پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
کارتخوانهای جدید جایگاههای سوخت چه ویژگیهایی دارند؟
شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی موظف به استفاده از کارت سوخت در فراینده عرضه بنزین و گازوئیل است و ازآنجاییکه از عمر نصب تجهیزات سامانه هوشمند سوخت در جایگاههای عرضه 11 سال میگذرد این تجهیزات نیازمند بهروزرسانی بوده که قدمهای این هدف برداشتهشده و قرار است از کارتخوانهای جدید جایگاه سوخت رونمایی شود.
به گزارش ایسنا، در پیادهسازی و تجهیز این سری از کارتخوانها از فناوری روز استفادهشده است و پرداخت هزینه سوخت بدون دخالت نیروی انسانی نیز میسر خواهد شد. بالاترین مزیت این کارتخوانها، حذف هزینههای تأمین و نگهداشت از دولت خواهد بود که این هدف از طریق شبکه بانکی کشور انجام میشود.
فناوری نصبشده روی کارتخوانهای جدید قابلیت توزیع سوخت و انجام عملیات بانکی رادار است. قرار است همه نازلها به سیستم توزیع سوخت و پرداخت همزمان مجهز میشوند تا متقاضیان بتوانند از طریق خدمات بدون کارت یا با واردکردن کارتهای بانکی خود و حتی از طریق موبایل، پرداختهای خود را انجام دهند.
قرار شده است که در دستگاهها سختافزاری روزآمد که هم امکان پرداخت پول از طریق عابر بانک را دارد و هممقدار سوخت و اطلاعات تراکنش سوخت را ارسال میکند، نصب شود. در حال حاضر در ۴۶ جایگاه تک سکویی که شامل ۱۰۲ نازل میشود، این سیستم سختافزاری بهصورت آزمایشی نصبشده است و از پایان خردادماه این تعداد جایگاه و نازل به سیستم جدید کارت سوخت مجهز خواهند شد.
آیا بهکارگیری سیستمهای جدید در جایگاهها نشانه افزایش قیمت بنزین است؟
از چند ماه قبل که خبر لزوم استفاده مجدد از کارت سوخت منتشر شد شائبه افزایش قیمت یا احتمال دونرخی شدن سوخت ایجاد شد و اکنون با بهروز شدن تجهیزات جایگاههای سوخت این شائبه بازهم پررنگ شده است اما باید گفت اقدامهای انجامشده هیچ ربطی به افزایش قیمت یا سهمیهبندی بنزین ندارد و هدف این اقدامات خدمترسانی بهتر است.
اگر مالک خودرویی کارت سوخت خود را گمکرده باشد میتواند با مراجعه به دفاتر پست و پلیس +۱۰ کارت المانی درخواست دهد.
استفاده از کارتهای سوخت از اواخر دولت هشتم مطرح شد که در ابتدا صرفاً استفاده از کارت برای بهینهسازی مصرف و کنترل مصرف بود اما اجرای این کار در دولت هشتم انجام نشد و درنهایت در دولت نهمو دهم بحث هدفمندی یارانهها و سهمیهبندی اجرا و کارت سوخت رسماً وارد نظام سوختگیری کشور شد.