راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 ارز رمزنگاری‌شده‌ای که در سال 2018 آینده خوبی پیش رو دارند / توفان ارزی

ماهنامه عصر تراکنش / در چند ماه پایانی سال 2017، چنان تب سرمایه‌گذاری روی ارزهای رمزنگاری‌شده بالا گرفت که به‌طور قطع می‌توان سال 2017 را سال ارزهای رمزنگاری‌شده نام‌گذاری کرد. با توجه به این موضوع، پیش‌بینی می‌شود، آینده‌ای درخشان در انتظار این ارزها باشد. خیلی از افراد نگران این هستند که چرا هنوز روی این ارزها سرمایه‌گذاری نکردند، اما چیزی که باید به آن توجه کرد، این است که هنوز هم برای سرمایه‌گذاری دیر نشده است و به ‌قول ‌معروف ماهی را هر وقت از آب بگیری تازه است. در این مطلب نیز ما سعی کردیم تا 10 ارز رمزنگاری‌شده‌ای را که احتمالا در سال‌های آینده ارزش‌شان افزایش می‌یابد به شما معرفی کنیم و یک دیدگاه کلی درباره هر یک از آنها در اختیار شما قرار دهیم.

توجه داشته باشید که این مطلب در اواسط دی‌ماه نوشته شده است؛ بنابراین اعداد داخل این متن، مربوط به آن زمان است.

 

1. اتریوم (Ethereum)

اولین ارز اتریوم است که بعد از بیت‌کوین، دومین ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که بیشترین بازار سرمایه را در بین 1300 ارز رمزنگاری‌شده در جهان دارد. اتریوم بازار سرمایه‌ای به بزرگی 72 میلیارد و 541 میلیون دلار دارد. با اینکه بازار سرمایه اتریوم از بازار سرمایه بیت‌کوین خیلی فاصله دارد، اما توانایی این را دارد که حتی از بیت‌کوین هم عبور کند.

همان‌طور که می‌دانید هدف اتریوم ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز روی زنجیره بلوک است که ایده‌ای بسیار پیچیده است، اما زمانی که ویلیام باترین برای اولین بار آن را مطرح کرد، او یک کار مهم را شروع کرد.

فکر کنید که بیت‌کوین سیستم‌عامل داس و اتریوم سیستم‌عامل ویندوز یا مک است. هیچ مشکلی با داس وجود ندارد. آن اولین بار آمده بود و بخش مهمی از موفقیت کامپیوترهاست. دانشمندان ما با داس بزرگ شده‌اند، اما هنگامی‌ که سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک ظاهر شدند، کامپیوترها جریان روز را دنبال کردند. یادگیری داس بسیار سخت است؛ برنامه‌ای پیچیده است که برنامه‌های کاربردی اندکی روی آن اجرا می‌شود؛ اما ویندوز و مک از برنامه‌های کاربردی زیادی پشتیبانی می‌کنند و در نهایت استفاده از آنها بسیار آسان‌تر از داس است. در واقع می‌خواهیم بگوییم که بیت‌کوین اولین است، اما ارزهای بهتری بعد از آن ایجاد شدند که می‌توان به‌سراغ آنها رفت. اتریوم مانند سیستم‌عامل ویندوز و مک است که توسعه‌دهندگان زیادی در حال ایجاد برنامه‌های کاربردی برای آن هستند و اما بیت‌کوین امروزه تبدیل به محصولی شده است، برای برخی از افرادی که می‌توانند هزینه‌های بالای تراکنش‌های آن را تامین کنند. بیت‌کوین با هزینه‌های بالا و زمان معامله آهسته، برای پرداخت‌ها خیلی مناسب نیست. اکنون درهای موفقیت برای زنجیره‌های بلوکی که از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند، باز است و پلتفرم‌هایی مانند اتریوم، یک بستر مناسب برای سرمایه‌گذاری و تجارت غیرمتمرکز هستند.

اتریوم در زمان نوشتن این مطلب، چهارمین ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که از لحاظ قیمت در سایت coinmarketcap قرار دارد. قیمت هر واحد آن 720 دلار است.

 

2. ریپل (Ripple)

خیلی واضح است که مردم در سراسر جهان می‌خواهند پول به دست بیاورند. توسعه ارزهای رمزنگاری‌شده، موجب رونق بزرگی در بازارهای سرمایه شده است، در واقع می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال از سرمایه‌های سودآور به‌حساب می‌آیند. بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال پیدا کردن بیت‌کوین جدید، ولی با قیمت بسیار مناسب هستند. ریپل به ‌احتمال ‌زیاد می‌تواند گزینه خوبی در این مورد باشد و اگر شما یک سرمایه‌گذار بلندمدت هستید و می‌خواهید ثروت زیادی در طولانی‌مدت کسب کنید، حتما ریپل را دریابید.

نکته مهمی که در رابطه با ریپل وجود دارد، دوستی‌اش با بانک‌هاست. در این شکی وجود ندارد که ارزهای رمزنگاری‌شده آمده‌اند تا بمانند، اما نکته مهم این است که این ارزها باید بتوانند از طریق بازیکنان بزرگ دنیای مالی؛ یعنی بانک‌ها، به زندگی روزمره ما متصل شوند. در حال حاضر تعدادی از بانک‌های دنیا از شبکه ریپل استفاده می‌کنند و این بدان معناست که ریپل اولین ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که توسط موسسات مالی و بانک‌ها به تصویب رسیده است و چون نظام بانکی ترجیح می‌دهد از ارزهای رمزنگاری‌شده‌ای استفاده کند که ثبات عملکرد دارند و نوسانات زیادی هم ندارند، به ‌احتمال ‌زیاد ارزش ریپل می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد.

ریپل صرافی است که برای انجام تسویه‌های لحظه‌ای میان بانک‌ها طراحی شده است و کاملا از بیت‌کوین، اتریوم و لایت‌کوین متفاوت است و برای رفع یک مشکل کاملا متفاوت ایجاد شده است.

قیمت هر واحد ریپل در زمان نوشتن این مطلب دو دلار و 40 سنت است و در 24 ساعت گذشته 38.83 درصد رشد داشته است. همچنین از لحاظ میزان بازار سرمایه، سومین ارزی است که در سایت coinmarketcap قرار دارد. ریپل بازار سرمایه‌ای به بزرگی 51 میلیارد و 559 میلیون دلار دارد.

 

3. لایت‌کوین (Litecoin)

لایت‌کوین در اکتبر 2011 توسط کارمند سابق گوگل، چارلز لی (Charles Lee) به‌عنوان جایگزینی برای بیت‌کوین ایجاد شد. در حالی که بیت‌کوین را طلای دیجیتال می‌نامند، عنوان نقره دیجیتال هم به لایت‌کوین تعلق گرفته است. بزرگ‌ترین تفاوتی که لایت‌کوین با بیت‌کوین دارد، زمان تایید معاملات است. به این صورت که زمان تایید بلوک‌ها در بیت‌کوین، 10 دقیقه یا بیشتر است، در حالی که در لایت‌کوین 2.5 دقیقه است و کارمزد کمتری را نیز نسبت به بیت‌کوین دارد و برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند با ارزهای رمزنگاری‌شده برای روش‌های پرداخت خود همکاری داشته باشند، لایت‌کوین گزینه بسیار خوبی است. چارلز لی می‌گوید با کاهش زمان تایید معاملات در لایت‌کوین هدف‌مان این بود که مردم بتوانند در پرداخت‌های روزمره خود نیز از این ارز استفاده کنند.

در زمان نوشتن مطلب، قیمت هر واحد لایت‌کوین 225 دلار است و دارای بازار سرمایه به بزرگی 12 میلیارد و 278 میلیون دلار است و در جایگاه ششم سایت در جدول سایت coinmarketcap قرار دارد.

 

4. نئو (NEO)

خیلی‌ها نئو را با اتریوم مقایسه می‌کنند و می‌گویند که نئو در واقع همان اتریوم است، ولی در کشور چین! به‌خاطر همین شباهت هم به آن اتریوم چینی می‌گویند. در واقع نئو نیز همانند اتریوم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند، اما نئو بسیار پیشرفته‌تر از اتریوم است و چون بعد از اتریوم ایجاد شد، سازندگان آن وقت داشتند تا مشکلات اتریوم را ببینید و یک ارز رمزنگاری‌شده بهتر را راه‌اندازی کنند. یکی از تفاوت‌هایش با اتریوم هم در این است که بر خلاف اتریوم که تنها از زبان برنامه‌نویسی شده Solidity استفاده می‌کند، نئو از زبان‌های معروف دیگری نیز استفاده می‌کند. همچنین قراردادهای هوشمند نئو چون مقیاس‌پذیرتر هستند، امنیت بیشتری را تضمین می‌کنند و کاربرپسندتر هستند.

قراردادهای هوشمند را می‌توان آینده زنجیره بلوک دانست و اتریوم این ادعا را به‌خوبی ثابت کرده است و بعد از بیت‌کوین، دومین ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که بیشترین ارزش را داراست. نئو نیز نسل بعدی قراردادهای هوشمند است که با در اختیار داشتن بازار بزرگ چین می‌تواند به یکی از باارزش‌ترین ارزها در سال 2018 تبدیل شود.

قیمت هر واحد نئو در زمان نوشتن این مطلب 60 دلار است و بازار سرمایه آن سه میلیارد و 920 میلیون دلار.

 

5. کاردانو (Cardano)

کاردانو ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که می‌توان آن را همانند نئو نسل بعدی اتریوم نامید که توسط Charles Hoskinson یکی از بنیانگذاران پروژه اتریوم ایجاد شده است. این ارز نام «قاتل اتریوم» را به خود اختصاص داده است و همیشه به‌دلیل ویژگی‌های مشابهی که با اتریوم و نئو دارد، با آنها مقایسه می‌شود؛ زیرا درست مثل اتریوم و نئو، پلتفرمی است که برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند و همانند نئو که آن را اتریوم چینی می‌خوانند، کاردانو را اتریوم ژاپنی می‌گویند.

کاردانو، یک زنجیره بلوک کامل است که با تمرکز بر امنیت از طریق معماری لایه‌ای ایجاد شده است و از ابتدا در زبان برنامه‌نویسی کاربردی Haskell ساخته شده است. با توجه به گفته فیلیپ وادلر، طراح اصلی زبان Haskell، این زبان از روشی مبتنی بر ریاضی استفاده می‌کند که نتیجه آن، یک پروتکل بسیار امن و قابل اطمینان است؛ بنابراین می‌توان ویژگی‌های بسیار بهتری را نسبت به اتریوم در کاردانو دید.

کاردانو قصد دارد به یک پلتفرم پیشرفته قراردادهای هوشمند تبدیل شود و یک روش Proof-of-Stake جدید به نام Ouroboros اختراع کرده است که ویژگی‌های قوی‌تر و بهتری را نسبت به اتریوم ارائه می‌کند؛ بنابراین ADA که ارز رمزنگاری‌شده شبکه کاردانو است، ادعا می‌کند که می‌تواند قابلیت‌های بهتری را نسبت به اتریوم ارائه کند و این در حالی است که این ارز با عملکرد قوی، کارآمد و ارزان تا به امروز توانسته است این ادعا را برآورده کند و در زمان نوشتن این مطلب، کاردانو بازار سرمایه‌ای به بزرگی 16 میلیارد و 715 میلیون دلار دارد که از نظر بازار سرمایه در جایگاه پنجم جدول coinmarketcap قرار دارد و در 24 ساعت گذشته حدود 44 درصد رشد داشته است.

کاردانو اولین پروژه زنجیره بلوکی است که با فلسفه علمی ساخته شده است و از طریق تحقیقات علمی بررسی شده است. برخلاف ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر، هدف تیم کاردانو، اصلاح کل نظام مالی نیست؛ بلکه هدف آنها استفاده از تکنولوژی زنجیره بلوک برای ارائه سرویس‌های بانکی به جاهایی است که قبلا ارائه آنها در آن مکان، مقرون‌به‌صرفه نبوده است. با این هدف کاردانو، می‌توانیم شاهد پیشرفت جدی آن در آینده باشیم.

 

6. آیوتا (IOTA)

آیوتا یک دفترکل توزیع‌شده open-source است که در سال 2015 به‌منظور ارائه معاملات امن و واقعی بین ماشین‌آلات راه‌اندازی شد و هدفش این است که به ارزی برای تمامی تراکنش‌های اینترنت اشیا تبدیل شود. به گفته برخی از ناظران این صنعت، آیوتا یکی از ارزهایی است که پتانسیل این را دارد تا زندگی انسان را تغییر دهد. در حقیقت این ارز می‌تواند در سال‌های آینده سریع‌ترین بازار رشد را داشته باشد. برخلاف ارزهای رمزنگاری‌شده دیگر که از فناوری زنجیره بلوک استفاده می‌کنند، آیوتا از فناوری به‌نام تنگل (Tangle) استفاده می‌کند که یک دفترکل توزیع‌شده بدون محدودیت است که امکان انتقال ارزش را بدون هیچ هزینه‌ای فراهم می‌کند. از دیگر تفاوت‌های آیوتا با ارزهای دیگر، طراحی هدفمند آیوتا برای اینترنت اشیاست.

این ارز روی تراکنش‌های ماشین به ماشین متمرکز است؛ در واقع پرداخت‌های M2M را فراهم می‌آورد و شرکت‌هایی مانند «بوش» بسیار به این ارز علاقه‌مند هستند؛ زیرا معتقدند آینده به سمت اینترنت اشیا در حرکت است. اینترنت اشیا قرار است انقلاب بزرگی را در دنیا ایجاد کند و آیوتا در حال حاضر به‌عنوان ارز اصلی در زمینه اینترنت اشیا، به‌خوبی خود را مطرح کرده است و با توجه به پیشرفت اینترنت اشیا در سال‌های آینده، رشد چشمگیری نصیب آیوتا خواهد شد.

در زمان نوشتن این مطلب قیمت هر واحد آیوتا سه دلار و 42 سنت است و دارای 9 میلیارد و 513 میلیون دلار بازار سرمایه است که از لحاظ بازار سرمایه در جایگاه هفتم در جدول سایت coinmarketcap قرار دارد.

 

7. مونرو (Monero)

مونرو یک ارز open-source است که روی حریم خصوصی تمرکز کرده است. خالق مونرو مانند بیت‌کوین ناشناس است. با مونرو جزئیات هر تراکنش، از جمله فرستنده، گیرنده و میزان ارز تبادل‌شده قابل ‌شناسایی نخواهد بود. در واقع بزرگ‌ترین چیزی که باعث می‌شود مونرو در میان بقیه ارزها ایستادگی کند، ناشناس ماندن جزئیات تراکنش‌هاست. این ارز توسط افرادی استفاده می‌شود که می‌خواهند فعالیت‌های مالی کاملا خصوصی را داشته باشند. بنابراین اگر به‌دنبال معاملات خصوصی هستید، مونرو می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

قیمت هر واحد مونرو در زمان نوشتن این مطلب 355 دلار است و یازدهمین ارزی است که از نظر بازار سرمایه در سایت coinmarketcap قرار دارد. بازار سرمایه آن پنج میلیارد و 517 میلیون دلار است.

 

8. ان‌ئی‌ام (NEM)

ان‌ئی‌ام ارز رمزنگاری‌شده همتا به همتا با فناوری زنجیره بلوک است که در سال 2015 ایجاد شد. این ارز با نماد XEM معامله می‌شود و از الگوریتمی به نام الگوریتم اثبات اهمیت استفاده می‌کند. ان‌ئی‌ام به‌دلیل ویژگی امنیت پیشرفته‌ای که دارد، از بیت‌کوین و اتریوم بهتر است. کیف پول‌های مختلفی برای این ارز وجود دارد و کارمزدش نیز نسبت به ارزهای دیگر بسیار کم است.

خبرهایی شنیده شده است که قرار است این ارز با اپلیکیشن وی‌چت همکاری‌هایی را در سال 2018 آغاز کند که این همکاری می‌تواند پیشرفت‌های چشمگیری را برای ان‌ئی‌ام در سال 2018 رقم بزند.

ان‌ئی‌ام از نظر بازار سرمایه، هشتمین ارزی است که در جدول سایت coinmarketcap قرار دارد که بازار سرمایه‌ای به بزرگی هشت میلیارد و 727 میلیون دلار را داراست.

 

9. استلار (Stellar)

استلار ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که توسط Jed McCaleb که پیش‌تر، از هم‌بنیانگذاران ریپل بود، راه‌اندازی شد. McCaleb تیم ریپل را به‌منظور ایجاد یک شبکه زنجیره بلوک بهتر ترک کرد. تراکنش‌های استلار روی یک دفترکل توزیع‌شده ثبت می‌شوند و بر خلاف ارزهای دیگر که باید آنها را استخراج کرد، استلار فناوری متفاوت‌تری را استفاده می‌کند که این فناوری به‌جای استخراج روی یک الگوریتم اجماع متکی است. این سیستم برای تایید تراکنش‌هایش از قدرت کمتری استفاده می‌کند و در عین حال سریع‌تر است. هدف از راه‌اندازی استلار، ایجاد یک زنجیره بلوک کاملا غیرمتمرکز بود که به‌واسطه‌هایی مانند مبادلات نیازی نداشت و نام ارز استلار XLM است.

در زمان نوشتن این مطلب قیمت هر واحد استلار 0.35 سنت است و دارای بازار سرمایه به بزرگی شش میلیارد و 330 میلیون دلار است. این ارز طی 24 ساعت گذشته 47.79 درصد رشد داشته است.

 

10. کوانتوم (Qtum)

Qtum که کوانتوم تلفظ می‌شود، ارز رمزنگاری‌شده‌ای است که برای تسهیل همکاری بین ارزهای دیگر ایجاد شده است. هدف کوانتوم این است که با شرکای صنعتی کار کند و اولین پروتکل انتقال ارز (VTP) را راه‌اندازی کند. در واقع هدف این ارز، برای مثال ایجاد پل ارتباطی بین کاربران بیت‌کوین و اتریوم، در دنیای زنجیره بلوک است. همچنین این ارز ایجاد قراردادهای هوشمند را آسان‌تر و امن‌تر می‌کند. کوانتوم به‌طور رسمی در سنگاپور به ثبت رسیده است؛ بنابراین عمده توسعه‌دهندگانش در چین هستند. پایه و اساس کد کوانتوم، زنجیره بلوک بیت‌کوین است، اما توسعه‌دهندگان این ارز، لایه‌هایی را به زنجیره بلوک بیت‌کوین اضافه کرده‌اند که به ماشین مجازی اتریوم این اجازه را می‌دهند تا قراردادهای هوشمند مبتنی بر بیت‌کوین ایجاد شوند. به همین ترتیب، کوانتوم از پیشرفت‌های جدید در اجتماع بیت‌کوین و اتریوم سود می‌برد و قراردادهای هوشمند ساخته‌شده در اتریوم به‌راحتی به کوانتوم منتقل می‌شوند.

در زمان نوشتن این مطلب قیمت هر واحد کوانتوم، 63 دلار است و در 24 سال گذشته نزدیک 12 درصد رشد داشته است. بررسی‌ها نیز حاکی از این است که قیمت این ارز در چند ماه آینده به نزدیک 150 دلار نیز برسد.

 

در آخر باید گفت که تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده مانند بورس، بازار بسیار ریسکی دارد؛ بنابراین احتمال از دست دادن سرمایه شما همیشه وجود دارد. همچنین هیچ‌کدام از این ارزها تضمین نمی‌کنند که در آینده رشد داشته باشند، بنابراین تمام بحث‌های فوق به شما فقط دیدگاه اولیه‌ای را می‌دهد تا درباره آنها فکر کنید، اما اینکه روی کدام‌یک باید سرمایه‌گذاری کنید را خودتان باید جواب دهید؛ بنابراین جزئیات هر یک از این ارزها را خودتان بررسی کنید. البته که می‌توانید از اطلاعات فوق نیز کمک بگیرید. پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از این است که سال 2018، سال بسیار خوبی برای ارزهای رمزنگاری‌شده باشد، بنابراین با انتخاب درست ارز مناسب و سرمایه‌گذاری روی آن‌ می‌توانید به سرمایه خوبی در چند سال آینده دست یابید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.