راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سه مورد از تاثیرات مثبت و منفی ویروس کرونا روی فین‌تک‌ها

مترجم: سپیده ترشگو / بیش از ۸۰ کشور ازجمله انگلستان و ایالات متحده با ویروس کرونا درگیر هستند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند. تبعات این ویروس تاثیر زیادی روی کسب‌وکارهای مختلف ازجمله شرکت‌های فناوری اطلاعات خواهد داشت و در حالی که وجود این ویروس ممکن است برای برخی از انواع کسب‌وکارها مزیت محسوب شود ولی مانع فعالیت بخش‌های دیگری نیز می‌شود. در این مطلب به سه تاثیر ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف فین‌تک می‌پردازیم.

  • شیوع ویروس کرونا تقاضا برای انواع بیمه‌های خاص را افزایش می‌دهد. تا زمانی که این ویروس در تیتر خبرها قرار دارد، می‌تواند باعث بالا رفتن ﺁگاهی عموم نسبت به داشتن بیمه شود و میزان تقاضا برای پوشش بیمه‌های درمان و عمر را افزایش دهد و توقف فعالیت‌های تجاری و لغو رویدادها را با خود به همراه داشته باشد؛ شیوع این ویروس سبب شده که بسیاری از همایش‌ها و رویدادها در آخرین دقایق لغو شوند. در عین حال، انتظار نداریم که بیمه‌گذاران با افزایش معنادار تقاضاها در زمان شیوع این ویروس مواجه شوند چراکه بیشتر بیمه‌گذاران مسافرتی برای مثال بیماری‌های همه‌گیر یا بیماری‌های عفونی را از پوشش بیمه‌ای خود حذف می‌کنند چون فکر می‌کنند تعداد معدودی از افراد به این ویروس مبتلا خواهند شد.
  • مصرف‌کنندگان ممکن است نسبت به سرمایه‌گذاری محتاط‌تر عمل کنند و این موضوع بر کسب‌وکار مدیران ثروت دیجیتال و پلتفرم‌های معاملات ﺁنلاین تاثیر بگذارد. بازارهای بورس در چند هفتۀ گذشته، به طور عمده به دلیل ویروس کرونا، بسیار ناپایدار بوده‌اند؛ در حالی که بسیاری از رکود جهانی هراس دارند. بانک مرکزی آمریکا در اقدامی ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی قبلی، اعلام کرد که برای مقابله با پیامدهای اقتصادی کرونا، نرخ سود بانکی را کاهش داده است بطوری که آخرین بار در بحران اقتصادی چنین تصمیمی اتخاذ کرده بود. در این شرایط نامشخص، مصرف‌کنندگان ممکن است تمایل کمتری به سرمایه‌گذاری پس‌انداز خود داشته باشند، و این امر باعث کاهش درآمد مدیران ثروت دیجیتالی نیز می‌شود زیرا بطور متعارف درآمد آنها از محل اخذ کارمزد از دارای‌های مشتریانی است که توسط آنها مدیریت می‌شود و در این میان پلتفرم‌های تجاری آنلاین مانند رابین‌هود و ای‌تورو نیز با افت معاملات روبرو شده‌اند.
  • فین‌تک‌های چینی احتمالا با بدترین آثار منفی این ویروس مواجه هستند. در سال ۲۰۱۹ سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌های چینی کاهش یافت، که احتمالا بخشی از ﺁن به دلیل تنش‌های تجاری میان ﺁمریکا و چین بوده است. به گزارش سی‌بی اینسایت، درسه ماهه آخر سال ۲۰۱۹، این فین‌تک‌ها فقط ۲۹۸ میلیون دلار جذب سرمایه داشتند که این میزان خیلی کمتر از جذب سرمایه 1/8 میلیارد دلاری در زمان مشابه سال قبل از ﺁن است. ویروس کرونا که شیوع آن از ووهان چین آغاز شد، به طور ویژه چشم‌انداز اقتصادی چین را نامطمئن ساخته و در نتیجه سرمایه‌گذاران بیشتری از بازار فاصله می‌گیرند. این به ﺁن معنی است که در سال ۲۰۲۰، فین‌تک‌های چینی ممکن است نیاز داشته باشند تا خود را برای وضعیتی آماده کنند که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها کمتر اتفاق افتد و تمرکز خود را روی یک مدل تجاری پایدار معطوف کنند که به تقاضای دائمی سرمایه‌گذاران خارجی وابسته نیست. توجه داشته باشید، این شرایط احتمالا تنها محدود به فین‌تک‌های چینی نخواهد بود بطور مثال، شرکت وی‌سی سیکویا به استارت‌آپ‌ها هشدار داده است که خود را برای تلاطم‌های بازار آماده سازند.
منبع businessinsider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.