پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
پورسعید: مهمترین رویکرد بانکداری باز افزایش درآمدهای کارمزدی و بهبود تجربه مشتری است
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین درباره رویکرد این بانک در اجرای بانکداری باز، میگوید: «در بانکداری باز امکان رقابت بین بانکهای کوچک با بانکهای بزرگ فراهم میشود، زیرا در بانکداری به سبک فردا آنچه مهم است تجربه مشتری از خدماتی است که میگیرد نه تعداد شعب.»
به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، پورسعید با بیان اینکه بانکداری باز راه را برای محصولات و خدمات نوآورانه در صنعت بانکداری باز میکند، گفت: «بانکها باید خود را برای فضای رقابتی جدید که از مدتها قبل آغاز شده آماده کنند. در فضای جدید کسبوکارها با زیرساختهای آماده شده توسط بانکها خدمات نوینی را به مشتریان ارائه میکنند که امکان آن پیش از این فراهم نبود.»
مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به این نکته که در بانکداری باز اطلاعات بین بانکها و موسسات مالی به اشتراک گذاشته میشود، افزود: «در شیوه جدید از بانکداری تمرکز بر ارائه هرچه بهتر خدمت بر مبنای درخواست مشتری است. فضای ارائه خدمات تغییر میکند. در فضای جدید تکیه بر روی ایجاد شبکههای تبادل اطلاعات است نه متمرکز کردن آن. در این فضا خلاقیت است که موجب انتخاب یک بانک بهعنوان ارائهدهنده، خدمات خواهد بود.»
او افزود: «در بانکداری دیجیتال هریک از مشتریان، تجربه منحصربهفردی از دریافت خدمات خواهد داشت. در مقابل برای ارائهکنندگان خدمات نیز این امکان فراهم میشود که محدودیتها را بردارند و طیف وسیعی از مشتریان را بر مبنای استراتژیهای سازمانی خود مورد تحلیل قرار داده و به آنها خدمت ارائه کنند.»
پورسعید با تاکید بر بازنگری در فرآیندهای سنتی اظهار داشت: «ما باید بهسرعت فرآیندهای خود را مورد بازنگری قرار دهیم. در این بین نهادهای ناظر هم باید سرعت خود را در بهروزرسانی و ابلاغ این فرآیندها افزایش دهند تا صنعت بانکداری کشور از رشد تکنولوژی عقب نماند.»
او ادامه داد: «امروز فرایندهای گشایش حساب، احراز هویت، دستورالعملهای وامدهی، تشخیص ریسک و … بسیاری دیگر از فرایندهای سنتی دیگر کارکرد خود را از دست دادهاند. امضای دیجیتال، گشایش حساب بهصورت آنلاین، ثبت درخواست انجام امور از طریق همراه بانک، پرداخت از طریق حسابهایی با چند امضا و بسیاری دیگر از خدمات، سادهترین محصولاتی هستند که مشتریان امروز در حال دریافت آن هستند.»
پورسعید با اشاره به فضای جدید گفت: «یکی از تهدیدهای امروز صنعت بانکداری کشور این است که بانکها به بانکداری باز روی نیاورند. اگر اینگونه باشد دیگر پاسخگوی هزینههای خود نخواهیم بود. مشتریان ناراضی خواهند بود و بانکها از رقابت باز خواهند ماند.»
او با تاکید بر رویکرد درآمدهای کارمزدی بانکها گفت: «مهمترین رویکرد بانکداری باز ارائه خدمات از طریق شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها و فینتکها است که موجب افزایش درآمدهای کارمزدی و بهبود تجربه مشتری در دریافت خدمات و رضایت از پرداخت کارمزد توسط مشتری خواهد شد.»
مدیرعامل بانک ایران زمین با اشاره به نقشی که پلتفرم بانکداری باز این بانک با نام «ایران زمین بوم» میتواند در توسعه بانکداری دیجیتال و تجربه مشتری داشته باشد اظهار داشت: «همه شرایط برای ارائه یک تجربه خوب به مشتریان آماده است. فینتکها و شرکتهایی که در حوزه عملیات مالی فعالیت دارند میتوانند از طریق izboom به توسعه خدمات خود بپردازند و مشتریان نیز میتوانند از این خدمات استفاده کنند.»