راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اعتماد عمومی به صنعت پرداخت نباید خدشه‌دار شود

پرداخت الکترونیک در ایران، با آن که عمر زیادی ندارد، اما در زندگی ما تغییرات زیادی ایجاد نموده است. باور کردنی نیست که در کمتر از ۱۵ سال، شاهد این همه تغییر بوده‌‌ایم. در این ۱۵ سال، چنان تغییرات زیادی در سبک زندگی ما ایجاد شده که تصور دنیای بدون پرداخت الکترونیک ممکن نیست. در سال‌های گذشته فعالان کسب و کار توجه ویژه‌ای به حوزه‌های مختلف بانکداری و پرداخت الکترونیک داشته‌اند. شرکت شاپرک نیز در 32 ماه گذشته ورود جدی به حوزه پرداخت الکترونیک داشته و این مهم اهمیت پرداخت الکترونیک را در کنار بانکداری الکترونیک نشان می‌دهد. در این مدت شاهد گسترش استفاده از شیوه‌های مختلف پرداخت الکترونیک بوده‌ایم و این موضوع اقبال عمومی به استفاده ار فناوری‌های نوین در کسب و کارها را نشان می‌دهد.

در کنار این روند افزایشی، شاید لازم باشد به صورت جدی‌تر به مفاهیم مرتبط با مدیریت ریسک توجه کرد. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های مشتریان خدمات پرداخت الکترونیک، تضمین امنیت تراکنش‌هایی است که انجام می‌دهند. البته علاوه بر امنیت کارت‌های بانکی، موضوع تشخیص تقلب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. گه‌گاه تشخیص تقلب با امنیت کارت اشتباه گرفته می‌شود. به صورت بسیار ساده، امنیت یک موضوع فنی است و تقلب موضوعی انسانی.

امنیت باید، توسط نهادهای قانون‌گذار و ناظر صنعت پرداخت الکترونیک تضمین شود و تقلب در بحث فنی، از طریق افزایش امنیت زیرساخت کارت (که ما هنوز متاسفانه ازکارت مغناطیسی استفاده می‌کنیم) و در بحث غیر فنی از طریق آموزش کاهش یابد. در زمینه تقلب صنعت پرداخت الکترونیک باید شرایطی را فراهم کند که تشخیص تقلب به سرعت انجام شود و راه‌های انجام تقلب تا حد ممکن کاهش یابد. اعتماد عمومی به صنعت پرداخت الکترونیک نباید خدشه‌دار شود.

بنابراین لازم است که با تلاش و کوشش و کمک به یکدیگر شرایطی را فراهم کنیم که اعتماد عمومی خدشه‌دار نگردد. بزرگ‌ترین سرمایه پرداخت الکترونیک ایران اعتماد عمومی به این صنعت است و باید آن را حفظ کرد. علاوه بر این، باید شرایطی را فراهم کنیم که مردم طعم شیرین تراکنش‌های موفق را بیشتر بچشند.

بنابراین شاید لازم باشد در زمینه برنامه‌های میان مدت و بلند مدت تجهیز زیرساخت‌های نرم‌افزاری بیشتر بیندیشیم. نهادهای ناظر و شرکت‌های فعال باید در این زمینه با همکاری و کمک هم شرایطی را فراهم کنند تا بتوان از بهترین فناوری‌ها برای خدمت‌رسانی استفاده کرد.

دکتر محمد مظاهری (فعال صنعت پرداخت الکترونیک)

منبع: هقته‌نامه عصر ارتباط، شماره 669

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.