راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاونت عملیات پرداخت شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در گفت‌وگو با راه پرداخت مطرح کرد / در زمینه تولید کیوسک پرداخت بدون رقیب هستیم

ابوالفضل رجبی / شرکت فناوری اطلاعات ناواکو یکی از شرکت‌های نام‌آشنا در زمینه فناوری اطلاعات است که سهام آن به‌صورت کامل متعلق به بانک مسکن است. ناواکو در سال‌های اخیر در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های تأثیرگذاری نظیر نصب و راه‌اندازی سامانه‌های بانکی، طراحی و ساخت سخت‌افزارهای حوزه پرداخت، طراحی و پیاده‌سازی و پشتیبانی تجهیزات ETC، پشتیبانی تخصصی در هر سطحی در کل کشور، مشاوره و اجرای طرح‌های امنیتی شبکه و نرم‌افزاری، راه‌اندازی و نگهداری دیتاسنتر، طراحی و توسعه نرم‌افزارها و ارائه راه‌حل‌های جامع بانکداری الکترونیکی و سنتی داشته است. همچنین ناواکو به‌ویژه در حوزه پرداخت توانسته چشم‌انداز روشنی برای خود ترسیم کند و در راستای همین چشم‌انداز در حال توسعه محصول کیف‌پول دیجیتالی پرنا است. در ادامه گفت‌وگوی راه پرداخت با محسن محتشم، معاونت عملیات پرداخت شرکت فناوری اطلاعات ناواکو را می‌خوانید.


در تولید محصولات در حال حاضر محدودیتی نداریم


محتشم در ابتدا با تشریح توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناواکو در زمینه تولید محصولات جدید و متنوع گفت: «شرکت ناواکو، در حوزه سخت‌افزار و تولید محصولات در حوزه پرداخت تخصص دارد که از این تخصص بیشتر برای ساخت کیوسک‌های حوزه پرداخت استفاده می‌کند. شرکت ناواکو با دانش بومی و تخصصی خود توانسته در تولید کیوسک‌های پرداخت به خودکفایی برسد و عملاً در این زمینه بدون رقیب است؛ زیرا دیگر کیوسک‌ها اساساً با کیوسک‌های ناواکو و بانک مسکن متفاوت هستند. ما توانسته‌ایم در حدود 700 کیوسک به بانک مسکن واگذار کنیم و حدود هزار دستگاه را برای این بانک پشتیبانی کنیم که در زمینه ساخت، پشتیبانی و نرم‌افزار نیز به‌صورت بومی عمل می‌کنیم. در حوزه سخت‌افزاری نیز به‌ویژه در تولید دستگاه کارت‌خوان و سایر محصولات حوزه پرداخت محدودیتی نداریم و شرکت می‌تواند هر محصولی که در حوزه پرداخت بخواهد، تولید کند که شامل صندوق فروشگاهی، تجهیزات سخت‌افزاری Network پرداخت، Uniti Skimming، Kiosk Board (برد کنترلی اجزای کیوسک)، روترهای خاص و ماشین‌حساب پی‌سی‌پوز نیز هست.»

محتشم در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: «ما در شرکت ناواکو محصول سخت‌افزاری تولید کرده‌ایم که امکان تبدیل Sip Trunk به E1 را دارد که مشکل Network بسیاری از شرکت‌های حوزه پرداخت و بانک‌ها را می‌تواند حل کند و با توجه به اینکه این محصول کاملاً تولید داخل و بومی است، توان رقابت با تمام نمونه‌های خارجی را، هم در کیفیت و هم در قیمت دارد.»

او در ادامه به تفاوت میان کیوسک‌های ناواکو و دیگر شرکت‌ها اشاره کرده و گفت: «محصولاتی که به اشتباه در کشور به کیوسک حوزه پرداخت معروف‌اند، غالباً پی‌سی‌پوز (pc-pos) هستند، یعنی عملاً یک مانیتور لمسی‌اند که با اتصال به Pos قابلیت پرداخت را دارند. اما شرکت ناواکو محصول استانداردی دارد که پرداخت را خود کیوسک و بدون کمک Pos انجام می‌دهد. به دیگر سخن ما پوز متصل به کیوسک نداریم و در جهان چنین ساختار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل پذیرش است و به کیوسک معروف است نه آن چیزی که در کشور ما مورد استفاده است.»

محتشم ضمن بیان توان تولیدی نامحدود ناواکو به توضیح ساختار محصولی این شرکت پرداخت و گفت: «ما در حال حاضر در تولید محصولات محدودیتی نداریم و بر همین اساس اگر نسبت به تولید محصولی به اجماع و هم‌فکری برسیم و نیاز این محصول را در حوزه پرداخت احساس کنیم، در کوتاه‌مدت می‌توانیم خط تولید آن را راه‌اندازی و کسب‌وکار را نیز گسترده‌تر کنیم.»

ناواکو از ابتدا تاکنون در زمینه پرداخت و فناوری اطلاعات در کنار بانک مسکن بوده و رابطه دوسویه ساختارمندی میان ناواکو و بانک مسکن برقرار است. محتشم با توجه به این رابطه همکاری با بانک مسکن در راستای تسهیل امور پرداختی این بانک گفت: «اساساً هر بانکی در حوزه پرداخت با یک شرکت همکاری دارد و این شرکت‌ها در زمینه فنی و فناوری اطلاعات با بانک‌ها همکاری می‌کنند. شرکت ناواکو نیز بازوی اجرایی و فنی بانک مسکن است و توانسته در تسهیل حوزه پرداخت بانک مسکن نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشد. این اقدامات بیشتر در حوزه‌های پایانه‌های فروشگاهی، درگاه پرداخت اینترنتی، پرداخت موبایلی، پرداخت کیف پولی و به‌صورت کلی در تمام حوزه‌های پرداختی شرکت ناواکو حضور مستمر و مستقیم دارد و به بانک مسکن سرویس‌دهی می‌کند.»


در حوزه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC تنها ناواکو فعال است


معاونت پرداخت ناواکو در ادامه در پاسخ به شیوه سرویس‌دهی این شرکت و مزیت رقابتی ناواکو با سایر رقبا گفت: «از آنجا که ناواکو به‌دنبال ایجاد مزیت رقابتی است، ما توانسته‌ایم در شکل و شیوه سرویس‌دهی مزیت ویژه‌ای ایجاد کنیم. ناواکو جزء معدود شرکت‌های حوزه پرداخت است که توان پشتیبانی فنی و اجرایی در حوزه پرداخت را در هر سطحی در کل کشور داراست. عملاً شرکت‌های حوزه پرداخت تفاوت چندان زیادی در سرویس‌های عمومی پرداخت با یکدیگر ندارند و تفاوت و رقابت در سطح سرویس، پشتیبانی و سرویس‌های خاص پرداخت است که ما در این خصوص جزء برترین‌ها هستیم. سطح سرویس و محصولات خاص ناواکو باعث تفاوت و مزیت رقابتی در مقایسه با سایر رقبا شده است. در خصوص محصولات خاص باز هم در برخی زمینه‌ها ناواکو بدون رقیب است، برای مثال در حوزه پرداخت الکترونیکی عوارض ETC شرکت ناواکو تنها شرکت پرداخت فعال در این خصوص است که دارای تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و باجه و نیروی مستقل در عوارضی‌های طرف قرارداد خود است و شرکت در این خصوص به بانک مسکن و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور سرویس می‌دهد. در حوزه ETC شرکت ناواکو دارای دو سرویس اختصاصی است که شامل کسر خودکار مبلغ تردد از عوارضی‌ها (کسر از کیف پول پرنا یا کسر از کیف پول ETC) و همچنین قابلیت کسر مبلغ تردد از حساب بانکی بانک مسکن کاربران است. دیگر مزیت ناواکو در خصوص ETC قابلیت راه‌اندازی سامانه در عوارضی‌ها به هر دو صورت دروازه‌ای و لاینی (تک‌لاین عبور و مرور) است که نسبت به سایر رقبا در این حوزه مزیت ناواکو در نظر گرفته می‌شود. از دیگر مزیت‌های رقابتی ما در حوزه سرویس‌دهی، پیاده‌سازی و توسعه سرویس‌های بانکی است و در این راستا هرروزه سرویس بانکی بانک مسکن توسط تیم ناواکو در حال توسعه است.»

محتشم در تبیین سرویس‌های فعال روی برنامه موبایلی پرنا که قابلیت کیف پول را نیز دارد، گفت: «در حال حاضر سرویس‌های خرید شارژ، پرداخت قبض، کارت‌به‌کارت، پرداخت عوارض بزرگراهی، خرید اینترنت و پرداخت اقساط بانک مسکن روی پرنا فعال است.»


کیف پول‌های موجود در بازار عملاً تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند


او در خاتمه با اشاره به سرویس‌های کیف پول پرنا گفت: «کیف پول پرنا در میان کیف پول‌های دیگر شرکت‌ها جایگاه قابل توجهی دارد و توانسته ارزشمندی خود را به اثبات برساند. کیف پول‌های موجود در بازار عملاً تفاوت چندانی در سرویس‌های موجود ندارند و این مزیت اعتباری و ارزشی آنهاست که یک کیف پول را از دیگران متمایز می‌کند. به مفهوم دیگر میزان و تعدد مکان‌های پذیرش اعتبار کیف پول به آن ارزش و اعتبار می‌بخشد. ناواکو در حال حاضر به بلوغی در عرصه پرداخت رسیده که دارای کسب‌وکارهایی است که دیگر شرکت‌ها به ما مراجعه می‌کنند تا امکان استفاده از این کسب‌وکارها را برای آنها فراهم کنیم. سیاست ناواکو در این خصوص مشارکت در سرویس‌های ارزش‌افزوده دارای ارزش است. به بیان دیگر سرویس‌های انحصاری خود را به شرکت‌هایی ارائه می‌دهیم که آنها نیز در قبال آن سرویس ارزشمند مشابهی به ما ارائه دهند و با این کار با اشتراک منافع دوطرفه می‌توانیم کسب‌وکار را ارزشمند‌تر و گسترده‌تر بسازیم که این کار در پایان به ارزشمند شدن کیف پول طرفین منجر خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.