راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت داده اعتبارسنجی تجارت ایرانیان: داده باکیفیت، سوخت موتور توسعه سرویس‌های هوشمند است

در پنلی با موضوع «حکمرانی داده‌ها و توسعه اکوسیستم بانکداری هوشمند» که در حاشیه یازدهمین نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت برگزار شد، نقش حکمرانی داده به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای اساسی توسعه سرویس‌های هوشمند موردبحث قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی داتا، در بخشی از این پنل، علی‌گل‌زاده، مدیرعامل شرکت داده و اعتبارسنجی تجارت ایرانیان (داتا)، در تشریح وضعیت پیش روی سیاست‌های حکمرانی داده در کسب‌وکارهای بزرگ و بانک‌های ایرانی اظهار کرد: «اساساً در بحث حکمرانی داده سه رکن موردتوجه قرار دارد؛ افراد، فرایندها و فناوری؛ اما متأسفانه در چند سال اخیر بخش اعظم تمرکز کسب‌وکارهای بزرگ به توسعه بعد فناوری معطوف بوده و همین باعث شده در دو بعد دیگر، وضعیت آن‌چنان‌که باید مطلوب نباشد.»

او در ادامه تأکید کرد: «اکنون شرایط به صورتی است که هنوز در بسیاری سازمان‌ها، فرایند مشخصی برای تعیین چگونگی تعریف سطوح دسترسی، اشتراک‌گذاری و مدیریت داده‌ها وجود ندارد.»

مدیرعامل داتا توجه به افراد، نقش‌ها و لزوم ارتقا سواد داده در سازمان را از ضرورت‌های اجرای درست سیاست‌های حکمرانی داده در سازمان‌ها دانست و افزود: «سازمان‌هایی که مایل‌اند به‌تدریج به کارگیری هوش مصنوعی در مدیریت داده‌ها را در دستور کار خود قرار دهند، لازم است ابتدا بر این دو رکن تمرکز کنند و با تعریف فرآیندهای دقیق، برای چگونگی مدیریت و دسترسی داده‌ها، زمینه‌ساز به‌کارگیری فناوری‌های جدیدی جهت بهینگی بیشتر پیاده‌سازی این سیاست‌ها شوند.»

گل‌زاده با اشاره به برنامه داتا برای اجرای پروژه‌های مرتبط با هوش مصنوعی در مجموعه بانک تجارت گفت: «هر سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، پیش از هر چیز نیاز به دسترسی داشتن به داده‌های دقیق و باکیفیت دارد تا بتواند خروجی‌های معتبر و قابل‌‌اعتمادی ایجاد کند. در همین راستا از سال گذشته اجرای پروژه حکمرانی داده در بانک تجارت در اولویت داتا قرارگرفته است.»

او با بیان اینکه در این مدت تلاش شده تا بهبود هر سه رکن به صورت هم‌زمان به پیش برده شود، تصریح کرد: «بخش اول این پروژه نهایی و تحویل داده شده، اما همچنان در حال تکمیل هرچه بیشتر این پروژه هستیم.»

مدیرعامل شرکت داتا، تأمین برخی قطعات مانند GPU و همچنین یکپارچه‌سازی داده‌های سامانه‌های متعدد تحت مدیریت بانک که برای ارائه سرویس‌های آنلاین مورداستفاده قرار می‌گیرند را ازجمله چالش‌های پیشبرد این پروژه خواند و افرود: «با تمام این‌ها کار با قدرت در حال پیشروی است و با تکمیل هرچه بیشتر این پروژه، تمرکز جدی ما به سمت تعریف سامانه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخ به نیازهای مختلف بانک خواهد رفت.»

منبع داتا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.