پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
۵ کارآفرین موفق با کارت اعتباری
تحلیلگران خبره اقتصادی قویا بر این باورند که نباید از کارتهای اعتباری برای سرمایهگذاری و شروع یک کسبوکار استفاده کرد چراکه بسیار پرهزینه و پرخطر است. با این وصف، هستند کارآفرینانی که کسبوکار خود را با کارتهای اعتباری شروع کرده و موفق شدهاند. اگر میخواهید چنین تجربهای داشته باشید، آشنایی با کسانی که در این مسیر موفق شدهاند، شروع خوبی است.
1- وام کم بهره
«لورا میرانتی» برای راهاندازی شرکت تولید آلبوم کودک به نام «بورد بوک آلبوم» صرفا از کارتهای اعتباری استفاده کرد. لورا پسانداز کافی در بانک داشت اما با آن سرمایهگذاری دیگری کرده بود و عایدی خوبی داشت بنابراین به جای دریافت وام، از کارتهایش استفاده کرد. «خوشبختانه از آنجا که من و همسرم اعتبار بسیار خوبی داشتیم، پیشنهادات بسیاری برای کارتهای اعتباری با کارمزد صفر درصد دریافت میکردیم. من قبل از بالارفتن سودها، موجودی حسابم را به یک کارت جدید منتقل میکردم.» محصولات شرکت وی هماکنون روی سایتهای مهم خردهفروشی مثل آمازون، اووراستاک و بای.کام به فروش میرسد.
آیا این اقدام، یک سرمایهگذاری بیخطر بود؟ نه کاملا اما تقریبا اینطور بود. به گفته لورا، شرکتهای صادرکننده کارت، کارمزدی در حدود ۳ تا ۴ درصد موجودی حساب را بابت انتقال بدهی از یک کارت به کارت دیگر، دریافت میکنند اما همین هزینه هم برای او منطقی بود به همین دلیل میگوید «من هرگز تجربه بدی از استفاده کارتهای اعتباری نداشتهام بلکه معتقدم منبع بسیار خوبی برای سرمایهگذاری هستند. پرداخت هزینه انتقال بدهی بعد از یک سال، به مراتب بهصرفهتر از پرداخت سود بابت یک وام معمولی یک ساله است.»
2- جوایز نجاتدهنده
«ماتیو گریفین» فکر بزرگی در سر داشت: ساخت تابهای که تمام کنارههای کیک را سرخ کند. ایده گریفین برنده جایزه ۲۵ هزار دلاری مسابقه «مخترعان بزرگ» شرکت ویزا در سال ۲۰۰۴ شد و کسبوکار خود را شروع کرد؛ در همین حال سایر شرکتهای صادرکننده کارت نیز تسهیلات دیگری برای او در نظر گرفتند.
به گفته وی «برای شروع، از منابع مالی مختلفی استفاده کردیم اما کارت اعتباری مهمترین بخش سرمایه ما را تشکیل میداد.» با شروع کار، جوایز امتیازی متعدد نیز به صورت ماهانه به شرکت گریفین تعلق گرفت که برای توسعه کار و تبلیغات آن در شبکههای اجتماعی بسیار مفید واقع شد. اکنون وی کاملا معتقد است که کارتهای اعتباری بخش مهمی از استراتژی کلی کسبوکار هستند، حتی زمانی که محصول تولیدی او به عنوان یکی از اشیای مورد علاقه «اپرا وینفری» انتخاب شده است. گریفین میگوید: «ما از این کارتها به عنوان ابزار خلق ارزش استفاده میکنیم و از آنجا که ماه به ماه پرداختها را به طور منظم انجام میدهیم، از جوایز بیشتری هم برخوردار میشویم. همین امر به اعتبار بیشتر ما کمک میکند.»
3- راهکار دیگری نداشتیم
«دیکسی هوتمیکر»، صاحب فروشگاه «هوتمیکر ویولاینز» با صداقت تمام توضیح میدهد که به غیر از کارتهای اعتباری، راهکار دیگری نداشته و نمیشناخته است. استراتژی ساده دیکسی خیلی زود نتیجه داد. «شماری از مشکلات مالی ما در شروع کار، با چند کارت اعتباری حل شد؛ زمانی که به دلیل فقدان تجربه کسبوکار، امکان دریافت تسهیلات از بانک را هم نداشتیم.» وی با پنج تا هفت هزار دلار توانست مایحتاج اولیه برای شروع کارش را خریداری کند. وجود راههای مختلف برای بازپرداخت بدهی کارتهای اعتباری، در درازمدت کمک بسیاری به هوتمیکر کرد به این ترتیب که کمترین اقساط را برای بازپرداخت انتخاب کرده و با شارژ مجدد کارت، اعتبار قابل اعتنایی برای خود بدست آورد تا به مرحلهای رسید که از کارتهای بدون سود استفاده کند.
او نه تنها به هیچوجه از مسیری که پیموده پشیمان نیست بلکه اعتقاد دارد اگر به خاطر آن کارتهای کوچک نبود، کسبوکاری هم وجود نداشت. هوتمیکر که فروشگاهش را در یک مکان تقریبا ۵۵ متری راهاندازی کرده بود، اکنون مالک بزرگترین فروشگاه ویولاین در جنوب شرقی ایالات متحده آمریکاست و هفت کارمند دارد.
4- کارت اعتباری کافی بود
«نیکول گالبریت»، ساکن نشویل، بعد از اینکه کارش را به عنوان حسابدار از دست داد، احساس کرد زمان مناسب برای استفادهای بهتر از مدرک MBA او فرارسیده است. نیکول از همین جا شرکت خدمات مجازی با عنوان Task Jeanie را پایهگذاری کرد. برای این کار، بر خلاف بسیاری از کسبوکارها که به سرمایه زیادی برای خرید مواد اولیه و محل نیاز دارند، کارتهای اعتباری داخل کیف نیکول برای تامین هزینههای اولیه کافی بود. «۱۰۰۰ دلار برای مجوزها، لوازمی مثل پوشه، خودکار، مداد، پرینتر، کاغذ و جوهر و…». اخذ اعتباری کوچک برای چنین هزینههایی ریسک بزرگی نبود بنابراین نیکول هرچه برای راهاندازی فروشگاهش میخواست، فراهم کرد. گالبریت میگوید: «من یاد گرفته بودم که برای یک کسبوکار بزرگ هرگز نباید از کارت اعتباری برای سرمایهگذاری استفاده کرد اما این قانون لزوما و در همه شرایط درست نیست؛ مثلا در مورد کار من.» نیکول گالبریت اکنون پنج مشتری از جمله در استرالیا دارد و مصمم است که تا پایان سال جاری میلادی، از وابستگی خود به کارتهای اعتباری بکاهد.
وی توصیه میکند که از کارت اعتباری برای شروع و پاگرفتن یک کسب و کار استفاده شود بویژه وقتی که مخارج اصلی پایین باشد و مهمتر اینکه تخفیفها و جوایز کارتها نیز به کاهش هزینه کمک میکند.
5- پرکردن یک شکاف
«مارلو اسکات» در سال ۲۰۰۸ مغازه شیرینی فروشی خود به نام Sweet Revenge را در شهر نیویورک راهاندازی کرد. وی توضیح میدهد: «به عنوان اولین تجربه کارآفرینی، تمام منابع مالی که داشتم حتی بیمه عمرم را به همراه یک وام کوچک به کار بستم». اسکات از حساب کارت اعتباری دوره دانشجوییاش هم استفاده کرد. او اضافه میکند: «حدود ۲۰ هزار دلار برای خریدهای اولیه راهاندازی فروشگاه هزینه و همزمان از کارت اعتباری شخصیام برداشت کردم. در آن زمان کارت اعتباری کسبوکارهای کوچک را نداشتم.» استفاده بجا از آن کارت موجب شد به تدریج پیشنهادهای خوب کارت اعتباری از جمله کارت Chase Slate را دریافت کند که بابت یک سال هیچ سودی دریافت نمیکرد.
به گفته اسکات «کارت چیس نجات دهنده کار من بود چون از آن پس توانستم جریان نقدینگیام را برای بازپرداختها کنترل کنم. سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سالهای بسیار کمسودی بودند. من پول بسیار کمی برای پرداخت صورتحسابها داشتم و مدیریت سرمایه برای ادامه کارم بسیار حیاتی بود». این فروشگاه در سال ۲۰۱۰، توانست ۵۷۰ هزار دلار فروش داشته باشد.
او اکنون تنها از یک بابت متاسف است و اگر به گذشته بازگردد، طور دیگری رفتار خواهد کرد؛ و آن اینکه معتقد است کارت چیس را خیلی زودتر باید بدست میآورد.
پیش از هر اقدامی…
بدیهی است که استفاده از کارت اعتباری برای راهاندازی و اداره یک کسبوکار، راهکار معقولانهای برای همه افراد نیست. «ریچ اسلوان» یکی از بنیانگذاران Startupnation.com تاکید دارد که «ما قویا توصیه میکنیم از کارت اعتباری برای سرمایهگذاری اولیه استفاده نکنید. در وهله نخست نرخ کارمزد و سود و نهایتا تعهدات و جریمهها آنقدر بالاست که ارزش پذیرفتن ریسک سرمایهگذاری به این ترتیب را ندارد؛ اما هنگامیکه کسبوکاری پا گرفت، استفاده از کارتهای اعتباری برای تامین فوری کسریها اهمیت زیادی دارد.»
در جناح موافقان کارت اعتباری، «باب دوردن»، یکی از مدیران Small Business Administration معتقد است کارت اعتباری برای برخی کارآفرینان بسیار کارساز است. وی میگوید: «باور ما این است که تصمیم گیری در این خصوص کاملا بستگی به سابقه اعتباری و پیشینه یک فرد دارد. اگر اعتبار خوبی داشته باشد، سود کمتری میپردازد. بنابراین مقرون به صرفه بودن کارت بستگی به نحوه استفاده از آن دارد. برخی عملکرد بسیار خوبی دارند.»
منبع: ایران کیش