راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

الگوی مناسب برای بانکداری آینده، همین امروز نیز وجود دارد / روایت جیم ماروش از سفر خود به چین

دیرزمانی نگذشته است که غرب به‌عنوان مرکز جهان بانکی شناخته شد. بااین‌حال، ترکیب بیگ دیتا، تجزیه‌وتحلیل پیشرفته، فناوری دیجیتالی مدرن و فرهنگ نوآوری منجر به رشد چشمگیر خدمات مالی نوآورانه در چین شده است. سؤال این است: آیا غرب می‌تواند پیشی بگیرد؟ این مطلب متن ترجمه‌شده گزارش جیم ماروش در سی‌ویکمین شماره مجله The Fintech Times است.

در بخشی از سفر اخیرم به شنژن چین، از برخی از سازمان‌های پیشرفته فناوری در جهان بازدید کردم. این تور شامل بازدید از یک شرکت تولیدی که در حال ورود به حوزه خدمات مالی است (هوآوی)، یک شرکت بزرگ مالی که در حوزه تک‌فین متمرکز است (Ping An)، یک استارت‌آپ فین‌تک (وی‌لب)، یک خرده‌فروش که اکنون یکی از بزرگ‌ترین مؤسسات مالی در جهان است (علی‌بابا) و یک شرکت فناوری بزرگ که به حوزه بانکداری دیجیتال نیز وارد شده است (وی‌بانک که توسط تنسنت تاسیس شده است) بود.

این جلسات و بازدیدها، چشم‌انداز واقعی را درباره آینده فناوری و نحوه ارائه خدمات مالی به ما ارائه داد. گذشته از اینکه دیدگاهی درباره نحوه عملکرد یک شهر در آینده داشته باشیم، هر کدام از این بازدیدها، ذهنیت مرا درباره حوزه فعالیت این کسب‌وکارها، بسیار گسترش داد. همچنین دیدگاهی به من داد که اگر سازمان‌های مالی و غیرمالی درزمینه تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و حریم خصوصی، ساخت فرهنگ نوآوری، تعهد به تحقیق و توسعه مداوم، تمرکز بر تساوی دسترسی به امکانات مالی و استفاده از پتانسیل‌های همکاری، از چین پیروی کنند چه دستاوردهایی خواهند داشت.

هر سازمانی یک زیرساخت دیجیتال، اپلیکیشن داده و بینشی را ایجاد کرده و از آن به‌عنوان بنیانی برای رشد خود استفاده می‌کند.البته این اقدام برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیست بلکه بیشتر این امکان را فراهم می‌آورد که هر شرکت با ارائه خدمات بهتر، فرصت دستیابی به مشتریان بیشتری داشته باشد و تاثیر مثبتی بر زندگی مشتریان بگذارد. در کشوری که ساعات کار از ۹ صبح تا ۹ بعدازظهر و برای شش روز در هفته است، ایجاد چنین اپلیکیشن‌های ساده‌ای برای صرفه‌جویی در وقت، مورد استقبال واقع می‌شود.

مهم‌تر از همه، هر شرکت، فرهنگ تحقیق و توسعه (R&D) و نوآوری را در مرکز مدل بانکداری خود قرار داده است. در هوآوی، پردیس تحقیق و توسعه آن، بسیاری از شهرها در اروپا است که ۲۵ هزار کارمند، ایده‌های جدیدی را خلق می‌کنند. در وی‌بانک، هر ماه ۲۰ تا ۳۰ به‌روزرسانی محصول و خدمات معرفی می‌شود که صفر تا صد سفر از ایده‌ محصول جدید تا اجرای آن تنها ۱۱ روز طول می‌کشد. این موضوع با کندی نوآوری دیجیتال در دنیای قدیم غرب کاملاً در تضاد است.

مهم‌ترین سؤال همه بازدیدهای ما این بود که آیا این سازمان‌ها با روش‌های نوآورانه در سراسر چین گسترش خواهند یافت؟ با تقویت زیرساخت‌ها برای پذیرش شرکت‌های خدمات مالی، آیا مصرف‌کنندگانی فراتر از کشور چین، محصول یا خدماتی را که توسط این سازمان‌های استثنایی پشتیبانی می‌شوند، قبول خواهند کرد؟

از طرف دیگر، آیا سازمان‌های سنتی یا غیرسنتی در خارج از چین قادر خواهند بود خدمات خود را با عملکرد، شخصی‌سازی و سرعت نوآوری مشابه آنچه در چین دیدیم، توسعه دهند؟ یکی از چالش‌ها این است که فرهنگ چین از کارگران پشتیبانی می‌کند ولی در غرب به این اندازه این موضوع رواج ندارد. علاوه بر این، قسمت عمده‌ای از نیروی کار سازمان‌هایی که در چین دیدیم، در بخش تحقیق و توسعه مشغول به کار هستند که این موضوع نیز در بیشتر مؤسسات بانکی خارج از چین نیز به چشم نمی‌خورد.

ما مباحث بی‌شماری درباره مارکوس گلدمن ساکس و کارت اعتباری اپل در ایالات‌متحده می‌شنویم، بااین‌حال وی‌بانک حدود ۱۰ برابر مارکوس و هر بانک چالشگر دیگری رشد کرده است. برت کینگ، آینده‌نگر مالی می‌گوید: «در حال حاضر علی‌پی و وی‌چت سالانه پرداخت‌های موبایلی بیشتری را نسبت به کارت‌های پلاستیکی دنیا پردازش می‌کنند.» به گفته او، شنژن یکی از خلاقانه‌ترین شهرهای جهان و مهم‌ترین شهر انقلاب فن‌آوری چین است.

واضح است که چینی‌ها، در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و اصول تفکر در طراحی یک پله صعود کرده‌اند. بنیان‌گذاران موفق و اداره‌کنندگان بزرگ‌ترین شرکت‌های مالی و فناوری مدرن چین، درک نیاز مشتری را متوجه شده‌اند و با ارائه راه‌حل‌های مناسب، موجب شده‌اند مشتری تجربه خوشایندی از محصول و خدمات آنها داشته باشد. این خدمات، یکپارچه هستند و مصرف‌کننده می‌تواند در کنار روند عادی زندگی خود از آن‌ها استفاده کند.

در نتیجه، این ارتباط بین بهره‌وری دیجیتالی خدمات و محصولات مستقر در چین و توانایی ارائه خدمات مالی در چرخه تولید محصول قابل‌توجه است. با ترکیب بک آفیس پیشرفته و تحویل حمایت‌شده دیجیتال، هیچ مصرف‌کننده‌ای از دایره خدمات مالی و دیگر صنایع عمودی خارج نمی‌ماند. تعهد به این دسترسی همگانی، در بین همه شرکت‌هایی که از آن‌ها بازدید کردیم به چشم می‌خورد. حال این سؤال پیش می‌آید كه سازمان‌های بانكی در سطح جهان چگونه به پتانسیل‌های شگفت‌انگیز پیش روی ما پاسخ خواهند داد؟

نویسنده / مترجم جیم ماروش نیما افخمی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.