راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آدانیک در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت دو محصول جدید ارائه داد

شرکت مهندسی آدان نیک‌افزار (آدانیک) در هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت از دو سامانه جدید خود تحت عنوان «گُمانیک» و «پلک» رونمایی کرد.

گمانیک، سامانه‌ای برای پایش تراکنش‌های مشتری و تشخیص موارد غیر عادی است و پلک نیز سامانه‌ای ویژه نظارت بر اپلیکیشن‌ها است.

علی حاجی‌زاده مقدم، عضو هیات مدیره آدانیک در گفتگو با خبرنگار راه پرداخت با بیان اینکه دامنه مشتریان این شرکت نسبت به سال گذشته، گستره‌تر شده است، گفت: «ما با ارائه این دو محصول، به حوزه دیتا ورود کرده‌ایم؛ گمانیک، سامانه‌ تشخیص ناهنجاری است که مبتنی بر روش‌های آماری و هوش مصنوعی کار می‌کند و حسب نیازهای بانک می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال کاربرد فعلی‌اش در حوزه تشخیص تقلب است، اما همین سامانه می‌تواند در حوزه تشخیص ریزش مشتری و دیگر موارد نیز به کار برود.»

او گفت: «گمانیک برای تشخیص یک رفتار عجیب در مجموعه‌ای از اطلاعات، با اعمال یک‌سری قاعده، موارد مشکوک را پیدا می‌کند.»

حاجی‌زاده مقدم، در خصوص سامانه پلک نیز افزود: «معمولا سیستم‌های مانیتورینگ معروف و مورد استفاده در لایه‌های پایین‌تری کار می‌کنند و نمی‌توانند بر جزئیات اپلیکیشن‌ها نظارت داشته باشند. ما بر مبنای نیاز خود و مشتریان‌مان برای پشتیبانی از سیستم‌ها، این محصول را بر پایه فناوری‌های موجود طراحی کردیم.»

او گفت: «هر اپلیکیشنی که نیاز به پایش داشته باشد نظیر اینترنت‌بانک، همراه‌بانک، یا هر سامانه نرم‌افزاری دیگری که در یک محیط عملیاتی به مشتری سرویس می‌دهد، با مشکلات مختلفی مواجه است. ممکن است ارتباطاتش با سامانه‌های دیگر دچار اختلال شود یا به هر دلیلی در سرویس‌دهی‌اش وقفه بیفتد. تشخیص بروز مشکل، نیاز به شواهد و مستنداتی دارد که باید از منابع مختلفی در سیستم جمع‌آوری شود. پلک در مشاهده روند، تشخیص خطا، آگاهی‌رسانی و گردآوری این مستندات کمک می‌کند.»

عضو هیات مدیره شرکت آدانیک در ادامه، خبر از طراحی مفهومی «سیستم جامع پیشگیری معوقات» داد و گفت: «آنچه می‌خواهیم در قالب یک خدمت ارائه دهیم و در مورد آن از بانک‌ها بازخورد بگیریم، مساله پیشگیری از معوقات است. بانک‌ها با چالش معوقات روبه‌رو هستند. منابع بانکی در تسهیلات معوق قفل شده‌اند. از این رو، نیاز هست که روش‌هایی برای پیشگیری از معوق شدن بازپرداخت تسهیلات به کار گرفته شود.»

او افزود: «برای دستیابی به این هدف، پیشنهاد ما جمع‌آوری و نظم‌دهی به داده است؛ این اولین قدم برای رو‌به‌رو شدن با معوقات است.»

سیستم جامع پیشگیری معوقات، مجموعه‌ای است که به منظور پیشگیری از سررسید یا معوق شدن بازپرداخت تسهیلات توسط مشتریان از طریق پیگیری به روش‌های متناسب با شرایط ادراکی و هیجانی مشتری به صورت یکپارچه عمل می‌کند. این سیستم با درنظر گرفتن عوامل شخصیتی، توان مالی، سرمایه‌ و ضمانت‌نامه‌های مشتری و با تکیه بر علوم شناختی کار می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.