پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مرتبسازی فهرست کسبوکارهای اینترنتی بر اساس رتبه اعتماد
پیرو ارسال پیامک و توصیه معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه به مردم برای توجه به رتبه اعتماد کسبوکارهای مجازی (ستارههای زیر لوگوی اینماد)، مرتبسازی فهرست کسبوکارهای اینترنتی و همچنین شرکتهای خدمات پرداخت، پرداختیارها و سکوهای غرفهسازی و فروشگاهسازی در سامانه اینماد و پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر اساس رتبه اعتماد خواهد بود.
به گزارش روابط عمومی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، با توجه اینکه اعتماد مفهومی صفر و یک نبوده و طیفی و مدرج است، طراحی اینماد از ابتدا پنج سطح در نظر گرفته شده بود. بر همین اساس پروژه رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی از سال 1396 طی سه فاز اجرایی شد و کسبوکارها امکان دریافت ستارههای دوم تا پنجم اینماد را پس از طی ارزیابی تخصصی در سه حوزه امکانات و توانمندیها، سوابق عملکردی و شاخصهای مالی پیدا کردند. بهعلاوه پیرو دغدغههای دبیرخانه هیئت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسبوکار و کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، شهریورماه امسال طراحی جدید لوگوی اینماد پس از 12 سال بر اساس بازخوردهای دریافتی بهویژه نقطهنظرات بخش خصوصی و با توجه به رویکرد تفکیک نماد تجارت الکترونیکی به عنوان مجوز پیشنیاز دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از رتبه اعتماد با مفهوم طیفی و مدرج و با تأکید ویژه بر ستارههای اینماد، طی نشست خبری مشترک با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی و به صورت همزمان برای تمامی کسبوکارهای اینترنتی (بیش از 120 هزار) اعمال شد.
در واقع با توجه به سیستمی و هوشمندسازی فرایند اعطای اینماد (حذف نقش عامل انسانی) در راستای اجرای سیاستهای کشور در زمینه تسهیل صدور مجوزهای کسبوکار که نتیجه آن کاهش میانگین زمان اعطای اینماد معمولی به چند ساعت و اینماد بدون ستاره به چند دقیقه بوده، طبیعتاً کسبوکارهای بیشتری امکان ورود به عرصه تجارت الکترونیکی را خواهند داشت و به تبع آن احتمال تخلف، سوء استفاده و کلاهبرداری نیز افزایش خواهد یافت.
برای رفع این مشکل، ارزیابیهای تخصصی با رویکرد طیفی و مدرج در پروژه رتبهبندی کسبوکارهای اینترنتی انجام و پس از بررسی شاخصهای مختلف شامل پاسخگویی به شکایات، کیفیت خدمت، امنیت، تخلفات احتمالی کسبوکار و…، نتیجه در قالب رتبه اعتماد (ستارههای ذیل لوگوی اینماد) نمایش داده میشود. بنابراین مهمتر از خود اینماد، توجه به رتبه اعتماد کسبوکار به عنوان شاخص ارزیابی ریسک و تنظیم سطح اطمینان نسبت به کسبوکار بر اساس آن است. به عبارت دیگر حتیالامکان خرید باید از کسبوکارهای با رتبه اعتماد بالاتر به ترتیب پنجستاره (بالاترین رتبه اعتماد)، چهارستاره و سهستاره تا دوستاره و نهایتاً یکستاره باشد و در نهایت در صورت اصرار به خرید از کسبوکارهای با رتبه اعتماد پایینتر، ترجیحاً هنگام خرید، پرداخت آنلاین انجام نشده و به صورت پرداخت در محل باشد تا پس از تحویل و رؤیت کالا، پرداخت انجام شود.
بنابراین از این پس برای معرفی کسبوکارهای برتر و سهولت دسترسی مردم به آنها، مرتبسازی کسبوکارهای اینترنتی در سامانه اینماد (منوی مصرفکنندگان- فهرست دارندگان اینماد) و همچنین شرکتهای خدمات پرداخت و پرداختیارها در پنجره واحد تجارت الکترونیکی (بخش درخواست درگاه پرداخت اینترنتی) و سکوهای غرفهسازی و فروشگاهسازی در پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر اساس رتبه اعتماد آنها خواهد بود.