راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اینترنت اشیا؛ چالش‌ها، مزایا و معایب به کارگیری آن در ایران

سارا ستوده؛ ماهنامه عصر تراکنش / اینترنت اشیا شبکه‌ای بزرگ از اشیا و چیزهای به هم متصل و مرتبط است. باور اشتباه و نادرستی که از مفهوم اینترنت اشیا وجود دارد، این است که این تکنولوژی صرفاً عملیات کنترل از راه دور را دربر می‌گیرد، درحالی‌که وجه تمایز فناوری اینترنت اشیا و فناوری کنترل از راه دور و ارتباطات یک عبارت است؛ «تحلیل و آنالیز داده‌های ردوبدل‌شده به سنسورها و اشیا.»

در واقع در فناوری اینترنت اشیا هدف این است که داده بین سنسورها رد‌وبدل و ذخیره شود و این داده‌ها توسط سنسورها تحلیل و آنالیز شوند و بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، سنسورها قادر به تصمیم و انتخاب باشند.

اینترنت اشیا از داغ‌ترین موضوعات دنیای فناوری است و در سال‌های گذشته نیز معایب و مزایای آن به‌صورت دقیق بررسی شده است و از اصلی‌ترین چالش‌های این تکنولوژی، «تأمین امنیت و عدم نفوذ هکرها به سنسورها و اشیا» و «مشخص نبودن مالکیت داده‌ها» است.

در ایران نیز چند سالی است که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های مختلفی در حوزه‌های مختلف این تکنولوژی فعالیت دارند؛ از سلامت تا حمل‌ونقل، زیرساخت‌های ارتباطی، آموزش و خانه هوشمند.

فناوری اینترنت اشیا در ایران با چالش‌هایی روبه‌رو است، ازجمله:

  • عدم آشنایی دقیق مدیران و مسئولان با این فناوری و کاربردهای آن
  • نگرانی از تأمین امنیت دستگاه‌هایی که به این فناوری متصل خواهند بود
  • سومین چالش این است که این فناوری چگونه به رونق کسب‌وکار آن‌ها کمک می‌کند؟

یکی از حوزه‌هایی که اینترنت اشیا در آن تحول عظیمی می¬تواند ایجاد کند، حوزه فناوری‌های مالی و بانکداری است. دنیای اینترنت اشیا دنیای جمع‌آوری، تحلیل و بررسی داده‌هاست و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025، صد میلیارد دستگاه و شیء به این فناوری متصل شوند.

 

تراکنش؛ بهترین منبع

مهم‌ترین دستاورد این تکنولوژی در حوزه بانکداری و فناوری‌های مالی، افزایش و یکپارچگی تراکنش‌هاست. تراکنش‌های انجام‌گرفته توسط مشتریان، بهترین منبع برای تحلیل نیازهای مشتریان است و بر اساس تحلیل‌ها و نتایج به‌دست‌آمده می‌توان از ابعاد، حجم تراکنش‌ها، مخارج و هزینه‌های مصرفی مشتریان مطلع شد و پیشنهادهای مالی معقولانه‌تر و دقیق‌تری به آن‌ها داد.

فناوری اینترنت اشیا به بانک‌ها کمک می‌کند تا هزینه‌های اضافی را کاهش دهند، وام‌گیرندگان جعلی را بهتر شناسایی کرده و فعالیت‌های آنان را متوقف کنند.

مؤسسات مالی و شرکت‌های بیمه می‌توانند با بررسی و تحلیل سنسورهای هوشمند موجود در خودروها و سیستم‌های نصب‌شده در وسایل حمل‌ونقل هوشمند، ردیابی و تحلیل رفتار رانندگان را انجام دهند و بر این اساس رده‌بندی‌های بهتری از مشتریان و کاربران داشته باشند و میزان هزینه‌های پرداختی در استفاده از خدمات شرکت‌های بیمه بر اساس تحلیل رفتار مشتریان صورت گیرد.

فناوری اینترنت اشیا به شناسایی مکان‌ها و محل‌های مناسب و خاص برای نصب دستگاه‌های خودپرداز کمک می‌کند و بانک‌ها را قادر می‌سازد تا تخفیف‌های مبتنی بر مکان و نیز راه‌حل‌ها و راهکارهایی را برای مشتریان ارائه دهند تا تصمیمات مالی بهتری اتخاذ کنند و از این طریق ارزش و اعتبار مؤسسات مالی و بانک‌ها افزایش پیدا کند.

اینترنت اشیا چندین راه‌حل را به کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری‌های مالی و بانک‌ها پیشنهاد می‌کند، ازجمله:

  • کاهش هزینه‌های عملیاتی
  • افزایش بهره‌وری
  • شناسایی دقیق‌تر و بهتر نیاز مشتریان و ارائه پیشنهادات بر مبنای نیازهای اساسی آنان
  • گسترش بازارهای جدید
  • پرداخت امن و کارا
  • تبادل اطلاعات و احراز هویت مشتری
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.