راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ره پی ترکیبی از پیام ‌کوتاه و پرداخت را برای سازمان‌ها شخصی‌سازی می‌کند

امیر روحانی مدیرعامل شرکت رادمان پرداز ره پی: برای یک شرکت خاص با توجه به نیازهای خاص آن، نرم‌افزار مورد نیاز او را تولید و در اختیارش قرار می‌دهیم و آنها در دل نرم‌افزار خود یکسری پرداخت دارند که از کانال پذیرندگی شاپرکی که ما به آنها داده‌ایم، استفاده می‌کنیم

شرکت رهیاب پیام گستران که از سال ۱۳۸۷ در حوزه فناوری اطلاعات و با رویکرد مبتنی بر ارائه خدمات پیام کوتاه شروع به کار کرده است، یکی از استراتژی‌هایش از ابتدای شکل‌گیری، ورود به حوزه پرداخت بود. بعد از اینکه در سال ۱۳۹۷ مفهومی به نام پرداخت‌یاری شکل گرفت، رهیاب پیام گستران شرکتی را در زیرمجموعه خود به نام رادمان پرداز ره پی با برند «ره پی» راه‌اندازی کرد تا تمامی فعالیت‌های پرداختی این هلدینگ را انجام دهد. شرکت ره پی که اکنون یکی از پرداخت‌یارهای کشور است، ترکیب پیامک و پرداخت را برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ شخصی‌سازی می‌کند و برای هر شرکت با توجه به نیازهای خاص آن، نرم‌افزار مورد نیاز را تولید و در اختیار آن شرکت قرار می‌دهد. این شرکت علاوه‌بر اینکه در حوزه پرداخت‌یاری فعالیت می‌کند، وارد حوزه‌هایی همچون اینترنت اشیا و PFM نیز شده است و برای دریافت تفاهم‌نامه‌های پرداخت‌سازی و پرداخت‌بانی نیز اقدام کرده است. با امیر روحانی مدیرعامل شرکت رادمان پرداز ره پی درباره شکل‌گیری این شرکت و برنامه‌هایی که برای آینده دارد، گفت‌وگو کردیم.


شکل‌گیری ره پی


طبق گفته‌های روحانی، سال ۱۳۹۷ که مفهومی به نام پرداخت‌یاری شکل گرفت، شرکت رهیاب پیام گستران اقدام به دریافت تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری کرد و بعد از اینکه تست‌های پرداخت‌یاری را انجام داد، این تفاهم‌نامه را دریافت و شروع به تولید نرم‌افزار کرد و در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفت شرکت جداگانه‌ای را در زیرمجموعه خود تاسیس کند تا تمام فعالیت‌های حوزه پرداخت را در دل شرکت جدید انجام دهد. شرکت جدید با نام «رادمان پرداز ره پی» شکل گرفت که در سال ۱۳۹۸ تاسیس شد ولی از اواخر سال ۱۳۹۷ که رهیاب پیام گستران تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری را امضا کرده بود، فعالیت‌های پرداختی آنها نیز شروع شده بود.

روحانی یکی از دلایل شکل‌گیری ره پی را علاقه‌ای که رهیاب پیام گستران به حوزه پرداخت داشت، عنوان کرد و گفت: «رهیاب پیام گستران از زمان تاسیس خود به دنبال دریافت مجوز پی‌اس‌پی بود ولی به دلیل اینکه شرکتی خصوصی بود، توان مالی این موضوع را نداشت و از طرفی نیز دیگر مناقصه‌ای برگزار و مجوز پی‌اس‌پی نیز داده نشد؛ درنتیجه رهیاب پیام گستران نتوانست به حوزه پی‌اس‌پی‌ها ورود کند ولی زمانیکه تفاهم‌نامه پرداخت‌یاری شکل گرفت، به دلیل علاقه این شرکت به حوزه پرداخت، راغب بود که ازطریق پرداخت‌یاری به حوزه پرداخت ورود پیدا کند. ضمن اینکه ما در حوزه اینترنت اشیا نیز فعالیت‌هایی داریم و اینترنت اشیا یکی از چشم‌اندازهای ما هست و از طرفی در حوزه اینترنت اشیا نیز پرداخت می‌تواند بسیار کاربرد داشته باشد، درنتیجه برایمان مهم بود که به حوزه پرداخت ورود کنیم.»


وجه تمایز ره پی


مدیرعامل رادمان پرداز ره پی درباره وجه تمایز ره پی نسبت به پرداخت‌یارهای دیگر توضیح داد: «یکی از وجه تمایزهای ره پی نسبت به پرداخت‌های دیگر، زیرساخت‌هایی است که شرکت رهیاب پیام گستران در اختیار دارد و به موضوع پرداخت اختصاص داده است؛‌ در واقع رهیاب پیام گستران هم دیتاسنتر اختصاصی و هم برنامه‌نویسان قوی در اختیار دارد که می‌توانند پنل‌های پرداختی را گسترش دهند. این در حالی است که تعداد زیادی از شرکت‌های پرداخت‌یار هیچ زیرساخت و یا تیم برنامه‌نویسی ندارند و تنها دارای این تفاهم‌نامه هستند. همچنین در کل ۶ شرکت وجود دارد که توان ارسال پیامک مستقیم به همراه اول، ایرانسل و سایر اپراتورها را دارند از آنجایی که رهیاب پیام گستران به بسیاری از شرکت‌های بزرگ سرویس پیامکی ارائه می‌دهد و محتوای برخی از این پیامک‌ها پرداختی است، ره پی در نظر دارد تا با ادغام پیامک و پرداخت بتواند سرویس مناسبی را برای مشتریان فراهم کند.»

مدیرعامل ره پی درباره تعداد مشتریان و تعداد تراکنش‌هایی که این شرکت دارد، گفت: «شاید تعداد مشتریان زیادی نداشته باشیم ولی چون بیشتر مشتریانی که داریم، از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ رهیاب پیام گستران است و یا به نوعی شرکای تجاری ما هستند، تعداد قابل قبولی تراکنش داریم و شاپرک نیز طبق گزارشی که اعلام کرده، گفته است تنها ۳۰ شرکت پرداخت‌یار هستند که روزانه تسویه ارسال می‌کنند که ما یکی از آن ۳۰ شرکت هستیم. نمی‌خواهم بگویم که تعداد کاربر و درگاه پرداخت برایمان مهم نیست ولی هدف اصلی ما از پرداخت‌یاری این موضوع نیست.»

او هدف ره پی از پرداخت‌یاری را ارائه سرویسی شخصی‌سازی که ترکیبی از پیامک و پرداخت است، عنوان کرد و توضیح داد: «در حال حاضر با چهار شرکت در حال همکاری هستیم و ترکیب پیامک و پرداخت را برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ شخصی‌سازی می‌کنیم؛ یعنی برای یک شرکت خاص با توجه به نیازهای خاص آن، نرم‌افزار مورد نیاز او را تولید و در اختیارش قرار می‌دهیم و آنها در دل نرم‌افزار خود یکسری پرداخت دارند که از کانال پذیرندگی شاپرکی که ما به آنها داده‌ایم، استفاده می‌کنیم؛ درواقع ما صرفا هدفمان این نیست که تنها یکسری کاربر داشته باشیم که تراکنش انجام می‌دهند. درنتیجه وجه تمایز ره پی تیم نرم‌افزاری قوی است که دارد و می‌توانیم سرویس‌های شخصی‌سازی شده به مشتریان خود ارائه کنیم.»


محصولات ره پی


روحانی درباره محصولات این شرکت نیز صحبت کرد و گفت که یکی از اصلی‌ترین محصولاتی که هر شرکت پرداخت‌یار دارد، درگاه پرداخت است؛ یعنی می‌توانند درگاه پرداخت را به پذیرندگان خود ارائه دهند. او درباره فعالیت‌های دیگر ره پی اینطور توضیح داد: «همچنین ما به سراغ حوزه PFM نیز رفته‌ایم و با یکی از شرکت‌ها در این حوزه در حال همکاری هستیم. همچنین تحقیق و توسعه‌ای را در بخش پرداخت‌‌های مبتنی بر کارت داشتیم. علاوه بر این موارد، یکسری سخت‌افزار برای پرداخت با کیوآرکد نیز تولید کرده‌ایم که آماده استفاده هستند. تعداد این دستگاه‌ها که در بازار مورد استفاده قرار می‌گیرند، خیلی زیاد نیست و بیشتر در شرکت‌های زیرمجموعه رهیاب پیام گستران در حال استفاده هستند. البته که تولید انبوه این دستگاه برای ما کار سختی نیست چراکه یک تیم سخت‌افزاری داریم و در تولید آن مشکلی نداریم و تماما این محصول را خودمان تولید کرده‌ایم و تنها دلیلی که این محصول را تاکنون گسترش نداده‌ایم، دریافت مجوز پرداخت‌بانی بود؛ یعنی چون ترجیح می‌دهیم براساس خط و مشی‌هایی که شرکت شاپرک اعلام می‌کند، حرکت کنیم، صبر کرده‌ایم تا براساس آن فعالیت گسترده خود را شروع کنیم که متاسفانه تاکنون مجوز پرداخت‌بانی ارائه نشده است.»

مدیرعامل ره پی با بیان اینکه پرداخت‌یاری برای رهیاب پیام گستران دروازه‌ای برای ورود به حوزه پرداخت بود، گفت: «اما قرار نیست خودمان را به پرداخت‌یاری محدود کنیم و در حال حاضر برای مجوز پرداخت‌سازی و پرداخت‌بانی اقدام کرده‌ایم و به حوزه رمزارز با محوریت الگوترید نیز ورود کرده‌ایم. همچنین ره پی به حوزه بورس نیز ورود پیدا کرده است.»


چالش‌های ره پی


روحانی بر این عقیده است که یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که ره پی با آنها مواجه هست، رقابت ناعادلانه‌ای است که بین پرداخت‌یارها و شرکت‌های پی‌اس‌پی وجود دارد. او در این باره توضیح داد: «قطعا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که داریم، خود پی‌اس‌پی‌ها هستند چراکه برای آنها خیلی خوشایند نبود که شرکت‌های دیگری به این حوزه ورود پیدا کنند هرچند که آنها نیز یکسری شرکت در زیرمجموعه خود تاسیس کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های پرداخت‌یاری را برای آنها گرفته‌اند و تمامی امکانات پی‌اس‌پی را در اختیارشان قرار داده‌اند؛ در نتیجه قطعا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما PSPها هستند که یک رقابت ناعادلانه بین پرداخت‌یارها و پی‌اس‌پی‌ها وجود دارد. از طرف دیگر نیز شرکت شاپرک خیلی همکاری مستمری با پرداخت‌یارها ندارد. درواقع شاپرک در برهه‌ای از زمان تصمیم گرفت کاری را انجام دهد و یکسری تفاهم‌نامه امضا کرد ولی از یک جایی به بعد راه را برای این شرکت‌ها هموار نکرد تا راحت‌تر بتوانند در بازار فعالیت کنند.

در دوره‌ای بحثی شده بود که مدلی از پرداخت‌یاری شکل بگیرد که در آن مدل دیگر پی‌اس‌پی درگیر نباشد و پرداخت‌یارها بتوانند مستقیما ترافیک خود را به شاپرک بدهند تا شاپرک پول را جابه‌جا کند ولی هنوز این پیشنهاد عملیاتی نشده است.»

او دریافت مجوزهای جدید را یکی دیگر از چالش‌ها دانست و گفت: «همچنین در گرفتن مجوزهای جدید، چالش‌های زیادی وجود دارد و شرکت شاپرک نیز به آن صورت پاسخگو نیست ولی ما معتقدیم که هر شرکتی که خوب کار کند و مقداری نیز در این حوزه صبور باشد، می‌تواند به نتیجه دلخواه خود دست یابد چراکه در این بازار هر شرکتی نمی‌تواند دوام بیاورد. ولی ما امیدواریم به نتیجه‌ای که می‌خواهیم برسیم کمااینکه تاکنون نیز نسبت به برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم جلوتر هستیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.