راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرابورس از سامانه تامین مالی جمعی و شاخص صکوک رونمایی کرد / راهی برای توسعه کسب‌وکارهای کوچک در بورس

آیین رونمایی از سامانه تامین مالی جمعی ‌و شاخص صکوک فرابورس به نام سیندکس ۲۶ بهمن‌ماه با حضور  سورنا ‏ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق ‏بهادار و امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد.

به گزارش راه پرداخت، هامونی در این برنامه به تاریخچه راه‌اندازی تامین مالی جمعی اشاره کرد و گفت: «از سال ۱۳۹۴ بیش از ۳۰ جلسه کارگروه تدوین پیش‌نویس دستورالعمل اجرایی تامین مالی جمعی در دفتر مدیرکل کارآفرینی وزارت کار برگزار شد تا در سال ۱۳۹۷ از سوی سازمان بورس دستورالعمل آن به تصویب رسید.»

به‌گفته او برای اولین‌بار موافقت اصولی به یک شرکت با مسئولیت محدود داده شده تا از بستر تامین مالی جمعی اقدام به تامین مالی کند. همچنین به یک پلتفرم که در بستر بلا‌ک‌چین است، مجوز فعالیت داده شده تا بتواند در این حوزه نقش‌آفرینی کند. درخواست‌های بررسی‌شده برای موافقت اصولی به سکوهای عامل تامین مالی جمعی در سامانه www.cf.ifb.ir  تاکنون ۷۲ مورد و تعداد درخواست‌های بررسی‌شده ۲۸ مورد بوده است. همچنین به ۷ متقاضی تامین مالی جمعی موافقت اصولی داده شده و ۴ مجوز فعالیت به شرکت‌های آتنا، کارن، پارس فاندینگ و فاینتک اعطا شده است.

مدیرعامل فرابورس ایران در ادامه به معرفی شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) پرداخت و با بیان اینکه این شاخص، معیاری برای نمایش بازدهی و ریسک بازار اوراق بدهی در فرابورس ایران است، گفت: «شاخص صکوک فرابورس ایران علاوه بر اینکه امکان مقایسه بازارهای مالی مختلف را فراهم می‌کند، با ارائه‌ داده از روند كلی بازار بدهی به تحليل‌های سرمايه‌گذاران و سياست‌گذاران کمک می‌کند. همچنین ايجاد زيرساخت جهت توليد ابزارهای پوشش ريسك در بازار بدهی مانند آتی شاخص و اختيار خريدوفروش شاخص از دیگر مزیت‌های این شاخص است.»

هامونی از اهداف شاخص صکوک فرابورس ایران (Sindex) را فراهم‌کردن امكان ايجاد صندوق‌های مبتنی بر شاخص، انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی، ساده‌کردن تحليل برای سرمايه‌گذاران خرد جهت تصميم در مورد سرمايه‌گذاری در بازار بدهی و دقیق‌تر کردن ارزشگذاری‌ها به کمک تعیین معیاری برای نرخ بازده بدون ریسک عنوان کرد.


بازار سرمایه پیش برنده نوآوری و دانش است


محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در این مراسم به نقش مهم نوآوری در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: «بازار سرمایه یکی از حوزه‌هایی است که نوآوری در آن بسیار مورد توجه است. به باور او بازار سرمایه صنعتی است که نوآوری و دانش پیش برنده آن است.»

او بیان کرد: «پیشبرد کارهایی که در حوزه فناوری انجام می‌شود و توسعه اقتصادی را رقم خواهد زد، تامین مالی این فعالیت‌هاست. بازار سرمایه این امکان را دارد تا در آن تامین مالی فعالیت‌های نوآورانه و مبتنی بر فناوری‌های جدید را پیش ببریم و اجرا کنیم.»

دهقان با اشاره به گفته هامونی مبنی بر اینکه پنج سال است که پروژه تامین مالی جمعی به طول انجامیده، گفت:‌ «این یعنی اینکه انجام این کار پر زحمت بوده، اما این سوال پیش می‌آید که چرا پنج سال طول کشیده است؟  بدین ترتیب ما به مدت پنج سال از خدمات تامین مالی که در این حوزه بهره‌برداری کنیم دور مانده‌ایم. بعد از پنج سال روش‌های جدیدی آمده که باعث شده روش‌های قبلی کنار گذاشته شود. البته بحث تامین مالی که در تمام کشورها اجرا شده در حال گسترش است.»

به‌گفته او با راه اندازی سامانه تامین مالی جمعی می‌توان فضایی را برای شرکت‌های کوچک و متوسط ایجاد کرد تا از این طریق کار خود را پیش ببرند. ایجاد این سامانه کار ارزشمندی است و باید روی فرهنگ‌سازی و آموزش در این مسیر کار شود. همچنین چارچوب‌های لازم برای گزارش‌دهی فراهم شود و شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به شاخص صکوک فرابورس ایران به ‌عنوان شاخصی برای سنجش اوراق با درآمد ثابت توضیح داد: «پیش از این از صکوک به عنوان ابزاری که در بیرون کشور طراحی شده در نظر گرفته می‌شد. امروز بازار سرمایه به سطح و عمقی رسیده است که می‌توانیم برای آن شاخص تعیین کنیم. این شاخص می‌تواند اطلاعات خوبی را برای سرمایه‌گذاران و تحلیلگران می‌دهد و می‌تواند استفاده‌های زیادی از آن انجام داد.»


توجه به تامین مالی خطرپذیر


سورنا ستاری در ادامه مراسم به اهمیتی که اکوسیستم و دانشگاه در توسعه اقتصادی دارد اشاره کرد و در این باره توضیح داد: «با وجود این میزان دانشجو تحصیل‌کرده که نیمی در ایران و نیمی در خارج از کشور هستند نیازمند اکوسیستمی هستیم که دانشگاه را به اقتصاد ربط داد. این اکوسیستم از مراکز نوآوری و پارک‌های علم و فناوری که اکنون به ۵۰ پارک رسیده تا شتابدهنده‌هایی که عدد آنها به بیش از ۱۵۰ رسیده تشکیل شده است. همچنین اکنون بیش از شش هزار استارت‌آپ و پنج هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند.

او با بیان اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان وام راه‌حل تامین مالی نیست، گفت: «عدد قابل توجهی از تامین مالی باید روی تامین مالی خطرپذیر بیاید. یکی از راه‌های تامین مالی، صندوق‌های جسورانه در بورس است. در بسیاری از کشورها بالای ۵۰ درصد تامین مالی در حوزه سرمایه‌گذاری جسورانه است.»

ستاری توضیح داد که اکنون بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیوتکنولوژی، هوافضا  و غیره را داریم. در بیوتکنولوژی از قدرت‌های بزرگ آسیا هستیم. ما شرکت داروسازی داریم که سالیانه ۴۰۰ میلیارد تومان در R&D هزینه می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه با سیستم‌های سنتی نمی‌توان قیمت‌گذاری کرد و به ابزارهای جدید نیاز است، گفت: «به‌طور مثال فیس‌بوک توانست واتس‌اپ را ۲۱ میلیارد دلار قیمت‌گذاری شد. ارزش‌گذاری از موانعی است که در هفت سال گذشته با آن درگیر هستیم. باید فرهنگ جدیدی در قیمت‌گذاری شکل بگیرد، چراکه اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان با چالش در قیمت‌گذاری روبه‌رو هستند.»


اقتصاد نفتی، مغزها را از یاد برده است


ستاری با اشاره به تلاش بازار سرمایه و مخصوصا شرکت فرابورس برای توسعه تامین مالی جمعی گفت: «۱۱ شرکت در این زمینه مجوز فعالیت گرفته‌اند. در حال‌ حاضر ۴۱ شرکت دانش‌بنیان در بورس داریم که به زودی چهار شرکت دیگر به این عدد اضافه خواهد شد. شرکت‌های حال‌ حاضر در بازار بورس حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش روی تابلو بورس دارند. از سوی دیگر ۱۳ صندوق جسورانه داریم که امروز بزرگترین پذیره‌نویسی تحت عنوان صندوق رشد یکم پیشگام با سرمایه ۲۴۰ میلیارد تومان انجام شد.»

او در ادامه به نقش هوش مصنوعی و فناوری تشخیص هویت اشاره کرد و گفت: «اکنون ۲۹ مرکز احراز هویت الکترونیکی شکل گرفته است. فناوری تشخیص هویت یکی از پایه‌های جدی در توسعه هوش مصنوعی است و در حال حاضر بیش از شش میلیون نفر از این طریق احراز هویت شده اند.»

ستاری بیان کرد که متاسفانه اقتصاد نفتی به ما یاد داده که مغزها را فراموش کنیم. درحالی که مغز می‌تواند تولید ثروت کند. افراد خلاق و نوآور با ارزش هستند و کاری که در اقتصاد دانش‌بنیان می‌کنیم این است که به این افراد اهمیت دهیم. از این طریق می‌توانیم اقتصاد دانش‌بنیان را توسعه دهیم.

به‌گفته او مردم باید شیرینی پذیرش نوآوری را در بورس را ببینند. بورس حوزه نوآور، باز، بکر و دست نخورده است و قطعا آینده خوبی خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.