود هستند. بانک مرکزی سوئد در بیانیه‌ای گفته است:‌ «نسخه آزمایشی ای‌کرون پس از گذراندن مرحله استفاده در محیط شبیه‌سازی‌شده به مرحله مشارکت در محیط واقعی رسیده تا شرایط محیط بیرونی برای استفاده از این ارز دیجیتال آزمایش شود.»

در ماه آوریل ریسک‌بنک اعلام کرده بود که برای ورود به مرحله آزمایشی به همکاری بانک‌های خصوصی نیاز دارد. این مرحله شامل ارزیابی کاربرد ای‌کرون برای پرداخت‌های تجاری کلان و خرده‌فروشی‌هاست. بانک خصوصی هندلسبانکن در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «برای هندلسبانکن این پروژه به معنای فرصت مشارکت در عرضه عمومی یکی از اولین ارزهای دیجیتالی است که توسط یک بانک مرکزی صادر شده است.»

تاکنون،‌ بیشتر بانک‌های مرکزی تا مرحله تحقیق در مورد ارزهای دیجیتال دولتی پیش رفته‌اند. در میان کشورهای مختلف دنیا، تنها باهاما ارز دیجیتال دولتی خود را راه‌اندازی کرده و کشورهای چین و سوئد در مرحله آزمایش ارزهای دیجیتال خود هستند. یک پیمایش که توسط «بانک تسویه بین‌المللی (Bank for International Settlements)» انجام شده می‌گوید بانک‌های مرکزی یک‌پنجم جمعیت دنیا احتمالاً تا سه‌سال آینده ارزهای دیجیتال خود را صادر کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.