راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزینه‌های بیشتر روندهای پرداخت الکترونیکی

آندره مالینوسکی /  چشم‌انداز پرداخت به‌سرعت در حال تغییر است و بخش بزرگی از این سرعت به خاطر مصرف‌کنندگان دیجیتالی قدرتمندی است که انتظاراتشان به خاطر تلفن‌های هوشمند و خدماتی که ارائه می‌دهند تغییر کرده است. این به‌این معنا است که بیش از هر وقت دیگری مصرف‌کنندگان می‌خواهند که پرداختی سریع، راحت و بدون هیچ زحمتی داشته باشند. این موضوع ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت و دیگر مدعیان این حوزه را دورهم جمع کرد که بتوانند قلب و البته کیف پول مصرف‌کنندگانِ تلفن به دستِ امروزی را در نقطه فروش تسخیر کنند. به همین دلیل است که در سال 2015 حجم وسیعی از نوآوری‌های پرداخت موبایلی از قبیل راه‌اندازی اپل‌پی و سامسونگ‌پی و نیز اپلیکیشن جدید گوگل یعنی اندرویدپی را مشاهده کردیم. جای تعجب نیست که پرداخت‌های خرده‌فروشی جهان رکورد بالایی در سال 2015 ثبت کرد و پیش‌بینی‌شده که در سال 2016 به 13 تریلیون دلار برسد. مشخصاً پیشنهادهای پرداخت برای مصرف‌کنندگان در زمان خرید در فروشگاه، خرید به‌صورت آنلاین و یا در حال حرکت، بازده تجاری دارد. همچنین با انجام بیش از ده درصد تراکنش‌ها از طریق دستگاه‌های کارت‌خوان در سال 2015 با اطمینان می‌توان گفت که تقاضای مصرف‌کنندگان برای کارت و فنّاوری‌های پرداخت دیجیتالی در ماه‌های پیش رو همچنان روبه افزایش خواهد بود.

.

تجارت موبایلی- هنوز منتظر پذیرش عمومی

سال گذشته همین موقع، رسانه‌ها درباره اپل‌پی سروصدای زیادی راه انداختند که راه‌اندازی آن انفجاری در تجارت موبایلی در سال 2015 به وجود می‌آورد؛ اما بعد از این‌همه جاروجنجال واقعاً چه اتفاقی افتاد؟ علی‌رغم برخی تمایلات در نواحی مانند آمریکا، شواهد اندکی دال بر ترجیح مصرف‌کنندگان دارنده آیفون 6 به اپل‌پی نسبت به دیگر ابزارآلات پرداخت وجود دارد. چون زمانی که شما گزینه‌های پرداخت دیگری دارید چه انگیزه‌ای برای پرداخت از طریق تلفنتان می‌ماند؟ و چطور موبایل در کشورهایی مانند آلمان که هنوز پول نقد حرف اول را در نقطه فروش می‌زند می‌تواند نقشش را به‌خوبی ایفا کند؟ بنابراین راه‌اندازی اپل‌پی به ما نشان داد که همه نوآوری‌های جدید پرداخت آن‌طور که انتظار می‌رود فراگیر نمی‌شوند. در سال 2016 ما بخش‌بندی‌های بیشتری را در این فضا می‌بینیم و به همان اندازه منتظریم راه‌حل‌های کیف پول و پرداخت موبایلی بیشتری ببینیم.

.

امنیت کلید اصلی در پذیرش مصرف‌کننده و اطمینان فروشنده است

رشد مداوم پرداخت‌های غیر تماسی در فروشگاه‌های محلی و سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در سراسر جهان نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان تمایل بسیار زیادی به پرداخت راحت دارند. حضور فراگیر تلفن‌های همراه و ظهور فناوری‌های پوشیدنی از برخی جهات به‌عین معنا است که پذیرش پرداخت موبایلی توسط عموم، غیرقابل‌اجتناب است؛ اما تلفن‌های همراه راه‌های نفوذ بسیاری را برای مجرمان بازکرده است. نشت داده‌های پروفایل اخیر، مصرف‌کنندگان را بسیار به موضوع سرقت آی‌دی و تقلب حساس کرده است. برای اوج گرفتن پرداخت‌های موبایلی، مصرف‌کنندگان باید از امنیت تراکنش‌ها، داده‌ها و تجهیزاتشان مطمئن باشند. این به‌آن معنا است که مکانیسم‌ها باید خودشان را با موضوعات مختلفی وفق دهند، ازجمله گم‌شدن و یا به سرقت رفتن دستگاه و استفاده از وای‌فای عمومی؛ یعنی اینکه تجهیزات پرداخت باید به نحوی توسعه پیدا کنند و به این موضوع توجه داشته باشند که علاقه کاربران تلفن‌های هوشمند به شخصی‌سازی، نباید آن‌ها را در معرض نرم‌افزارهای مخرب و یا نقض‌کننده حریم خصوصی قرار دهد. دیگر اینکه، پذیرندگان باید بتوانند این اطمینان را به صنعت پرداخت داشته باشند که یک چارچوب بی‌عیب و نقص برای محافظت در برابر کلاه‌برداری‌های پرداخت و رابطه‌ای مطمئن و قابل‌اعتماد با مشتریان به آن‌ها می‌دهند.

Moible-Payment-Mpos-innovation-way2pay-index-94-11-12

برای یک‌خانه متصل آماده‌باشید

در سال 2016 منتظریم که اینترنت چیزها تراکنش‌های آنلاین را تحت تأثیر قرار دهد و محصولات خانگی هوشمند روند رو به رشد بیشتری داشته باشند. در سال 2015 و با راه‌اندازی Homekite شرکت اپل، تصور اینکه وسایل متصل بتوانند مدیریت گرما، امنیت داخلی و روشنایی خانه را بر عهده داشته باشند رنگ واقعیت به خود گرفت. آیا داشتن یخچالی متصل به اینترنت که با حساب بانکی یا کارت اعتباری شما یکپارچه‌شده باشد، خطرات امنیتی در پی دارد؟ و چگونه گسترش خدمات پرداخت بلادرنگ در تجارت الکترونیکی و موبایلی نقش بازی خواهد کرد؟ تنها زمان به ما خواهد گفت. فناوری‌های هوشمند، فرهنگ پرداخت امروزی را مختل خواهند کرد و آینده‌ای را رقم خواهند زد که در آن، تجارت دیجیتال پرداخت خرد به‌طور بالقوه از مکان‌های متعددی شروع شود، مانند کنتور برق، سنسورهای جاده، سیستم‌های تشخیص شماره خودرو پارک شده و سیستم‌های دیداری/شنیداری. این‌ها همگی به‌عین معنی است که مشتریان نیاز به یک دید بلادرنگ نسبت به نقل و انتقالات پول و رسید آن‌ها دارند.

.

ارزهای دیجیتال به دوران بلوغ خود می‌رسند

بااینکه این ارزها مانند بیت‌کوین برای مدتی است که وارد بازار شده‌اند اما حجم تراکنش‌های آن‌ها پیوسته در حال افزایش است. امروزه حدود 100 هزار پذیرنده و ارائه‌کننده خدمات، بیت‌کوین را قبول می‌کنند- یک ارز دیجیتالی نفربه‌نفر که کارمزد تراکنش برای خرده‌فروشان را حذف و پرداخت را تضمین می‌کند. بیت‌کوین از منظر مصرف‌کننده هم جذاب است- آن‌ها می‌توانند بیت‌کوین را در کیف پول دیجیتالی خودشان ذخیره کنند و از آن به‌عنوان پول نقد در کشورهای مختلف برای پرداخت‌های آنلاین جهانی یا پرداخت‌های فردبه‌فرد استفاده کنند. البته همه این‌ها با آگاهی از این‌که داده‌های شخصی‌شان محافظت‌شده و خصوصی باقی می‌ماند. بانک‌های مرکزی اکنون در حال بررسی استفاده از پول دیجیتال رمزنویسی شده محافظت‌شده و انتقال بیت‌کوین، برای انجام نقل‌وانتقال بین‌بانکی ارزان، نسبتاً سریع و امن هستند. با توجه به این موضوع ممکن است امسال ارزهای دیجیتالی از پذیرش گسترده‌تری میان افراد برخوردار شوند.

.

مصرف‌کنندگان، گزینه‌های پرداخت بیشتر

در سال‌های اخیر شاهد ظهور نوآوری‌های پرداخت بسیاری بوده‌ایم از قبیل NFC، کیف پول، کارت‌های EMV و اپلیکیشن پرداخت موبایلی. به نظر می‌رسد که مصرف‌کنندگان امروزی تابه‌حال چنین انتخاب‌های متنوعی در حوزه پرداخت نداشته‌اند؛ اما چیزی که واضح است این است که آن‌ها می‌خواهند انتخاب‌های بیشتر و متفاوتی درباره چگونگی پرداخت داشته باشند که بستگی به نوع تراکنش و چگونگی انجام آن، به‌صورت حضوری یا آنلاین و مکان انجام آن دارد. شاید این موضوع توضیحی بر این مسئله باشد که چرا در سال 2015 ما شاهد ایجاد دو گونه متفاوت از خرده‌فروشان آنلاین بودیم. اولین نوع مربوط به کمپانی‌های کوچک و افراد تازه‌وارد به بازار بود که به دنبال پلتفرم فول سرویس تجارت الکترونیکی بودند که یک فروشگاه اینترنتی، پرداخت و لجستیک را در هم ادغام کنند. دومین نوع مربوط به سطح وسیعی از بازیگران بود که تا جای ممکن به دنبال تنوع بیشتر، انتخاب کارفرمایان و فروشندگان مناسب برای بازار و کانالی بودند که از طریق آن عملیاتی انجام می‌دهند.

منبع: نشریه پرداخت سبز، سال چهارم، شماره اول از سری دوم، دی‌ماه 1394

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.