راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هوش مصنوعی فراشناسا روی «لبه دانش» قد برافراشته است

در دنیای پویای امروز که با سرعتی عجیب در حال دگرگونی است، نیازهای مردم هر لحظه با توجه به شرایط در حال تغییر است. در این میان، همه‌گیری ویروس کرونا به همگان ثابت کرد کسب‌‌و‌کارهایی که به حد کافی چابک و همگام با تغییرات پویای اکوسیستم نباشند، نمی‌توانند مدعی رفع نیاز مردم باشند

در این شرایط که فرایندهای کاری بسیاری از شرکت‌ها و نیز فعالیت‌های اقتصادی مختل و با مشکل مواجه شده است، نیاز به وجود راهکارهای هوشمند و چابک به‌‌شدت احساس می‌شود. مرکز تحقیقات هوش مصنوعی پارت که با هدف هوشمندسازی فرایندهای زندگی در این اکوسیستم کارنامه درخشانی دارد، همواره در پی ارائه خدمات در حوزه هوش مصنوعی بوده و این توانایی را تا به امروز با ارائه خدمات گسترده در حوزه‌های مرتبط، به‌خوبی اثبات کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت پارت، این مرکز در کنار دیگر دستاوردهای خود، راهکارهای سریعی را در حوزه احراز هویت الکترونیکی ارائه کرده است. به طوری که توانسته در کمترین زمان ممکن فناوری احراز هویت غیرحضوری را برای سازمان‌ها فراهم کند و تکنولوژی به‌‌روز و بومی تشخیص چهره را تحت عنوان سامانه فراشناسا به اکوسیستم ارائه دهد. این مرکز دانش‌بنیان تا پیش از این نیز به این فناوری دست پیدا کرده بود، اما در شرایط همه‌گیری کرونا و الزام برای ارائه خدمات غیرحضوری، این سامانه سریعاً توسعه داده شد و به‌طور گسترده در اختیار شرکت‌ها، سازمان‌های دولتی و افراد حقیقی قرار گرفت.


سامانه هوش مصنوعی فراشناسا چیست؟


فراشناسا سامانه هوشمند احراز هویت است که با تکیه بر جدیدترین فناوری‌‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به دست متخصصان نخبه ایرانی توسعه داده شده است. این سامانه طبق به‌روز‌‌ترین الگوهای تشخیص چهره و آخرین دستاوردهای حوزه یادگیری ماشین ایجاد شده است و مأموریت آن احراز هویت الکترونیکی از طریق اسکن چهره است.

این سامانه هوشمند که هم‌اکنون در بعضی از پلتفرم‌‌های احراز هویت در حال استفاده است، تا امروز توانسته رکورد قابل‌توجهی در شناسایی و تشخیص چهره داشته باشد؛ به‌‌طوری که با داشتن رکورد تشخیص 2,500,000 چهره ایرانی در میان رقبای خود حرف اول را می‌‌زند.


از فناوری احراز هویت با هوش مصنوعی چه می‌دانید؟


فناوری احراز هویت از طریق چهره با هوش مصنوعی، روشی نوین برای شناسایی یا تأیید هویت افراد با استفاده از ویژگی‌‌های منحصربه‌‌فرد چهره آن‌‌‌هاست. این فناوری با استفاده از ابزارهای هوشمند، از روی جزئیات چهره فرد، الگوهایی را استنباط می‌‌کند که قابل تبدیل به فرمول‌‌های ریاضی‌‌اند.

سپس برای شناسایی هویت هر شخص، این جزئیات را با نمونه‌‌هایی که در سرور مرکزی ثبت شده، تجزیه‌‌وتحلیل و مقایسه می‌‌کند. این فناوری می‌‌تواند از طریق ویدئو و اسکن چهره فرد در لحظه و به‌‌صورت آنلاین، عملیات تشخیص چهره و تأیید هویت افراد را با موفقیت انجام دهد.


سامانه احراز هویت فراشناسا چگونه کار می‌‌کند؟


فرایند تشخیص چهره به عنوان یک انسان با هوشی طبیعی ممکن است موضوع قابل توجهی نباشد. هیچ یک از ما برای شناسایی چهره یکی از اعضای خانواده، دوست یا آشنایان خود از روی تصاویر یا ویدئو دچار مشکل نمی‌شویم. ذهن با ویژگی‌‌های صورت آن‌‌‌ها مثل چشم‌‌‌ها، بینی، دهان و نحوه جمع‌شدن آن‌‌‌ها و تشکیل یک صورت منحصربه‌‌فرد آشنا است و در کمتر از یک نگاه به‌‌صورت طبیعی، بازخوانی و تشخیص چهره انجام می‌‌شود.

هوش مصنوعی فراشناسا دقیقاً از روی همین جزئیات چهره سعی در شناسایی افراد دارد و برای این کار، با الگوریتم‌‌های یادگیری ماشین، آموزش دیده است. یک سیستم تشخیص چهره با همین روش، اما در یک مقیاس بزرگ و با یک روش الگوریتمی کار می‌‌کند. هوش مصنوعی وقتی چهره‌‌ای را می‌‌بیند، فناوری تشخیص داده‌‌‌ها را به‌‌کار می‌‌گیرد. این داده‌‌‌ها قابل ذخیره و دسترسی‌اند.

در فرایند تشخیص چهره با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و فناوری‌های به‌روز، همه جزئیات چهره ثبت و ضبط می‌شود؛ ویژگی‌‌هایی مانند طول بینی، فاصله بینی تا دهان، فرورفتگی‌‌های کنار لب و چشم‌‌ها، زاویه‌‌های بینی و فک و در کل، همه نماهای صورت. اما در همه انواع فناوری‌‌های تشخیص چند مرحله اصلی وجود دارد:

  • مرحله ۱. با یک عکس یا فیلم، تصویری از چهره فرد گرفته می‌‌شود. چهره فرد ممکن است به تنهایی یا در میان انبوهی از جمعیت ظاهر شود. یا حتی ممکن است خود آن فرد مستقیماً به دوربین نگاه کند. در هر سه روش، الگوریتم‌‌های تشخیص چهره می‌‌توانند کار خود را انجام دهند و اطلاعات مورد نظر خود را اسکن و ثبت کنند.
  • مرحله ۲. نرم افزار تشخیص چهره هندسه صورت شما را می‌‌خواند. این نرم افزار نشانه‌‌های منحصربه‌‌فرد هر صورت را مشخص می‌‌کند. این سیستم قادر است حتی در مواردی که صورت فرد به دلیل نوع پوشش یا داشتن ماسک به طور کامل قابل اسکن نیست، می‌تواند هویت فرد را شناسایی کند. در نتیجه علیرغم پوشش صورت با ماسک، تشخیص چهره با همان دقت و وضوح قابل انجام است.
  • مرحله ۳. امضای صورت شخص به یک فرمول ریاضی تبدیل می‌‌شود و نتیجه، با یک پایگاه داده از چهره‌‌های شناخته شده مقایسه می‌‌شود.
  • مرحله ۴. اگر اسکن چهره فرد با تصویر موجود در پایگاه داده سیستم شناسایی چهره مطابقت داشته باشد. احراز هویت انجام می‌‌شود.

فراشناسا کدام نیاز را پوشش می‌‌دهد؟


تشخیص چهره یک موضوع تشخیص الگوی بصری است، جایی که صورت یک انسان، به عنوان یک شیء سه‌بعدی نشان داده می‌‌شود و تحت تأثیر نور، موقعیت، زوایا و سایر عوامل مختلف است و باید بر اساس ویژگی‌‌هایی خاص شناسایی شود. در حالی که تصاویر چهره دوبعدی معمولاً در بیشتر برنامه‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌‌گیرند، فراشناسا به دلیل بهره‌مندی از آخرین دستاوردهای علمی یادگیری ماشین، برنامه‌‌ای خاص است که شما را به سطح بالاتری از امنیت می‌‌رساند.

بسیاری از نهادها، سازمان‌‌‌ها و حتی کاربران شخصی، از فناوری تشخیص چهره به عنوان راهکاری بسیار ویژه و امن، انتظار کارایی بالا و نتایج بسیار مطلوب را دارند. از طرف دیگر، شناسایی دقیق چهره و احراز هویت افراد، استفاده از تصاویر دو بعدی (عمق یا دامنه) یا تصاویر نوری فراتر از طیف بصری را می‌‌طلبد. از این جهت است که به جرئت می‌‌توان گفت سیستم فراشناسا کاراترین و قابل اعتماد‌‌ترین سیستم حال حاضر در میان رقبای خود در کشور شناخته می‌‌شود.

از سوی دیگر، فراشناسا با در اختیار داشتن تکنولوژی‌های جدید احراز هویت که بدون لمس انگشت و تنها با اسکن می‌تواند به شناسایی فرد بپردازد، نیاز به لمس سطوح مشترک را از بین برده است. این ویژگی به دلیل رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی در محیط‌های عمومی، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.

همچنین، صف‌های شلوغ برای ثبت یا شناسایی هویت افراد در فرودگاه‌ها و پایانه‌‌ها با وجود این فناوری از بین می‌رود و در زمان صرفه‌‌جویی می‌گردد. علاوه بر این، با وجود یک سامانه یکپارچه برای احراز و تأیید هویت، ترددهای غیرضروری در شهرها و آلودگی‌‌های ناشی از آن‌‌‌‌ها نیز کاهش می‌‌یابد.


مزایای رقابتی و نقاط قوت فراشناسا


سامانه هوشمند فراشناسا از چند جنبه بر رقبای خود برتری دارد. نقاط قوت فراشناسا و مزایای رقابتی آن را می‌‌توان این‌گونه برشمرد:

۱- فراشناسا با یک دیتاست میلیونی از چهره‌‌های مختلف آموزش دیده است

سامانه‌‌هایی که هم‌اکنون به عنوان تشخیص چهره در حال خدمات‌رسانی به سازمان‌‌‌ها و کسب‌وکارهای ایرانی‌اند، برای آموزش هوش مصنوعی، عموماً از مجموعه داده‌‌های غیربومی استفاده می‌‌کنند که در شناسایی چهره‌‌های بومی با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. این دیتاست‌‌ها اگرچه برای یادگیری ماشین ارزشمند و قابل استفاده‌اند، اما به دلیل این‌که صرفاً برای تست آموزش هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، چندان کارایی ندارند و به دلیل کم‌تعدادبودن، سیستم هوش مصنوعی را به درجات بالای آموزش نمی‌‌رسانند و نتایج دقیقی به دست نمی‌‌دهند.

در مقابل، فراشناسا با بهره‌گیری از تعداد زیادی دیتاست که در کشور خودمان و به دست متخصصان داخلی جمع‌آوری و تکمیل شده است، آموزش دیده و به سطح بالایی از تشخیص رسیده است. به همین دلیل است که این سامانه هوشمند در فرایندهای تشخیصی و احراز هویت بهترین، سریع‌‌ترین و دقیق‌‌ترین عملکرد را در مقایسه با رقبای خود دارد.

۲- فراشناسا با دقتی باورنکردنی چهره‌‌های ایرانی و بومی و با قومیت‌ها و نژادهای مختلف را تشخیص می‌دهد

سیستم‌‌های هوش مصنوعی که اکنون به ارائه خدمات می‌‌پردازند، با داده‌‌های غیربومی آموزش دیده‌اند؛ به این معنا که چهره افراد در آن‌‌‌ها از جامعه انسانی غیربومی ایران جمع‌آوری شده است. به همین دلیل، نتایج دقیقی در احراز هویت و به‌خصوص تشخیص جنسیت فرد، حالات چهره و سن به دست نمی‌‌دهند. عموماً این سیستم‌‌‌ها به دلیل بیگانگی با طرز پوشش، نوع و اندازه موی صورت و نوع اسکلت جمجمه یک فرد آسیایی یا ایرانی، دچار خطاهای تشخیصی می‌‌شوند.

فراشناسا به دلیل این‌که یک تکنولوژی بومی است، با داده‌‌های اولیه ایرانی و بومی آموزش داده شده است؛ به این معنا که با شکل اسکلت و استخوان‌بندی قومیت‌ها و نژادهای متفاوت داخلی آشنا است و آن‌ها را می‌شناسد. بنابراین در مواردی که دیگر سیستم‌‌‌ها دچار خطا می‌‌شوند، فراشناسا با دقتی مثال‌‌زدنی، قادر به تشخیص نوع چهره، نوع جنسیت فرد و سن یا حالات چهره است.

۳- فراشناسا بسته‌‌های فناورانه خود را به‌‌صورت سفارشی‌سازی‌‌شده ارائه می‌‌دهد

فراشناسا برای همه انواع کسب‌وکارها و همه شرکت‌‌‌ها پاسخ‌‌های ویژه و محصولات سفارشی دارد. این سامانه قابلیت تأمین همه نوع طیفی از احراز هویت‌‌های امنیتی را در اختیار دارد. سامانه فراشناسا قادر است مطابق با نیازهای مشتریان خدمات خود را از ابتدایی‌‌ترین سطح امنیت تا کاربری‌‌های فوق امنیتی ارائه دهد. بعد از نیازسنجی و طرح نظرات اولیه مشتریان، فراشناسا بسته‌های پیشنهادی متنوعی را به‌صورت سفارشی به متقاضیان و کسب‌وکارها ارائه می‌‌دهد.


نتیجه‌‌گیری


تشخیص چهره یک فناوری نوظهور است که مزایای زیادی را به همراه دارد. این فناوری می‌‌تواند باعث صرفه‌جویی در منابع و زمان شود و حتی باعث ایجاد درآمد جدید برای شرکت‌‌هایی شود که از جدیدترین دستاوردهای تکنولوژی به درستی استفاده نمی‌‌کنند.

دستیابی به بالاترین سطح امنیت در هر حوزه‌‌ای دشوار است. با هوش مصنوعی اما این دشواری دارد به کاری آسان تبدیل می‌‌شود، به‌‌طوری که حتی پیش‌بینی می‌‌شود چهره‌‌های ما به‌‌زودی جایگزین شناسنامه‌‌‌ها، گذرنامه‌‌‌ها و رمز‌‌های عبور شوند. از آن‌‌جا که این فناوری واقعاً راحت و مقرون‌به‌صرفه است، این پیش‌بینی‌‌‌ها نیز چندان دور از ذهن نیست. اگر این اتفاقات به واقعیت تبدیل شوند، هر شرکتی که امروز این فناوری را پیاده‌‌سازی کند، قطعاً در آینده به یک مزیت رقابتی دست پیدا خواهد کرد.

منبع روابط عمومی شرکت پارت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.