راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا به نوآوری احتیاج داریم؟

همه ما بر اهمیت نوآوری در همه ابعاد زندگی واقف هستیم. امروزه نوآوری و روح آن آن‌قدر مهم شده است که جامعه علمی آن را از لای زرورق فن و علم بیرون آورده و به تمام جامعه تسری داده است. نوآوری باز که امروزه گفتمان مطرح است با همین نگاه و منطق ترویج می‌شود. نوآوری باز تأکید می‌کند که نوآوری برای افراد خاص، موضوعات خاص و محل‌های خاص نیست، بلکه نوآوری را می‌توان در همه افراد در همه محل‌ها و همه موضوعات جستجو نمود. این پارادایم برهمه‌گیری و اجتماعی شدن نوآوری تأکید بسیاری دارد. شاید جمله دیروز آلبرت انشتین که هر احمقی می‌تواند چیز‌ها را بزرگ‌تر، پیچیده‌تر و خشن‌تر کند؛ برای حرکت در جهت عکس، به کمی نبوغ و مقدار زیادی جرئت نیاز است. امروز درباره تفکر ما در حوزه نوآوری مصداق پیدا کرده باشد. مثال نوآوری‌های ساده‌ای چون اتفاق ذیل گویای چنین فلسفه ذهنی است:

در یک شرکت بزرگ که تولید وسایل آرایشی را بر عهده داشت، شکایتی از سوی یکی مشتریان به کمپانی رسید. او اظهار داشته بود که هنگام خرید یک بسته صابون متوجه شده بود که آن قوطی خالی است. بلافاصله با تأکید و پیگیری‌های مدیریت ارشد کارخانه این مشکل بررسی و دستور صادر شد که خط بسته‌بندی اصلاح گردد و قسمت فنی و مهندسی نیز تدابیر لازمه را جهت پیشگیری از تکرار چنین مسئله‌ای اتخاذ نماید. راه‌حل پیشنهادی چنین ارائه شد: خط بسته‌بندی با اشعه ایکس.

به‌زودی سیستم مذکور خریداری‌شده و با تلاش شبانه‌روزی گروه مهندسین، ‌ دستگاه تولید اشعه ایکس و مانیتورهایی با رزولوشن بالا نصب‌شده و خط مزبور تجهیز گردید. سپس دو نفر اپراتور نیز جهت کنترل دائمی پشت آن دستگاه‌ها به کار گمارده شدند تا از عبور احتمالی قوطی‌های خالی جلوگیری نمایند. نکته جالب‌توجه در این بود که درست همزمان با این ماجرا، مشکلی مشابه نیز در یکی از کارگاه‌های کوچک تولیدی پیش آمده بود اما آنجا یک کارمند معمولی و غیرمتخصص آن را به شیوه‌ای بسیار ساده‌تر و کم‌خرج‌تر حل کرد:

تعبیه یک دستگاه پنکه در مسیر خط بسته‌بندی تا قوطی خالی را باد ببرد.

این‌‌ همان راه‌حل نوآورانه است که جامعه امروز به آن احتیاج دارد: حل مسئله با حداقل امکانات و حداقل هزینه با حداکثر کارایی و اثربخشی. در صنعت پرداخت و بانکداری الکترونیک نیز همین نگاه وجود دارد. پرداخت یک جز از زندگی همه آحاد جامعه است و پرداخت موفق نوآورانه پرداختی است که در حداقل زمان و هزینه با حداکثر سهولت و امنیت در هر زمان و هر کجا محقق شود. آنچه در این مثلث نوآورانه اهمیت پیدا می‌کند. زمان، هزینه و سهولت با روح امنیت است. امروزه پرداخت همراه با رشد چشمگیری جای پرداخت الکترونیک را گرفته است و این رویکرد دو ضلع مثلث را به‌طورقطع مهندسی نموده است. از مزیت‌های مهم این جهش فناورانه کاهش زمان انجام فعالیت‌های مربوط به پرداخت و بانکداری است تا ما در زندگی زمان بیشتری از زندگی را در اختیار خودمان داشته باشیم. زمان بیشتر بشری، پیشرفت بیشتر، رفاه بیشتر برای بشریت و دوباره زمان بیشتر (سوای دید اندیشمندان چون جنگینز و شرمن که در کتاب خود، شوک اوقات فراغت، هشدار داده‌اند که مردم آمادگى پذیرش آینده اوقات فراغت را ندارند). اگر بخواهیم اهمیت موضوع نوآوری در صنعت پرداخت را با یک مثال نشان دهیم بیایید فرض کنیم یک ایده نوآورانه صنعت پرداخت همراه بتواند تنها ۱ ثانیه از زمان انجام کل دادوستد و تراکنش را کم کند. مثلاً بنا به گزارش‌های منتشره اتحادیه اروپا در تجارت جهانی تاکنون ۲۹. ۲ میلیارد تراکنش بر بستر پرداخت همراه در سال جاری صورت پذیرفته است. با یک حساب سرانگشتی، ۹۲۵ سال از زمان کل بشر تنها با همین یک ثانیه، صرفه‌جویی شده است. می‌شود این محاسبات را در حوزه‌های دیگر پرداخت و بانکداری هم محاسبه کنیم تا بر اهمیت موضوع پی ببریم؛ بنابراین در همه ابعاد زندگی (چه اقتصادی، چه اجتماعی و…) ما نیازمند نوآوری برای اعتلای جامعه بشری هستیم.

هومن اهرامی؛ مدرس دانشگاه

منبع: ماه‌نامه پرداخت و بانکداری الکترونیک عصر ارتباط؛ شماره 16

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.