پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
طراحی مدلی سرویسگرا برای ارائه خدمت در دانشگاه مدرس
پژوهشگران فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس در راستای تحقق دولت الکترونیک، موفق به طراحی مدلی سرویسگرا، برای ارائه خدمات مشترکان شرکت گاز مبتنی بر چارچوب FEA شدند.
به گزارش ایسنا، امروزه از معماری سرویس گرا، به عنوان محیطی مناسب جهت فعالیتهای تجارت الکترونیک نام برده میشود که بر اساس آن، این فعالیتها به شکلی انعطاف پذیر و اقتصادی پیادهسازی شود. وب سرویسها و معماری سرویس گرا، تجارت الکترونیک را کاراتر، پویاتر و از لحاظ اقتصادی به صرفهتر ارائه میکند و به عنوان یکی از پرکاربردترین محیطها جهت تولید خدمات مناسب در سازمانها، مطرح است.
آرش پرسا، کارشناس ارشد فناوری اطلاعات دانشگاه تربیت مدرس با بیان این مطلب افزود: مدل فناوری اطلاعات در معماری سازمانی، جهت متناسب کردن معماریهای فناوری با کسب و کارهای الکترونیکی سازمان ایجاد میشود، اهمیت این موضوع و افزایش بهرهوری یک سازمان، چارچوبها و متدولوژیهای مختلف سازمانی همچون زکمن، FEA، TOGAF ارائه شده است. از آن رو که این چارچوبها کلی و عام بوده، لذا هر سازمان بر اساس دیدگاه و نیازهای کسب و کار خود، رابطه مناسبی بین فناوری اطلاعات و تجارت خود برقرار میکند. اغلب، شکافهایی بین دیدگاه معماری و توانمندسازهای فناوری وجود دارد. اما با بررسی ارزشهای معماری و فناوریهای پشتیبانی کننده میتوان پلی بر روی این شکافها به وجود آورد.
وی در خصوص اهداف طرح تحقیقاتی خود گفت: در این تحقیق سعی شد در راستای تحقق دولت الکترونیک با انتخاب یک مدل مرجع مناسب و با توجه به اسناد بالادستی سازمان، مدلی متناسب با اهداف سازمان ارائه شود. اهداف اصلی، حرکت به سمت دولت الکترونیک و سعی در برون سپاری خدمات به دفاتر خدماتی پیشخوان دولت است، به همین دلیل از راهنمای اجرای FEA با نام HR LOB استفاده شد که ضمن تاکید در تامین سرویسگرایی در چارچوب FEA، رویکرد برون سپاری خدمات و مدیریت منابع انسانی غیر دولتی مورد استفاده را دنبال میکند.
پرسا در پایان تاکید کرد: بنابراین مدل فنی پیشنهادی، مطابق با ابعاد و قابلیتهای فناوری اطلاعات شامل لایههای دسترسی و ارائه خدمات، سکو و زیرساخت خدمت، چارچوب مولفهها، واسط و یکپارچه سازی خدمتهای ویژه HR LOB و در بیست و یک شاخص برای شرکتهای گاز استانی طراحی شد.
وی یادآور شد: این مدل در ادامه با اخذ نظر خبرگان و روشهای آماری ارزیابی، اصلاح و نهایتاً تایید شد. در پایان نیز پشته خدمت گرای متناسب با مدل فنی و با هدف برون سپاری ارائه شد.
به گزارش ایسنا، این پژوهش با راهنمایی دکتر نصرالله مقدم، عضو هیات علمی دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.